WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Uitleg Verkeerscommissie
Wijdemeren, za 29 september 2012

De Adviescommissie Verkeer geeft in een persbericht uitleg over het motief om en masse af te reden.

Dossier Verkeer

ingezonden bericht

Adviescommissie Verkeer van Wijdemeren stapt op.

Na de roerige raadsvergadering van donderdagavond, 27 september j.l., waarin de Gemeenteraad het wegencategoriseringsplan heeft aangenomen met een amendement van de fractie Dorpsbelangen, heeft de voltallige Adviescommissie Verkeer (ACV) van Wijdemeren besloten om per direct ontslag te nemen.

Volgens voorzitter Frans Duurland 'betekent het betreffende amendement dat er over alle wegen in de gemeente nog discussie over de maximum snelheid en de daarbij behorende inrichting mogelijk is, zelfs over wegen waar al jaren een maximum van 30 km/u geldt'. De ACV trekt daaruit de conclusie dat zij in de afgelopen 3 jaar de politiek onvoldoende in beweging heeft kunnen krijgen in de richting van een duurzaam veilige, leefbare en bereikbare gemeente. 'Ik vind dat we gefaald hebben', zegt Duurland, 'en wij zijn bang dat het nu aangenomen plan tot nog meer uitstel van concrete maatregelen om gevaarlijke situaties Duurzaam Veilig te maken. Maar wij willen niet langer mede verantwoordelijk zijn voor die trage besluitvorming', vult hij aan.

De ACV betreurt het dat de Raad het niet in meerderheid heeft aangedurfd om zich concreet uit te spreken over de gewenste maximum snelheid op de wegen binnen de gemeente. De twijfels die er zijn over bereikbaarheid voor hulpdiensten, de rijtijden voor openbaar vervoer en de mogelijkheid van opstoppingen bestaan al jaren, maar zijn nooit concreet door de gemeente onderzocht, omdat er nog geen concrete voorstellen zijn. 'Nu ligt er niet eens een visie', zegt Frans Duurland, 'per saldo zijn we er sinds het vorige voorstel, uit 2007, op achteruit gegaan'.

'De gemeente Wijdemeren loopt op het gebied van Duurzaam Veilige weginrichting flink achter bij de rest van Nederland. Het wegencategoriseringsplan is daartoe een eerste aanzet. Aangezien ook de leefbaarheid (geluid, milieu) en de bereikbaarheid in het geding zijn vonden wij dat je eerst beleid moet vaststellen.' Tot voor kort dacht de ACV op de goede weg te zijn. In januari 2011 vroeg de Commissie Ruimte en Economie aan de ACV om de regie te nemen op 2 fronten; het verkeersbeleid én de aanpak van de verkeersproblematiek rondom de wegen aan weerszijden van de 's-Gravelandsevaart. 'Toen hebben we in samenspraak met de wethouder een stappenplan gemaakt. Dat heeft onder andere geleid tot het Verkeerbeleidsplan dat op 30 juni 2011 door de raad is aangenomen. Onder leiding van een adviseur hebben bewoners en overige belanghebbenden een plan voor de vaartwegen uitgewerkt' zegt Frans Duurland, 'en waar nodig is het gemeentelijke Handboek Inrichting Openbare Ruimte in overeenstemming met het verkeersbeleid gebracht'.

Op verzoek van wethouder Abrahamse heeft de ACV vervolgens zeer actief meegewerkt aan het opstellen van een shortlist met verkeersonveilige situaties. Deze lijst is gisteravond met enkele amendementen door de raad aangenomen. Echter, zowel voor de aanpak van de vaartwegen als van de verkeersonveilige situaties is het kader van een wegencategoriseringsplan nodig. Ook aan dit plan heeft de ACV samen met ambtenaren en verkeerskundigen actief mee mogen werken. 'Het plan waar wij positief over geadviseerd hebben was voor 99% in lijn met het verkeerbeleidsplan, maar het plan dat nu is aangenomen laat zo enorm veel ruimte voor nieuwe discussie dat wij bang zijn dat concrete maatregelen voor meer veiligheid en leefbaarheid nog lang op zich zullen laten wachten. Dat is zuur voor de bewoners van de wegen rondom de 's-Gravelandsevaart', aldus Frans Duurland. Het is alweer een jaar geleden dat zij mee mochten praten over het plan voor de instelling van 30 km/u, dat met een heel klein budget geheel volgens de zogenaamde CROW richtlijnen gerealiseerd zou kunnen worden. Dat plan ligt gewoon klaar op de plank.

Raadsleden met twijfels hebben die nooit aan de ACV overgebracht. De ACV had graag meer uitleg gegeven over de afwegingen die samen met de verkeerskundigen zijn gemaakt. Bij verschil van inzicht had de ACV graag meegewerkt aan werkbare en zinvolle amendementen. Dat is allemaal niet gebeurd, dus moet de ACV concluderen dat de Raad te weinig prijs stelt op haar adviezen.

Het tweede argument om nu op te stappen betreft de veiligheid van het verkeer. De ACV maakt zich daar grote zorgen over en zij wil niet medeverantwoordelijk zijn voor mogelijk verder uitstel van maatregelen.
De Adviescommissie Verkeer van de gemeente Wijdemeren is een raadscommissie volgens artikel 83 van de gemeentewet. De gemeenteraad van Wijdemeren heeft deze commissie eind 2009 in het leven geroepen om te waken over de aanpak van de verkeersproblematiek zoals geformuleerd in een advies dat in juni van dat jaar door het 'Verkeersplatform' was opgesteld. Ook het 'Verkeersplatform' was een initiatief van de gemeenteraad, deelname stond open voor inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zoals politie, hulpdiensten en belangenverenigingen. De Adviescommissie Verkeer heeft 5 leden, waarbij wordt gestreefd naar een goede afspiegeling van ondernemers en inwoners, afkomstig uit zoveel mogelijk verschillende kernen.

De leden van de commissie die nu voltallig is opgestapt zijn:

  • Frans Duurland - voorzitter, inwoner uit Nieuw Loosdrecht
  • Gert van den Broek - ondernemer uit Nederhorst den Berg
  • Marc Huppelschoten - inwoner uit 's-Graveland
  • Jan Willem Nienhuis - inwoner uit Kortenhoef
  • Dick Koster - inwoner uit Kortenhoef (officieel benoemd sinds gisteravond, 28 september 2012)

 

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief