Een schimmig debat, dat is de beste kwalificatie van de commissievergadering over de 30 km proef op het Noordereinde.
Gisteravond werd een zeer langdurig debat gevoerd over het voorstel om op het Noordereinde in 's-Graveland een proef gedurende acht maanden te nemen met verkeersbelemmerende maatregelen om zo een 30km zone in te stellen. Op 20 december komt het voorstel in de raad.
Verbaasd en onthutst
De inspreker bij dit onderwerp was Joop Onderstal, die aan het Zuidereinde woont. Hij was "verbaasd en onthutst". Het Noordereinde is maar een onderdeel van de Vaartwegen. "Een proef van acht maanden, dat zou 1 of liever nog twee jaar moeten zijn om ook de wintermaanden mee te nemen." "Wie verzint dit?" "Is er wel genoeg geld voor het hele project?" :vroeg hij zich af. "Zal de nieuwe raad de plannen niet in de prullenbak gooien? We moeten haast maken! Een raadsvoorstel over fase 2 moet al in februari in de raad komen!"
Kluitje in het riet
In het debat was fractievoorzitter Theo Reijn van het CDA het meest kritisch over de verkeersvoornemens. De overige partijen waren enthousiast over de voorgenomen maatregelen, al lieten enkele partijen zich gewillig met een kluitje in het riet sturen als zij vroegen om tastbare criteria om de proef te beoordelen. Met name de heer Valkonet van de PvdA bleef de hele avond vruchteloos hameren op meetbare en heldere criteria in combinatie met openbaarheid.
René Voigt van DB bleef in het debat wat op de achtergrond, wellicht ingegeven door het feit dat zijn fractie behoorlijk verdeeld is over de voorgestelde maatregelen. DB had een enorme lijst met schriftelijke vragen ingediend, waaruit Emile Bakker er enkele citeerde. DB verlangt een schriftelijk antwoord op die vragenlijst, waarmee die antwoorden mogelijk buiten het openbare debat blijven.
Eén vraag, een half uur
Wethouder Gerard Abrahamse (VVD): "Zo.., dat was het antwoord op vraag één."
Het was maar goed dat de wethouder niet alle vragen van DB mondeling beantwoorrde, want hij had een klein half uur nodig om vraag 1 van DB te beantwoorden. In die beantwoording gaf hij aan dat hij met tal van instanties en organisaties gesproken had. Uit die gesprekken kwam een moeizaam compromis tussen de hulpdiensten, het OV, Hilversum, het gewest en de beide actiegroepen. Hilversum is niet blij, de hulpdiensten en het OV zijn tegen de maatregelen en het gewest houdt de vinger aan de pols. De actiegroepen vinden de proef niet ver genoeg gaan, maar schikken zich. Het compromis behelst de nu voorgestelde proef van acht maanden.
Kortenhoefsedijk buiten bebouwde kom?
Tijdens zijn beantwoording zaaide wethouder Gerard Abrahamse verwarring toen hij liet weten dat de proef fase 1 is, maar dat meteen doorgewerkt zal worden aan fase 2, de complete invoering van 30 km op alle vaartwegen. Het raadsvoorstel daarvoor wil hij voor de zomer naar de commissie brengen. Voor de verkiezingen in maart 2014 wil hij de hele operatie achter de rug hebben. In het collegevoorstel staan fase 1 en 2 niet genoemd, evenmin als de termijn waarbinnen de twee fasen uitgevoerd moeten zijn. De wethouder liet weten dat deze proef juist op de goede plaats is, omdat maatregelen op het Zuidereinde meteen gevolgen hebben voor de Emmaweg en de Kortenhoefsedijk "die gedeeltelijk buiten de bebouwde kom ligt". 1)
Nieuwe raad, nieuwe kansen, nieuwe spelen
De verkiezingen van 2014 speelden een prominente rol in het debat. Diverse partijen, waaronder Felix Flameling van GL, wezen erop dat het onzeker is of de nieuwe raad nog wel zo enthousiast is over de invoering van de voorgestelde drastische maatregelen. Daarom is zekere haast geboden.
Ambtelijke ondersteuning.
Brieven van bewonersgroepen
In het debat speelde een brief van 5 december van de beide actiegroepen VBEKC en WADW een prominente rol. Regelmatig werd naar die brief verwezen. Wethouder Abrahamse verklaarde overigens onaangenaam getroffen te zijn door een tweede brief die hij op 11 december van de actiegroepen ontving. Hij dacht een moeizaam compromis bereikt te hebben met Hilversum, het gewest, de hulpdiensten en de bewonersgroepen in de vorm van de proef van acht maanden. Hij verbaasde zich zeer over de inhoud van de brief van 11 december die zich, zoals uit het debat op viel te maken, tegen de proef opstelde.
