persbericht
Technische storingen in Veenstaete verholpen
In de week van 26 t/m 30 maart was het een komen en gaan van technische mensen in Veenstaete in verband met storingen in computergestuurde apparatuur. De drie computersystemen (telefonie, internet, zorgalarmering) werken inmiddels weer zoals verwacht mag worden.
Hoewel er bij de zorgalarmering geen storing was, ondervond deze toch hinder. Alarmmeldingen kwamen gewoon bij de meldcentrale binnen, maar medewerkers konden de bellers niet bereiken om te vertellen dat de oproep ontvangen was. Zorgmedewerkers brachten daarom gelijk na de melding een bezoek aan de huurder om zorg te verlenen. Sinds woensdag 28 maart werkt de zorgalarmering weer volledig.
Oorzaak
De oorzaak van diverse storingen lag bij een centrale computer in combinatie met extra aansluitingen die sommige huurders zelf hebben laten aanbrengen. In veel gevallen kon de storing eenvoudig worden verholpen door apparatuur van huurders op een andere wijze weer aan te sluiten. Daarnaast zijn er verbeteringen aangebracht in de servers en de computer om de kans op herhaling te voorkomen.
De telefonie en internetverbindingen zijn inmiddels weer op orde. De komende weken blijven de leveranciers en Inovum alert op het optreden en voorkomen van nieuwe storingen. In de week van 2 april gaat Inovum bij enkele huurders nog een extra telefoonaansluiting realiseren. Ook gaat Inovum dan de apparatuur bij huurders die de afgelopen dagen afwezig waren, nog testen.
Vergoeding
Inovum heeft besloten de abonnementskosten over februari en maart niet in rekening te brengen, gezien de grote overlast. Met huurders die door gebrek aan verbinding veel belkosten hebben moeten maken, treft Inovum een maatwerkregeling. |