persbericht  
               
            Vliegveld  Hilversum in de Tweede Kamer  
            In de Tweede Kamer is maandag 7 februari een debat gehouden over  de luchtvaartnota. Tijdens zijn bijdrage refereerde Maarten Haverkamp (CDA) aan  de afspraken binnen de Regelgeving Burgerluchthavens en  Militaire Luchthavens (RBML). 
            Tijdens dit debat is besloten dat de provincie bevoegd gezag is. Mede na de  uitdrukkelijke toezegging dat zij verantwoording dragen en beslissingen nemen. 
              Dat is later nog eens bevestigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO). 
            Analyse  
             Richting staatssecretaris Atsma uitte Maarten Haverkamp zijn verwondering over  het onlangs door Gedeputeerde Staten van Noord Holland genomen besluit om de  ligging van de start- en landingsbanen van het vliegveld Hilversum voorlopig  niet te wijzigen. Hij kenschetste een win-winsituatie voor zowel het vliegveld,  het bouwplan Ter Sype en het milieu. Immers uit eigen onderzoek van de  provincie bleek dat de wijziging qua milieu en geluid minder belastend was dan  de huidige situatie. Toch wenste de provincie niet door te pakken omdat er in  haar ogen onvoldoende draagvlak zou zijn. Maarten Haverkamp besloot zijn  bijdrage met een oproep aan de staatssecretaris. Hij zou graag een  analyse ontvangen in hoeverre de RBML-filosofie gefaald heeft in het concrete  geval van de luchthaven Hilversum.  
             Bedankt 
             Wethouder Jaap van Waveren heeft Maarten Haverkamp namens het college van  Wijdemeren bedankt voor zijn inzet en betrokkenheid bij de realisatie van  Bouwplan Ter Sype. 
             Zienswijze 
             De gemeente stuurt binnenkort een zienswijze naar de staatssecretaris waarin  zij niet alleen de belangrijkheid van Ter Sype benadrukt, maar tevens haar  visie over de relatie tussen het vliegveld met het gewijzigde banenstelsel en  het toekomstige bouwplan. Uitgangspunt blijft het rapport van de provincie over  de positieve gevolgen voor milieu en geluidbelasting.  |