ingezonden brief  
            Nieuws Vliegveld Hilversum  
            Deze week is er alweer vergaderd   over vliegveld Hilversum. 
            Hier de nieuwsfeiten op een rijtje: 
            
              - de   commissie gaat er via Gedeputeerde Staten Noord-Holland voor knokken om de   paraclub PCMN toestemming te geven om net zo hoog te mogen vliegen als tot voor   kort; de LVNL LuchtVerkeersleiding NederLand heeft dit eenzijdig teruggebracht   van 12000 tot 6000 voet; de gevolgen zijn desastreus; geen tandemsprongen meer,   veel minder vrijevalsprongen, stil vliegtuig Cessna206 voor 6 personen staat te   koop, men vliegt financieel gedwongen met de 4 persoons Cessna182, een zeer   luidruchtige kist, dus veel meer hinder; GS poogt de verkoop te   voorkomen.
 
              - de commissie mag niet meer vergaderen over RO kwesties als   structuurvisies, bouwplannen of verkeer; oude afspraken daarover zijn komen te   vervallen zoals het behandelen van een gebiedsvisie en een MER (Milieu Effect   Rapportage) voor Ter Sype.
 
              - het vliegveld torpedeert het nieuwe NLR-plan   voor grasbanen; dit is streng verboden door de RLD; het volgende rapport staat   vol opmerkingen dat het eigenlijk niet kan worden gerealiseerd; het zorgt voor   veel meer overlast op de Hoorneboegseheide, Kolhornseweg, Zonnestraal, de Bilt,   Maarssen en Noorderpark; er zullen meer woningen geluidsbelast worden evenals   meer stiltegebied; er zullen veel bomen op de hei moeten sneuvelen; men vindt   alleen plan 2B gecorrigeerd acceptabel met verharde baan; men is dan bereid   zwart op wit beperkingen te accepteren rond het maximaal gewicht van kisten; een   door Provinciale Staten te nemen besluit na 1 november 2009 vanwege de nieuwe   wetgeving.              
 
              - de kritiek van Geen herrie op de Hei gaat alleen nog over   het misverstand dat zij denken dat er meer geluid zal worden toegestaan; feit is   dat er door het Ministerie een maximaal aantal vliegbewegingen is bepaald van   76000; dus men mag dat volledig dichtvliegen; het is dus onzin ervan uit te   gaan dat het huidige aantal van 45000 maatgevend is; misschien moet het   vliegveld eens een weekend het maximaal aan toegestaan geluid gaan produceren?   hun protest zal dus naar de Minister moeten gaan om de 76000 omlaag te   brengen.                        
 
             
          Wim van Oudheusden 
          Loosdrecht  |