ingezonden brief
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Wijdemeren
Postbus 190
1230 AD Loosdrecht
W.H.J. Luijer
(adres)
(woonplaats)
Kortenhoef, 3 juni 2013
Betreft: Aansprakelijkstelling bloembakken vaartwegen.
Geacht college,
In uw bericht inzake: ”Stand van zaken Vaartwegen”, dat eind mei 2013 onder meer door middel van de gemeentelijke website werd gecommuniceerd schreef u:
“De komende periode worden de meldingen van bewoners en weggebruikers beoordeeld en waar nodig worden er zaken aangepast.”
Hierbij wil ik u dan ook over mijn ervaringen met deze proef berichten.
In de voorbije week heb ik zowel met de auto als per fiets een aantal keer over de vaartwegen gereden. Iedere keer bleek mij dat de plantenbakken, die bestemd zijn om het verkeer af te remmen, ogenschijnlijk zonder enig voorbedacht plan werden geplaatst. In veel gevallen staan de plantenbakken in zodanige positie ten opzichte van elkaar dat de voorrangsituatie niet duidelijk is.
De bloembakken zijn ondanks hun omvang in hun oorspronkelijke toestand in het donker amper zichtbaar. Die zichtbaarheid vermindert wanneer de bakken in een donkere kleur gebeitst worden. Dit gebrek kan wellicht met reflectoren worden verholpen. De bloembakken zijn zo gebrekkig geconstrueerd dat menig bloembak al binnen enkele dagen was verwijderd of verplaatst. De bloembakken zijn allerminst “burgerproof”. De restanten van de bakken en de zandhopen die op de straat overblijven zijn daarbij in het geheel niet zichtbaar. Dit leidt tot gevaarlijke situaties.
Recent werd de fietsersoversteekplaats bij de Klapbrug verplaatst om de veiligheid voor fietsers te vergroten. Als gevolg van deze proef werden, komende vanuit de richting Weesp/Bussum, vlak na een brug en enkele tientallen meters voor deze nieuwe oversteekplaats, aan twee kanten van de weg bloembakken geplaatst. Verkeer komend vanuit de richting Bussum/Weesp, dat in het beste geval eerst heeft afgeremd, het is immers ook mogelijk dat dat verkeer al voor de bloembakken snelheid heeft gemeerderd om voorrang af te dwingen, zal nadat deze hindernis genomen is optrekken. De overstekende fietsers krijgen aldus juist op deze nieuwe oversteekplaats te maken met auto`s die snelheid meerderen. Het zicht wordt voor zowel de fietsers al de automobilisten daarbij bemoeilijkt door de auto`s die voor de bakken staat te wachten om in de richting van Bussum te kunnen rijden. Wederom ontstaat hier een levensgevaarlijke situatie.
De bloembakken op de Koninginneweg zijn aan weerszijden volledig tegen de kanten van de rijbaan geplaatst. Fietsers zijn zodoende gedwongen om samen met het overige verkeer van het midden van de rijbaan gebruik te maken. De onderlinge voorrangssituatie is voor automobilisten (in bezit van een rijbewijs en op de hoogte van de verkeersregels) al erg onduidelijk. Aanwezigheid van fietsers vergroot die onduidelijkheid. Een fietser die zich in die onduidelijke situatie begeeft, doet dat met gevaar voor eigen leven. Het fietspad langs het Noordereinde, is vanwege de nog altijd gevaarlijke oversteekplaats bij de Klapbrug geen alternatief. De fietser voor wie de remmende maatregel niet bedoeld was, wordt door de gemeente Wijdemeren op de Koninginneweg gebruikt als levend verkeersobstakel. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
In uw bericht trof ik ook de volgende zin:
“Vanwege de vele reacties van bewoners heeft de gemeente een externe onafhankelijke verkeersdeskundige ingeschakeld.”
Die zin wekt bij mij de indruk dat de gemeente de gevolgen van de genomen maatregelen nog niet voldoende heeft overdacht of nog niet voldoende heeft laten onderzoeken.
Het staat de gemeente uiteraard vrij om proeven te nemen om de verkeersveiligheid binnen Wijdemeren voor iedereen te vergroten. Inmiddels heb ik echter de idee dat de gemeente de proef, die gelet op de vele negatieve reacties, al als mislukt mag worden beschouwd, doorzet om vooral maar aan te geven dat zij niet wijkt voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ook wanneer uw college (met oogkleppen op en oordoppen in) nog steeds overtuigd zou zijn van de haalbaarheid van deze proef en het nut van dit experiment, dan verzoek ik u om in overweging te nemen dat het uw eerste verantwoordelijkheid is om bij dat experiment ook de persoonlijke veiligheid van iedere verkeersdeelnemer te betrekken.
Dat het woongenot van een aantal omwonenden met deze proef gediend zou zijn, wat nog maar valt te bezien, rechtvaardigt niet dat u dagelijks duizenden verkeersdeelnemers blootstelt aan ondoordachte, levensgevaarlijke verkeerssituaties. Als wegbeheerder is het juist uw taak om een ieder zo veel mogelijk voor gevaar te behoeden door deze gevaren weg te nemen.
Ik wijs u erop dat de bloembakken, die onder uw verantwoordelijkheid werden geplaatst, levensgevaarlijke situaties veroorzaken en ik verzoek u om die gevaren zo spoedig mogelijk weg te nemen voordat persoonlijke ongevallen zich voordoen. Tenslotte stel ik u op voorhand aansprakelijk voor alle schade die het gevolg mocht zijn van de aanwezigheid van deze bloembakken of de restanten daarvan.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
W.H.J. Luijer |