ingezonden bericht
Vragen inventarisatie gebruik gemeentegrond
Vlak voor de feestdagen hebben ca. 600 inwoners en bedrijven een aangetekend schrijven van de gemeente ontvangen over het zonder toestemming van de gemeente gebruik maken van openbare grond. Hoewel de verkoop van grond een bevoegdheid van het college is, roept deze actie bij de CDA-fractie toch vragen op.
Sowieso vinden wij het tijdstip van verzending ongelukkig: vlak voor de feestdagen en op een moment dat medewerkers van de gemeente vanwege het kerstreces moeilijk bereikbaar zijn voor nadere informatie. (De brief vermeldt dat voor nadere informatie men pas vanaf 9 januari contact kan opnemen). Daarnaast hebben wij klachten ontvangen over de bezorging van de aangetekende brieven.
De CDA-fractie heeft de volgende vragen:
- Welke overwegingen heeft het college gehad om deze actie te houden?
- gaat het alleen om het juridisch zekerstellen van gemeentelijk eigendom?
- of gaat het om het juist gebruik (de bestemming) van gemeentegrond?
- of wilt u extra gemeentegrond verkopen of verhuren om financiën te genereren?
- Is de inventarisatie in eigen beheer gedaan of met behulp van externen?
- Wat zijn de kosten van deze actie en hoe zijn deze gedekt?
- Om hoeveel m2 gemeentegrond gaat het in het totaal en hoe is de verdeling per kern?
- In hoeveel gevallen (hoeveel m2) verwacht u dat er sprake is van verjaring?
- In hoeveel gevallen (hoeveel m2) verwacht u dat de door u aangekondigde ontruiming noodzakelijk is?
- Is er een relatie met het nog verder versoberen van het gemeentelijk onderhoud groen (onderhoud door bewoners activeren)?
- Bent u het met de CDA-fractie eens dat het tijdstip van verzending ongelukkig is en er meer gedacht is vanuit de gemeente als verzender (voor het kerstreces de deur uit) dan aan de ontvanger (voor de feestdagen een bericht ontvangen dat onzekerheid biedt over je eigendom en wellicht ontruiming)?
- Bent u het met de CDA-fractie eens dat de tijd om te reageren (vóór 1 februari) erg kort is en is verlening van die periode mogelijk?
- Is het u bekend dat bezorgers de hoeveelheid aangetekende gemeentepost tijdens de drukke kerstperiode niet op prijs stelden en op verschillende adressen een 'niet thuis bericht' achterlieten waardoor de ontvangers zelf hun aangetekende post moesten afhalen (voor Loosdrechters in Hilversum)?
- Als het antwoord op vraag 8 positief is, welke actie hebt u daarop genomen?
Wij verzoeken u de vragen schriftelijk te beantwoorden. Afhankelijk van uw beantwoording zullen wij het presidium verzoeken het onderwerp voor de eerstvolgende vergadering van de Commissie Ruimte en Economie te agenderen.
Met vriendelijke groet,
Namens de CDA-fractie
Theo Reijn
Jan Verbruggen
Herman Veldhuisen |