persbericht
Eerste bevindingen proef vaartwegen
Om de veiligheid en leefbaarheid op het Noordereinde in ’s-Graveland, de Koninginneweg en de Cannenburgerweg in Kortenhoef te vergroten zijn deze zogenoemde vaartwegen in mei 2013 op proef ingericht als 30 km/uur zone. Het college biedt nu de eerste bevindingen van de proef aan de raadscommissie Ruimte en Economie aan.
Wethouder Abrahamse: ‘Zoals afgesproken bespreek ik een eerste tussenstand van de proef in september met de raadscommissie. De metingen hebben plaatsgevonden in de gewenningsperiode in de zomer. Het is daarom nog te vroeg om harde conclusies aan deze eerste bevindingen te verbinden.’
Verkeersintensiteiten
De verkeersintensiteiten zijn begin juni 2013 gemeten. Ten opzichte van de nulmeting in februari/maart 2013 is het verkeer op:
- het Noordereinde afgenomen (het noordelijk deel met circa 20% en het zuidelijk deel met circa 15%);
- het Zuidereinde met circa 11% afgenomen;
- de Emmaweg niet noemenswaardig toe- of afgenomen;
- de Cannenburgerweg met circa 16% toegenomen;
- de Kerklaan toegenomen met 13%;
- de Leeuwenlaan afgenomen met 19%;
- de Kortenhoefsedijk en De Kwakel niet noemenswaardig toe- of afgenomen;
- het Hollands End en de Dammerweg conform verwachting licht toegenomen.
Hoewel de verkeersintensiteiten in het weekeinde lager liggen dan op een doordeweekse dag, lijkt het verkeer in het weekeinde meer problemen te ondervinden. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door automobilisten die incidenteel op de vaartwegen rijden en minder bekend zijn met de plaatselijke verkeerssituatie.
Snelheid gedaald
Voor aanvang van de proef is de zogenoemde V85-snelheid bepaald. Dit is de maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. Uit de metingen blijkt dat er op alle wegen een afname van deze snelheid te zien is. Op de Cannenburgerweg, Koninginneweg en Emmaweg is deze snelheid met 10 of meer km per uur gedaald.
Meldingen en reacties bewoners
Bij de start van de proef zijn er veel meldingen binnen gekomen. Deze meldingen zijn met prioriteit afgehandeld. Ook heeft de gemeente circa 70 bezwaren ontvangen van mensen die het niet eens waren met de maatregelen, de geplaatste bloembakken niet mooi vonden of vertraging ondervonden als gevolg van de maatregelen. Er zijn er 20 reacties binnengekomen van mensen die juist positief waren over de maatregelen. De verkeersveiligheid van de proef is in juni extra beoordeeld door een extern onafhankelijk verkeersdeskundige van Veilig Verkeer Nederland (VVN).
Schade door vernielingen
Kort na de start van de werkzaamheden zijn circa 20 plantenbakken meerdere keren vernield, beschadigd of verwijderd. Ook zijn er vernielingen gepleegd bij de aannemer waar een werkvoorraad lag opgeslagen. Tegen de medewerkers van de aannemer zijn er forse bedreigingen geuit. De schade bedraagt enkele tienduizenden euro’s. Dit is inclusief de maatregelen die de gemeente na de vernielingen heeft moeten nemen. De gemeente heeft aangifte gedaan bij de politie en daarbij belastend materiaal aangeleverd voor het onderzoek naar de daders.
De raadscommissie Ruimte en Economie bespreekt op 4 september de eerste bevindingen van de proef. |