persbericht
28-5-2013
Proef vaartwegen extra getoetst door extern onafhankelijk verkeersdeskundige
De gemeente laat de proef aan het Noordereinde, Koninginneweg en de Cannenburgerweg op korte termijn beoordelen door een extern onafhankelijk verkeersdeskundige. Getoetst wordt of de verkeerssituatie voldoet aan de algemene regels die gelden voor een 30km-zone. Een eerste evaluatie vindt in september plaats.
Het Noordereinde en omgeving is een belangrijke schakel in het wegennet. De combinatie van veel verkeer, relatief hoge snelheden en het grote aantal woningen zorgt ervoor dat hier in de loop der tijd een situatie is ontstaan die de veiligheid en de leefbaarheid ernstig aantast. Eind 2012 besloot de gemeenteraad van Wijdemeren om de vaartwegen op proef in te richten als 30km-zone. Een aantal bewoners heeft, samen met de twee bewonersverenigingen en de gemeente, geholpen bij het zo goed mogelijk inrichten van het 30km-gebied. Een meerderheid van de bewoners rondom de ’s-Gravelandsevaart heeft ingestemd met 30 kilometer als maximum snelheid en de daarbij behorende inrichting. In goed overleg met alle betrokkenen is gekozen om wegversmallingen en asverspringingen te creëren door het plaatsen van plantenbakken, aangevuld met 30 km borden.
Veel reacties op proef
Vorige week is de proef op het Noordereinde, Koninginneweg en de Cannenburgerweg daadwerkelijk gestart. Naar aanleiding van de vele reacties hebben burgemeester en wethouders vandaag besloten de verkeersveiligheid extra te laten beoordelen door extern onafhankelijk verkeersdeskundige. Daarnaast gaat verkeerswethouder, Gerard Abrahamse, in gesprek met de bewoners, de Adviescommissie Verkeer en de beide bewonersverenigingen Vereniging WerkaandeWeg.NU en Vereniging Bewoners Emmaweg, Koninginneweg, Cannenburgerweg. Het college deelt de veelgehoorde opmerking dat de uitvoering van de proef niet vlekkeloos is verlopen (precieze locaties, timing uitvoering en uitstraling van de plantenbakken). De komende periode worden de meldingen van bewoners en weggebruikers beoordeeld en waar nodig worden er zaken aangepast. Daarna zal de 30km-belijning worden aangebracht en de plantenbakken ingeplant. Het college benadrukt dat de verkeerssituatie op de vaartwegen een langslepend dossier is en roept op deze proef een kans te geven. De raadscommissie Ruimte en Economie bespreekt op 4 september de eerste bevindingen van de proef. |