ingezonden brief
Vaart in de Vaart?
Er zijn vele voor en tegens, de ongerustheid van veel mensen kan ik me voorstellen.
Het kan echter ook anders.
De vaart slechts open stellen voor roeiboten, kano's en fluistervaart. Het merendeel van de tuinen ligt een stuk boven het waterpeil zodat men je niet het broodbeleg van je bord kijkt vanuit een van de door mij genoemde boten.
Echt druk zal het ook niet worden omdat maar een beperkte hoeveelheid boten gebruik zal maken van de vaart. Want een roeiboot heeft al gauw onvoldoende ruimte, voor de lange peddels, die zitten liever op het Hilversums kanaal. Blijven dus slechts de kayakvaarders en de fluisterboten over.
Voor een kano/kayak is het goedkoper de knelpunten op te lossen met goede kanosteigers. Dus alleen voor de fluistervaart moet dan alles verbouwd worden. Ik zou zeggen gemeente, bouw een paar goede kayaksteigers en houdt het daarbij. Zeilboten kunnen er sowieso niet door, daar zijn de bruggen te laag voor, en als er een fluisterboot door de sluis kan kan er ook een motorboot doorheen glippen. Dat is uiteraard niet gewenst.
Doorgaans houden motorboten geen rekening met roeiers of kanoërs, liefst varen ze er vlak langs met een flinke snelheid, opdat je als peddelaar alle kanten op golft en eventueel nog een plens water in je boot krijgt ook. Kun je nagaan wat er dan op die smalle vaart gebeurt, met alle risico's van dien op evenetueel omslaan en ongelukken.
Dus om geld te besparen roep ik kortweg: Plaats die kayaksteigers en hou de sluizen maar dicht, alleen er moet wel goede veiligheid zijn voor mensen die met hun kayak de weg over moeten steken. Dus verkeersborden en eventueel drempels.
Patrick Kreuning
Ankeveen |