WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
De Krat van de Phoenix
Kortenhoef, zo 2 juni 2013

Hoe wethouder Abrahamse een slagzin uit de jaren vijftig tot leven wekte en tijdens mijn vakantie door mijn hoofd deed spoken.

Dossier Verkeer 's-Graveland

In De Zijlijn

Al een Vat, Kist of Krat van De Phoenix gehad?

Ik ben een geboren en getogen Amsterdammer, die in 1972 naar Kortenhoef verhuisde. In mijn jeugd fietste ik in de vijftiger jaren met vriendjes op mooie zomerdagen naar Zandvoort.


Foto: Het geheugen van West.

Van Amsterdam Zuid naar -West, dan over het fietspad langs de Haarlemmerweg via Halfweg, langs Haarlem naar het strand. In Halfweg lag langs de weg een uitgestrekt fabrieksterrein. Op dat terrein was de kratten- en kistenfabriek De Phoenix gevestigd. Langs de weg stond een lange loods met een halfdoorzichtige wand van houten latten. En op die wand stond in onmetelijk grote witte letters de reclameslogan, de slagzin van De Phoenix. Die luidde: "Al een Vat, Kist of Krat van De Phoenix gehad?" Het was flink door fietsen om voorbij die slagzin te komen, zo groot was hij.

Het is een slagzin die je geheugen nooit meer verlaat. Je denkt er niet dagelijks aan. Sterker nog jaren denk je er niet aan tot de slapende slagzin tot leven wordt gewekt door een associatie. Als dat gebeurt, dan spookt die zin weer door je hoofd tot je er iets nuttigs mee gedaan hebt.

Nu vraagt u zich natuurlijk af wat bij mij die assocatie teweeg bracht waardoor ik nu al dagen (notabene op vakantie) met deze slagzin in mijn hoofd rondloop. Dat is simpel. Als je eerst op de gemeentelijke pagina's in de lokale bladen onderstaande foto hebt zien staan dan begint het al te malen.


In Wijdemeren Informeren met het onderschrift:
"Op 23 mei worden de eerste houten plantenbakken geplaatst en beplant door omwonenden."

Logisch dat je dan denkt: "Al een Vat, Kist of Krat van De Phoenix gehad?" Toch?

Als je dan op je iPad op je vakantieadres in Zuid Europa onderstaande foto ziet verschijnen, dan is er geen houden meer aan. De slagzin spookt niet door je hoofd, hij stormt door je hoofd.


Wethouder Abrahamse plant samen met de echtgenoten van de voorzitters van Werk aan de Weg (WADW) en de Vereniging Bewoners Emmaweg, Koninginneweg en Cannenburgerweg (VBEKC) een plantje in een plastic zak, gevuld met aarde.

Wat een feestelijke foto. Welk een blijdschap. En wat een succes voor de Nederlandse Krattenindustrie die de Wijdemeerse order scoorde. Als alle 400 Nederlandse gemeenten ook 75 kratten bestellen, dan is de economie weer op de been en is het consumentenvertrouwen weer tip-top.

En wat het feestelijke drietal op de foto nog niet wist op dat moment, was dat er enorme vervolgorders gaan komen, omdat er spontaan een nieuw volksvermaak is ontstaan. "Scoor die Bak" heet het.
In het kort komt het erop neer dat een vers geplaatste bak zo snel mogelijk ongemerkt in onderdelen in de achterbak van de auto verdwijnt, om er thuis van die rustieke sloophoutmeubels van te maken die voor veel geld als z.g. lounge-set bij Intratuin staan. De spelers tippen elkaar via Facebook als er weer een verse bak staat. De gemeente plaatst direct een vervolgorder bij de krattenfabrikant. Op zeker moment komt er natuurlijk cameratoezicht om de bakken te bewaken met een controlekamer aan de Rading 1.

En die Phoenix? Dat is Theo Reijn die met zijn CDA uit de as herrijst bij de verkiezingen in maart.

Er zit echt voor elk wat wils in dit project (met lichte Fyra-trekjes, 2000 punten!) van de DB, VVD en D66 coalitie.

Rik Jungmann

Op een forum vond ik onderstaande tekst. De verklaring waarom de tekst op een soort schutting op wieltjes staat:

De fabriek had die slagzin eerst jarenlang op het gebouw staan, maar toen mocht het opeens niet meer van de schoonheidscommissie van de gemeente.

Alle letters moesten eraf, want het was geen gezicht.
Er verschenen verontwaardigde brieven in de kranten, want alle forenzen tussen Haarlem en Amsterdam, inclusief de treinreizigers, lazen die zin en keken er naar uit.
Ze waren dan ongeveer halverwege, niet voor niets heet dat dorpje Halfweg.
Het was een kort maar zeer doeltreffend reclame-rijmpje van dat bedrijf.

Gelukkig vond de directie iets om terug te slaan. Dergelijke reclame was niet verboden als het op een wagen met wielen stond.

Een paar maanden later stond de slagzin er weer, maar nu wel tien keer zo groot, op een aantal karretjes op smalspoor. Op de foto is dat duidelijk te zien.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK
foto
div.
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief