WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Wie faalt? Deel 2
Nederhorst den Berg, wo 31 maart 2010

Cor Koster schreef eergisteren over Wijdemeren, de Raad van State en wat daar soms mis lijkt te gaan. Hieronder deel 2 en het slot van zijn brief.

ingezonden brief

Wie faalt? Ambtenaren of bestuurders? (2)

In een vorig stuk maakte ik een lijst van zaken die de gemeente bij de Raad van State verloren heeft, voornamelijk op het gebied van bouwen en wonen.

Ik schreef: "de algemene indruk die ontstaat is dat de gemeente Wijdemeren veel te veel dingen doet waarvoor ze tot de orde geroepen moet worden" en vroeg " Hebben we hier te maken met falende - of zelfs kwaadwillende - ambtenaren, of met falende bestuurders? En is daar wat aan te doen?" Voor een antwoord moeten we eerst even terug in de geschiedenis.

Een paar jaren geleden hoorde ik van een aantal gevallen waarbij er sprake leek te zijn van ambtelijke willekeur, met name bij bouwaanvragen. Mensen zouden zich "platgewalst" voelen. Ik was destijds voorzitter van het CDA en vond dat we de plicht hadden daar wat aan te doen, tenminste.... ALS er inderdaad sprake was van ambtenaren die zich - zoals iemand zei - "opstellen als god" en bij wie je "met de pet in de hand" aan moest kloppen omdat je het anders wel kon schudden. Dus... ALS... Want je moet onder ogen zien dat burgers net gewone mensen zijn: ze proberen alles om hun zin te krijgen... En zeuren dat ze kunnen....

Ik nam contact op met de plaatselijke ondernemersverenigingen en vroeg of er enige aanwijzingen waren, en of ze me eventueel konden helpen met het vinden van mensen - ondernemers in dit geval - die hier mogelijkerwijze ervaring mee hadden. Dat leverde niets op. De ondernemersverenigingen wisten niets, of hielden zich van den domme.

Van een paar andere mensen kreeg ik wat namen van burgers die misschien wel wat zouden willen zeggen. Ik maakte een afspraak met ze, en stelde steeds weer de vraag of ze zelf negatieve ervaringen gehad hadden. Met uitzondering van één persoon ving ik steeds bot. Alle anderen bleken misschien wel eens een akkefietje gehad te hebben, maar .... niemand wilde ermee voor de dag komen. Ja, men vond dat de gemeente de regels soms wat strak hanteerde, maar problemen had men daar niet mee. Een aantal mensen zei ook waarom: "ik zal nog wel vaker met de gemeente te maken krijgen, en ik wil niet vantevoren m'n eigen glazen ingooien". Als ik dan verder probeerde te vragen, klapte men dicht.

Mijn conclusie was toen: die verhalen over ambtelijke willekeur... ach... dat zijn waarschijnlijk gewoon jachtverhalen. Borrelpraat. Als niemand of vrijwel niemand hardop wil zeggen dat hij of zij zich gepakt voelt door de gemeente, dan zal het wel niet zo erg zijn. Burgers zeuren soms... Ik liet dus de zaak vallen. Zonder enig bewijs, zonder getuigenis, kun je immers niks hard maken.

Maar de verhalen bleven verteld worden. Af en toe is er zelfs een direct citaat zoals in het geval van de Najade-appartementen (WWK 25-3-2010), waar het starten van een nieuwe procedure door de gemeente - nadat de gemeente allerlei zaken verloren had - de éénmansactie van een ambtenaar genoemd wordt. En voorts: de lange lijst van zaken die de gemeente bij de Raad van State verloor; dat is een objectief gegeven. Als de gemeente in zoveel gevallen in het ongelijk gesteld wordt, dan is er wat aan de hand. Dan is er iets mis met òf de wethouder, òf het ambtenarencorps, of beiden. Dan wordt er mogelijk misbruik gemaakt van de machtspositie die de gemeente heeft. Net zoals dat gebeurt in sommige andere gemeenten, zie bijvoorbeeld de uitzending van Zembla.

Ik heb het gevoel dat het inderdaad ligt aan zowel de ambtenaren als de wethouder. Immers, de wethouder is verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt; hij/zij moet accoord gaan met een bepaalde actie. De ambtenaar is vaak degene die de actie voorbereidt en uitvoert. Daarbij
komt nog dat de wethouder weliswaar de eindverantwoordelijke is, maar vaak weinig of geen verstand heeft van het vakgebied. Elke loslopende aspirant-politicus kan tenslotte wethouder worden. Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben. Ruimtelijke ordening is populair. Het is een mooie portefeuille, vindt men. Je mag zeggen wat andere mensen wel en niet mogen doen op hun eigen erf. Leuk, joh ...! En ach, je hoeft er niet zo veel van af te weten. Je hebt immers goede ambtenaren. Toch?

We zitten in Wijdemeren nu in een situatie waar we misschien iets kunnen veranderen. Een nieuw college, een nieuw geluid. Een nieuwe wethouder, een nieuwe aanpak. En nu maar hopen dat we iemand krijgen die verstand van zaken heeft, iemand die NIET aan de leiband van de ambtenaren loopt, iemand die kan zeggen bij z'n eerste toespraak tot de mensen van zijn afdeling: "Dames en heren, we gaan het anders doen. We gaan het beter doen. We gaan ervoor zorgen dat de gemeente niet meer elke keer de kous op de kop krijgt bij de Raad van State. En hoe doen we dat? Door open en eerlijk te proberen de burgers van Wijdemeren te helpen in plaats van te dwarsbomen. Mocht u het anders willen, gaat u dan maar op zoek naar een andere baan."

Het is niet onmogelijk dat de ambtenaren dan zullen zeggen: "Goed idee, wethouder".

Cor Koster
Nederhorst den Berg

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.
bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief
bewolkt
10 gr.
windkr. 5