Het haalbaarheidsonderzoek naar Vaart in de Vaart is gereed. Voor de zomer besluiten Wijdemeren, AGV en de provincie over vervolgonderzoek.
Op de website van de provincie staat een rapport van Witteveen+Bos waarin drie scenario's zijn uitgewerkt om de 's-Gravelandsevaart in gebruik te nemen als vaarweg in het kader van Vaart in de Vaart. De vaart in de kern van 's-Graveland heet in het rapport van Witteveen+Bos de "'s-Gravelandse Vaart Midden."
Negatieve kosten- batenanalyse
De drie secnario's gaan over de hoogte van de bruggen en de diepte van de vaart. Hoe hoger de bruggen en hoe dieper de vaart, hoe groter de boten die gebruik kunnen maken van de Vaart. De verschillenin kosten zitten ook in zelfbediening of bediening, c.q. bediening op afstand en de verhoging van de bruggen. Het goedkoopste scenario kost negen miljoen euro, het duurste kost 20 miljoen euro. Geen van de scenario's levert een positieve kosten- batenanalyse op na dertig jaar.
Vervolgonderzoek
Toch geven de initiatiefnemers, zoals de ILG (adviescommissie van gedeputeerde staten) en de gemeente, de moed nog niet op. Het rapport spreekt van onberekenbare baten voor burgers en ondernemers. Vandaar dat er binnenkort een besluit zal vallen over vervolgonderzoek. Daarmee ligt echter op de loer dat het te kostbaar wordt om het project af te blazen. Een soort fuik.
Dossier Vaart in de Vaart |