30 km zones op veel plekken. Woensdag sprak de commissie REO over het wegencategoriserings-plan dat door het college is vastgesteld.
Woensdag sprak de commissie Ruimte en Economie over het wegencategosriseringsplan dat door het college aan de raad wordt voorgelegd. Het raadsvoorstel en de uitgewerkte categorisering zijn te vinden op de website van de gemeente.
Klik op het kaartje voor een vergroting.
Op bladzijde 7 van het categoriseringsplan is per doorgaande weg in Wijdemeren aangegeven welke categorie die weg krijgt en welke maximumsnelheid daar zal worden toegestaan.
Hieronder een citaat uit het rapport van de firma Via:
De voor de wegcategorisering van belang zijnde uitgangspunten zijn:
verbetering verkeersonveilige situaties:
- instellen 30 km/uur regime Noordereinde en Zuidereinde (nu
50 km/uur);
- harmonisering verkeerssnelheden, onder andere 50 km/uur op
Molenmeent1 (nu 80 km/uur);
balans tussen kwaliteit leefomgeving en doorstroming:
- garanderen huidige bereikbaarheid zodat voldoende doorstroming
wordt gewaarborgd;
- sterke aandacht voor visuele kwaliteit: rust, stilte en luchtkwaliteit;
- woonkernen 30 km/uur zones: onderzocht wordt of de woonkernen in
hun geheel als 30 km/uur kunnen worden aangemerkt. Voorbeelden
van gebieden die in zijn geheel als 30 km/uur zone kunnen worden
aangemerkt zijn: het gebied binnen de ‘ruit’ van Nieuw-Loosdrecht (2, de
EKC-wegen (3 en Noordereinde-Zuidereinde;
autoverkeer:
- gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom 60 km/uur.
Toevallig viel ons oog enkele minuten geleden op een bericht op Nu.nl. 'Niemand rijdt 30 in 30-kilometerzone' Dat wordt flink controleren in Wijdemeren.
Dossier Verkeer 's-Graveland
|