persbericht
Vliegveld Hilversum in de Tweede Kamer
In de Tweede Kamer is maandag 7 februari een debat gehouden over de luchtvaartnota. Tijdens zijn bijdrage refereerde Maarten Haverkamp (CDA) aan de afspraken binnen de Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML).
Tijdens dit debat is besloten dat de provincie bevoegd gezag is. Mede na de uitdrukkelijke toezegging dat zij verantwoording dragen en beslissingen nemen.
Dat is later nog eens bevestigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO).
Analyse
Richting staatssecretaris Atsma uitte Maarten Haverkamp zijn verwondering over het onlangs door Gedeputeerde Staten van Noord Holland genomen besluit om de ligging van de start- en landingsbanen van het vliegveld Hilversum voorlopig niet te wijzigen. Hij kenschetste een win-winsituatie voor zowel het vliegveld, het bouwplan Ter Sype en het milieu. Immers uit eigen onderzoek van de provincie bleek dat de wijziging qua milieu en geluid minder belastend was dan de huidige situatie. Toch wenste de provincie niet door te pakken omdat er in haar ogen onvoldoende draagvlak zou zijn. Maarten Haverkamp besloot zijn bijdrage met een oproep aan de staatssecretaris. Hij zou graag een analyse ontvangen in hoeverre de RBML-filosofie gefaald heeft in het concrete geval van de luchthaven Hilversum.
Bedankt
Wethouder Jaap van Waveren heeft Maarten Haverkamp namens het college van Wijdemeren bedankt voor zijn inzet en betrokkenheid bij de realisatie van Bouwplan Ter Sype.
Zienswijze
De gemeente stuurt binnenkort een zienswijze naar de staatssecretaris waarin zij niet alleen de belangrijkheid van Ter Sype benadrukt, maar tevens haar visie over de relatie tussen het vliegveld met het gewijzigde banenstelsel en het toekomstige bouwplan. Uitgangspunt blijft het rapport van de provincie over de positieve gevolgen voor milieu en geluidbelasting. |