In De Zijlijn
Puntjes Scoren
De afgelopen week stond in het teken van de Klapbrugkruising. Dat mogen we rustig zeggen. Er ontspon zich rond die, voor fietsers levensgevaarlijke, kruising een merkwaardig politiek spelletje.
Enkele burgers klaagden in een ingezonden brief in de WWK over de gevaarlijke situatie die bij de Klapbrug is ontstaan als gevolg van de onduidelijke bebording, behekking en belijning c.q. het juist volstrekt ontbreken daarvan, op voorspraak van verkeerswethouder Betske van Henten, die weinig ziet in borden en lijnen om het verkeer in goede banen te leiden. En al helemaal niet als dat tijdelijk (ruim een half jaar) is.
Het is uiteraard haar goed recht om, zeker tijdelijke, lijnen en borden achterwege te laten. Ik ben het niet met haar eens, maar daar gaat deze column niet over.
Waar gaat deze column dan wel over? Hij gaat over de irritante gewoonte van poltici om meer bezig te zijn om puntjes te scoren ten koste van elkaar (haantjesgedrag), dan om zich even serieus te verdiepen in een probleem, tot de conclusie komen dat de ander een serieus probleem aansnijdt en dan samen naar een oplossing te zoeken. Of om de ander er in een serieus debat van te overtuigen dat er helemaal geen probleem (of geen oplossing) is. Ook bij de Klapbrugkruising lijkt dit haantjesgedrag weer eens een rol te spelen.
Leedvermaak
Toen Hilbrand Korver indertijd begon over de gevaarlijke situatie bij de Klapbrug werd hij hartelijk uitgelachen in de raad. De wethouder deed een schepje bovenop het leedvermaak door te verklaren dat ze sowieso niets ziet in borden en lijnen. En dan ben je uitgepraat nietwaar. Zeker als Cor Koster er als uitsmijter nog een “wetenschappelijke onderbouwing” in de WWK tegenaan gooit.
Zo werd Hilbrand afgeserveerd door de overmacht van de coalitie. Ziezo. Waar waren zijn oude strijdmakkers van GL, die toch ook iets met fietsers zouden moeten hebben? Noch Nelleke Schenkkan, noch haar partner Edwin Bult, beiden van GL, namen het voor de fietsers en voor Hilbrand op. De GL stilte sloeg toe.
Werd er eigenlijk wel gesproken over fietsers? Veiligheid? Wel nee!
Het debat werd gereduceerd tot een politiek steekspel dat Hilbrand op punten verloor, omdat Hilbrand nu eenmaal niet zo handig is in die dingen. Ondanks het feit dat de kruising echt gevaarlijk is. Maar daar had niemand het over. Het ging om de puntjes, niet over het onderwerp.
Niet handig
Afgelopen woensdag gebeurde min of meer hetzelfde als ik het mag geloven. (Helaas kan ik het niet zelf controleren, omdat het spiksplinternieuwe online archief van de gemeente niet functioneert. Maar dat terzijde.) In de commissie Ruimte en Economie stelde Rieks Karssemeijer (PvdA) de Klapbrugsituatie aan de orde. Hij was daartoe aangezet door de stukken in de WWK en door zijn partijgenoot Ben Steenvoorden. Ben had een sarcastisch stuk geschreven over de Klapbrug. Zo sarcastisch dat iedereen dacht dat hij het met de wethouder eens was over die lijnen en die borden. Niet handig van Ben. Vindt hij zelf achteraf ook. En dat siert hem.
Nu laat de regie in de PvdA-fractie soms te wensen over, zo ook dit keer. Ben stuurde Rieks wel op pad met vragen aan het college over de Klapbrugkruising. Hij vertelde er echter even niet bij dat zijn stuk in de WWK sarcastisch bedoeld was. En dat bleek dodelijk in het puntjes scoren.
Het CDA lachte zich een kriek om die domme Rieks. Wat wilde Rieks nu eigenlijk? Zijn partijgenoot Ben wilde immers ook geen lijnen en borden net als de CDA wethouder. Puntje gescoord. Rieks afgeserveerd. CDA tevreden. (Dit is de lezing die mij op het NK Palingroken bereikte… Als hij onjuist is, dan hoor ik dat graag en zal ik met plezier rectificeren.)
Waar ging het ook weer over? O ja, fietsers, kinderen, veiligheid.
De Klapbrug is geen hotspot. Want er is nog geen ongeluk gebeurd. Dus is het veilig genoeg. Tot er wel iets ernstigs gebeurt. Maar dan is het te laat. Daar moeten we dus maar op wachten....?
Campagnetijd!
Mag ik een voorspelling doen? Verkeer en veiligheid staan de komende maanden in het brandpunt van de belangstelling. Het is immers campagnetijd.
De meest fantastische vergezichten worden ons weer voorgehouden. Alle wegen in Wijdemeren worden 30 km zones met op iedere straathoek vierentwintig uur per dag een agent met lasergun om overtreders direct in de boeien te slaan. Vrachtverkeer zal in de toekomst alleen nog door Hilversum rijden en dat alleen overdag. Zebra’s, haaientanden, verkeerslichten, flitspalen, drempels, randwegen, fietspaden. Kiezer u zegt maar hoe, hoeveel en waar u ze wilt hebben. Wij doen ons best voor u.
Tot 3 maart volgend jaar. Dan begint het speelkwartier weer. Dan zijn de verkiezingsbeloften snel vergeten en kunnen de puntjes weer gewoon gescoord worden. Business as usual.
Rik Jungmann |