WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
WadW en VBEKC blij met Bakken
's-Graveland, zo 2 juni 2013

De bewonersverenigingen WadW en VBEKC zijn positief over het effect van de bloembakken op de leefbaarheid in hun straten en over de geringe gevolgen voor het verkeer.

ingezonden bericht

WadW & VBEKC

Evaluatie WadW/vbEKC ontvangen reacties bewoners vaartwegen

23 mei 2013

Wat waren we blij. De plantenbakken werden geplaatst, eindelijk! Zou het gaan helpen? Zou het wat rustiger worden, zou de snelheid omlaag gaan? Onze verwachtingen waren en zijn uiteraard positief, maar we zijn natuurlijk benieuwd of ze ook uitkomen.

Reacties

We zijn even stil geweest, omdat we eerst reacties wilden afwachten. En dat waren er vele. Eerlijk is eerlijk: daar waren ook negatieve bij, maar minstens zoveel positieve, natuurlijk van direct aanwonenden, maar ook van anderen. Al de eerste dag merkten zij effect, er werd langzamer gereden. Anderen weer konden -bij het maken van een paar proefrondjes Noordereinde, Cannenburgerweg, Koninginneweg - constateren dat er ruimte werd gegeven bij de bakken. Ze kregen voorrang of gaven voorrang dat met een hand opsteken werd bedankt. Geen agressiviteit, maar begrip. En ja, af en toe stond het even vast. Het is wennen hoe je moet omgaan met deze wegversmallingen. Waar stop je. Wanneer trek je weer op. Dat bleek snel duidelijk te zijn voor de meeste weggebruikers en dat was ook de bedoeling.

Dan het maximum van 30 km. Ook dat is even wennen. Sommige weggebruikers probeerden het wel eens toen de bakken er nog niet stonden: 30 rijden. Wat was dat langzaam! Je zag een rechte weg voor je, zonder obstakels, en je had het gevoel dat je nauwelijks vooruit kwam. Maar nu met de bakken is dat heel anders. Je hebt geen lang recht stuk weg voor je, maar bakken waar je om heen moet. Dus: opletten! En dat wordt dan ook gedaan. Wat blijkt uit meerdere reacties is dat, zonder echt op de snelheid te letten, 30 km per uur wordt gereden en dat dit heel natuurlijk aanvoelt. Zo reageerde iemand dat hij niet het gevoel had dat hij “zo ontzettend langzaam” reed. En dat is het gevolg van een weginrichting die past bij een maximum snelheid van 30 km. Natuurlijk was dit wat wij als WadW/vbEKC graag wilden: een weginrichting waardoor de snelheid wordt beperkt. Veiliger! Leefbaarder! Precies datgene waartoe de gemeenteraad had besloten.

De bakken

Zijn de bakken lelijk? JA, en niet zo’n klein beetje ook! Zijn ze (te) groot? Ook dat. Staan ze op de goede plekken? Nee, niet altijd. Is er een en ander verkeerd gegaan bij de uitvoering? Absoluut! Maar gelukkig is het een proef. En een proef is om van te leren. Dat doen we dus ook:

  • De bakken bij de zebrapaden zijn weggehaald. Er wordt nagedacht over hoe we toch de snelheid bij de zebra’s kunnen afremmen.
  • Er is op sommige plekken meer ruimte gecreëerd (nodig voor vrachtwagens) door bakken deels op de stoep te plaatsen.
  • Hier en daar zijn bakken wat verplaatst om parkeerplaatsen niet te blokkeren.
  • De bakken worden gebeitst (donkergroen) en er komt beplanting in (mooie struiken en bijpassende onderbeplanting), dan zien ze er heel anders uit. Het kratteneffect zal dan heel wat minder zijn.
  • Er komen grotere reflectoren op, waardoor de bakken ook in het donker duidelijk opvallen.
  • Wij dringen er bij de gemeente op aan de bakken lager te maken, zodat beter zicht op overstekende voetgangers en ook beter zicht voor de weggebruikers ontstaat.
  • Natuurlijk is het jammer dat van te voren hierover niet beter is nagedacht.

De gemeente zou, met de kennis van nu, het zeker anders hebben aangepakt. En dan nog een vraag: kunnen we al die “likers” tegen de bakken op facebook overtuigen dat dit toch een juiste beslissing is geweest? Waarschijnlijk niet. Fervente tegenstanders zullen altijd hun eigen argumenten hebben waarom dit een in hun ogen ongewenste situatie is. En dat mag. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar vandalisme is nooit goed te praten!

Er is een lange periode aan voorbereiding van deze 30km inrichting vooraf gegaan. Er zijn veel inspraakmomenten geweest. Alle belanghebbenden hebben ruimschoots de tijd gekregen hun bezwaren kenbaar te maken. Er zijn aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van opmerkingen die zijn gedaan tijdens de inspraakavonden en tijdens de periodes dat het plan ter inzage lag. De daadwerkelijke uitvoering had anders moeten zijn, dat vinden wij ook. Als de bakken kant en klaar, gebeitst en beplant, waren neergezet op de goede plekken, dan was de commotie waarschijnlijk minder geweest. Gedane zaken nemen echter geen keer.

2 juni 2013

We hebben veel contact met de gemeente en met de Adviescommissie Verkeer. We geven de meldingen die we krijgen (en dat zijn er veel en veelal positief) door, zodat er waar nodig actie wordt ondernomen. We hopen dat de gemeente gehoor geeft aan onze wens de bakken te verlagen. Daarna willen we de bakken snel laten beitsen en kunnen de vrijwilligers (bewoners van de vaartwegen) de bakken gaan beplanten. We weten zeker dat het er dan heel veel beter uit zal zien.
We willen dan ook de weggebruikers vragen begrip te hebben voor deze nieuwe situatie. Geef het een kans, geef het even tijd en geniet dan van de mooie beplanting. Alvast bedankt daarvoor.

Vereniging WerkaandeWeg.NU Vereniging bewoners Emmaweg, Koninginneweg, Cannenburgerweg

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief