WIJDEMEERSE WEBKRANT
Steun voor Verkeersplan
's-Graveland, vr 8 juli 2011

Twee bewoners klommen in de pen om hun steun uit te spreken voor het verkeersbeleidsplan.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ingezonden brieven

Eindelijk goed plan

Ik woon niet op een drukke weg, maar ik ben wel heel positief over het nieuwe verkeersplan. Goede oplossingen zijn jaren tegengehouden door de vorige wethouder van verkeer. Veel te grote en zware vrachtwagens en heel veel sluipverkeer (fijnstof) horen niet thuis in onze mooie dorpen.

Wanneer ik door 's-Graveland wil, staat het steeds vaker vast door dat vele sluipverkeer. Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat het veel drukker (vooral sluipvrachtverkeer) is geworden dan zeg tien jaar geleden. En dat wordt nog erger door nieuwe bouwplannen in Weesp, Nederhorst en Loosdrecht.

De negatieve reacties tot nu toe zijn pas echt associaal eigen belang. Wanneer we alle 30km wegen door de (verre) omgeving laten bepalen, raast het verkeer straks overal met 80 km per uur doorheen. Ook langs scholen door mensen die misschien daar even geen kinderen op school hebben. Heel goed dat de gemeenteraad nu de verantwoording neemt en er alles aan doet om dat sluipverkeer te weren. 30km is een goede eerste stap. En dan kan je ook nog heel makkelijk van A naar B. En dan is verkeer geen snel stromende rivier maar een prettig zacht stromend beekje. En dan worden we misschien nog wel eens de groenste gemeente van Nederland.

Wilma de Vries
Kortenhoef


WEL BLIJ met het verkeersplan.

Gezien het grote draagvlak voor het verkeersplan onder de bewoners rond de ’s Gravelandse vaart en ook andere bewoners uit Wijdemeren (die op de jaarmarkt getekend hebben vóór het plan) wil ik graag een positief geluid laten horen naast de kritiek die in deze krant wordt geplaatst.

Natuurlijk kan dit plan in eerste instantie TIJDELIJK voor overlast zorgen op het Noorder-, Zuidereinde en omringende wegen. Maar uiteindelijk zal een deel van de vaste “sluiprouterijders” een andere route (lees: de daarvoor bestemde rondwegen in Hilversum) kiezen waardoor dit probleem vanzelf oplost. Hopelijk wordt dit plan ook in de GPS software verwerkt waardoor de overlast van vrachtwagens ook minder zal worden. Alhoewel de grote vrachtwagen combinaties uit Nederhorst en omgeving hier mogelijk lak aan hebben, want ze hebben nu al maling aan de bewoners door veel te hard door het dorp te denderen.

De laatste verkeerstelling wijst uit dat het verkeer op het Noordereinde flink is toegenomen ten opzichte van de laatste telling, maar het Zuidereinde nauwelijks. Mijn simpele verstand vermoedt dat als het verkeer op het Noordereinde afneemt, Kortenhoef uiteindelijk ook minder verkeer te verwerken zal krijgen. Verder voorziet het verkeersplan er in dat uiteindelijk ALLE dorpskernen in Wijdemeren 30 kilometer zullen worden en onlangs stond in de kranten dat deze norm zelfs vanuit Europa opgelegd zal gaan worden. Vroeg of laat moeten we er dus sowieso aan geloven.

Ik begrijp dat andere bewoners van Wijdemeren het niet leuk vinden dat ze er straks 2 minuten langer over moeten rijden of dat bewoners van Kortenhoef bang zijn dat hun weg drukker wordt. Maar het is toch van de zotte dat de bewoners van het Noorder- en Zuidereinde die dit probleem in pakweg 10 a 15 jaar vele malen groter hebben zien worden, niet mogen “zeuren” omdat er in het verleden al zoveel is geprobeerd. Sorry hoor, maar we leven niet in het verleden maar nu en wat mij betreft is alleen de toekomst is belangrijk.

Ik ben het meer dan zat om tot mijn nek in de fijnstof te zitten en overlast van het verkeer te hebben. Het is genoeg geweest en het is asociaal te stellen dat het wel mee valt. Ik rij zelf dagelijks vanaf de A2 via Kortenhoef naar huis. Volgens het plan zal daar in de toekomst dus ook een 30 kilometerzone komen. Ik zou het niet durven om daar tegen te protesteren.

Omdat de protesten vaak behoorlijk ongenuanceerd zijn heb ik een voorstel.

Ik nodig de kritische raadsleden en overige criticasters van het 30 km plan uit om een nachtje (of in een weekend als het mooi weer is) bij ons te logeren. U bent van harte welkom. Als u dan komt, adviseer ik u om uw auto achteruit in te parkeren zodat u, als u weer weg moet, wat makkelijker weg kan (voor zover dit mogelijk is), omdat uw zicht altijd wordt belemmerd door een (mooie!) grote boom of auto die naast u staat. Ik hoop dat u van het achterop rijdende verkeer de gelegenheid krijgt dit te doen. Probeer dan over te steken. Ondertussen hangt uw bagage zwaar aan uw armen. Neem de tijd want die heeft u nodig. Er is geen hond die voor u stopt.

Ik hoop dat u dan goed slaapt, ondanks de vrachtwagens die ’s nachts en ‘s morgens vroeg met veel te hoge snelheden langs denderen waardoor u ligt te schudden in uw bed.

Als u dan de volgende morgen na een lekker ontbijtje weer weggaat moet u weer proberen over te steken. Het kan zijn dat er een file voor de deur staat of iets verderop. Denk niet dat de auto’s die 50 meter verderop moeten aansluiten, stoppen om u over te laten steken. Sterker nog ze zetten hun auto gewoon pal voor uw neus stil, zodat u er omheen moet lopen. Met een beetje pech wil die bestuurder ook dat niet want hij moet door en u moet maar wachten. Dan aan de overkant wilt u uw auto uit parkeren. Doe dit heel voorzichtig want u ziet niets door die boom of auto. Dit moet op goed geluk en maar hopen dat er geen (toeterend) verkeer aankomt die uw neus er af rijdt.

En als u dan nog eens wilt komen (iets dat ik betwijfel want aan ons zal het niet liggen) dan heb ik nog wat tips. Uw bagage mag u ook aan de huizenkant uit de auto laden, want er mag voor de deur geparkeerd worden. Dit zal niet zonder getoeter lukken, vrees ik. Het kan natuurlijk zijn dat u wat bent vergeten en dus ook nog even terug wilt. Dus u zult uw auto moeten keren. Probeer het maar eens!

Kortom, ervaar hoe het is om zo dicht aan een doorgaande weg te slapen/wonen vóór dat u kritiek uit.

U zult er achter komen dat het echt niet meevalt om met het verkeer zo dicht op de huizen te moeten leven. En daardoor verdienen deze wegen het om nu eindelijk aangepakt te worden. Ik geef u op een briefje dat u na een logeerpartij net zo over dit probleem gaat denken als de aanwonenden die in overgrote meerderheid al heel lang aan deze wegen wonen.

En dan nog het volgende …….. ligt de schuld van het bovengenoemde verkeersgedrag bij het verkeer? Ik denk het niet, op een enkele asociale uitzondering na. Ik denk dat het zit in het feit dat het verkeer 5 kilometer lang ongehinderd zonder belemmeringen kan doorrijden. Dat ongehinderd doorrijden zorgt voor een soort “trance rijden” waardoor de bestuurders niet eens in de gaten hebben dat ze door een BEWOOND dorp rijden laat staan dat ze je zien staan en over laten steken of in- en of uit parkeren en dan heb ik het nog niet over de snelheid die ongemerkt oploopt als de auto voor jou ook harder rijdt.

Ik denk dat een inrichting met 30 kilometer die belemmeringsprikkel wel kan geven, waardoor het gedrag verandert en uiteindelijk de kwaliteit van leven in ons dorp verbetert. Misschien ben ik te optimistisch. De tijd zal het leren. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik vind dat dit plan een kans moet krijgen. Het belemmert niemand om door ons dorp te rijden, maar wel op een manier die voor de bewoners een stuk prettiger is. Ik denk dat de bewoners (en dat is een groot deel van Wijdemeren) daar recht op hebben, zoals iedereen in Wijdemeren recht heeft op woonkwaliteit.

En oh ja, het argument dat brandweer, politie, ambulance vrije doorgang moeten houden en het daarom geen 30 kilometer zone kan worden is een kulargument. Zoals de situatie nu is met alle files is het ook min of meer een hindernisbaan. In het nieuwe plan komt geen drempel voor, dus deze instanties kunnen ongehinderd doorrijden.

Hetzelfde geldt voor het argument dat overige Wijdemeerders hier ook een stem in zouden moeten hebben. Grotere onzin heb ik nog niet gehoord. Die stemmen natuurlijk altijd tegen, want die doen er straks wel 2 minuten langer over om door ons dorp te rijden. DAT is pas denken in eigen straatje

Ella Blom
's-Graveland

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK
foto
---
auteur
---
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief
Het Weer
zonnig
20 gr.
windkr. 3