Het NLR onderzoekt de aanleg van drie evenwijdige grasbanen i.p.v. een verharde baan op vliegveld Hilversum om nieuwbouw op Ter Sype mogelijk te maken.
Al vele jaren wordt er gesproken over twee dingen die samenhangen. De bouw van vijfhonderd woningen op bouwlokatie Ter Sype in Nieuw Loosdrecht en de aanpassing van het banenstelsel op het vliegveld Hilversum, die nodig is om overschrijding van de geluidsnormen in de nieuwe wijk te voorkomen. Ofwel, geen aanpassing van de banen, dan ook geen nieuwbouw.
Resultaten hoopgevend
Verschillende varianten zijn al onderzocht. De laatste was het verharden en draaien van de baan. Die verharding lijkt nu weer van de baan. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) onderzoekt nu de aanleg van twee of drie evenwijdige grasbanen, die wel gedraaid zijn ten opzichte van de huidige baan die recht over Ter Sype aanvliegt. Bij dat onderzoek zijn twee varianten onderzocht. Eén met 55.000 vliegbewegingen per jaar en één met zelfs 77.000 per jaar. Ter vergelijking, vorig jaar waren er op het vliegveld 42.000 vliegbewegingen. Tot nu toe zien de onderzoeksresultaten er hoopgevend uit. Komende woensdagmiddag worden de resultaten tot nu toe besproken in een openbare vergadering die begint om 15.30 en duurt tot 17.00 uur.
Dossier Ter Sype/Vliegveld |