persbericht
Proef 30 km/zone op Noordereinde
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om twee delen van het Noordereinde (tussen Klapbrug en Smidsbrug en van de Stichtse Kade tot de Noorderslootbrug) op proef in te richten als 30 km/zone.
Gezien de reacties van nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer en gemeente Hilversum op het totale inrichtingsvoorstel van de zogenoemde vaartwegen stelt het college een proefperiode van acht maanden voor. Tijdens de proef worden diverse zaken gemonitord; zoals de verkeersintensiteit op de betreffende weg en omgeving, de maximum snelheden, de geluidskwaliteit, de luchtkwaliteit en de ervaringen van nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer. De weggedeelten zullen sober worden ingericht als 30 km-zone met diverse snelheidsremmende maatregelen zoals bloembakken, belijning en het plaatsen van borden. Ook de Koninginneweg wordt op dezelfde manier ingericht. De huidige ‘straatjuwelen’ worden verwijderd. De resultaten van de proef worden geëvalueerd en meegenomen bij de herinrichting van de overige vaartwegen. De vaartwegen zijn de wegen rondom de ’s-Gravelandsevaart, het Noorder- en Zuidereinde, de Emmaweg, de Koninginneweg en de Cannenburgerweg.
Waarom een 30 km/uur zone?
Het Noordereinde en Zuidereinde vormen een belangrijke schakel in het wegennet van Wijdemeren. De toegestane maximum snelheid bedraagt 50 km/uur (met uitzondering van een gedeelte nabij de Klapbrug). De combinatie van het vele verkeer, de relatief hoge snelheden en het grote aantal woningen zorgt ervoor dat een situatie is ontstaan die de veiligheid en de leefbaarheid aantast. Het college wil de situatie verbeteren door een duurzaam veilige aanpak met de instelling van een 30 km/uur zone.
De wethouders van Waveren en Zagt achten het raadsvoorstel onvoldoende integraal uitgewerkt.
De commissie Ruimte en Economie behandelt op dinsdag 11 december het raadsvoorstel. |