De VVD en SMART
SMART criteria, een heldere afspraak vooraf bij een proef om achteraf te kunnen bepalen of een proef geslaagd is of niet, speelden een rol in dit debat. De term SMART werkte bij sommigen op de lachspieren, omdat in de laatste raadsvergadering door de VVD werd vastgesteld dat de bibliotheek niet aan de SMART criteria voldeed, maar toch door mocht gaan. In dit verkeersdossier was Martin Vuyk (VVD) veel meegaander. Hij vond het "een uistekend projectplan". Over criteria had hij het niet. Wel wilde hij weten of mislukken van de proef ook stoppen en terugkeren naar een 50km regime kan betekenen. De wethouder beaamde dat.
Aansprakelijk
Na de zeer langdurige beantwoording door wethouder Gerard Abrahamse kreeg burgemeester Martijn Smit het woord. Hij benadrukte nogmaals dat de hulpdiensten negatief staan ten opzichte van de 30km maatregelen. Juist nu worden de wettelijke aanrijtijden aangescherpt. Als een hulpdienst daar niet aan kan voldoen door maatregelen van een gemeente, dan kan dat betekenen dat een gemeente aansprakelijk wordt gesteld voor schade die ontstaat door te grote vertragingen in de aanrijtijden.
Smit: Geen inzage in Verbalen
Burgemeester Martijn Smit: "Kom maar praten."
De burgemeester reageerde zeer fel op de brief van 5 december van de actiegroepen. Daarin wordt (kort door de bocht) gesteld dat verkeersveiligheid boven (brand)veiligheid, zoals geboden door hulpdiensten, gaat. Hij bestreed de juistheid van de uitspraken over de brandweer in die brief.
Ook stoorde hij zich zeer aan het verzoek van de actiegroepen om inzage te krijgen in de officiële documenten inzake de beide ongevallen op het Noordereinde, omdat bij de actiegroepen ongeloof heerst over de toedracht zoals door de politie en de burgemeester naar buiten gebracht. "Kom maar praten, dat vind ik prima, maar ik geef geen inzage in de verbalen en andere documenten."
Reijn ook belanghebbend
In de tweede termijn, het was inmiddels al half elf, verklaarde Theo Reijn (CDA) dat er weliswaar overleg is en was met de actiegroepen, maar dat de kring belanghebbenden veel groter is dan alleen de vaartwegenbewoners. "Als ik naar de A1 wil, dan moet ik ook over het Noordereinde, of ik wil of niet, en dat geldt voor heel Kortenhoef en 's-Graveland." Hij wees erop dat de fietspaden langs het Noorder- en Zuidereinde, waar veel in is geïnvesteerd, nutteloos worden, omdat in een 30km zone fietsers op de weg mogen fietsen. En hij vond dat hij op het verkeerde been was gezet omdat pas tijdens de commissie bleek dat er sprake was van een fase 1 en een fase 2. De heer Valkonet (PvdA) vond het wel erg lastig om iedereen te laten participeren in de besluitvorming. Hij vroeg nogmaals, voor de derde keer om de (SMART) criteria, maar ving bot.
Enkele opvallende citaten
- Emile Bakker (DB): "Wat zijn de criteria voor de proef? Wat gaan we onderzoeken? Wie gaat dat doen?"
- Felix Flameling (GL): "Ik ga met twijfel accoord met deze proef."
- Nanne Roosenschoon (D66): "Geen chicanes!! Chicanes zijn gevaarlijk!!"
- Michael Kulkens (WIJ): "Waarom een proef? Hoe gaan we meten? Wie doet dat?"
- Weth. Gerard Abrahamse: "De hulpdiensten zijn geharnast tegen. De ondernemers van de Emmaweg ook. Het OV is mordicus tegen!"
- Weth. Gerard Abrahamse: "Ik was verrast over deze brief van gisteren. Heel anders dan ik met de bewoners had afgesproken."
- Nanne Roosesnchoon (D66): "De brief van Connexxion is chantage. Bovendien is hij onbegrijpelijk."
- Weth. Gerard Abrahamse: "Nee, de fietsers kunnen niet rechts langs de plantenbakken. Over het onderhoud van de plantenbakken gaan we in overleg met de bewoners."
- Burg. Martijn Smit: "De minister zegt; 'U (de hulpdienst) bent binnen zeven minuten aanwezig. Zo niet, dan volgt aansprakelijkheid."
- Michael Kulkens (WIJ): "Een rondweg is de enige oplossing!"
Gemeenteraad
Op 20 december komt het voorstel voor de proef in de gemeenteraad.
Dossier Verkeer
Voetnoot
1) Hier is sprake van een enorm misverstand. Wethouder Abrahamse heeft ook in eerdere commissievergaderingen (o.a. wegencategorisering) tot onze verbazing gezegd dat de Kortenhoefsedijk buiten de bebouwde kom ligt.
Omdat daar nimmer, ook gisteren niet, op gereageerd werd door raads- en commissieleden, doen wij dat hier maar voor alle duidelijkheid. Komend van de N201 bij de afslag Kortenhoef staat het kombord onderaan de afrit van de brug. Vanaf daar tot aan de Kwakel, Kerklaan is de Kortenhoefsedijk bebouwde kom met een 50 km regime. De dijk ligt nergens buiten de bebouwde kom. |