persbericht
Nieuwe verordening Basisadministratie Persoonsgegevens
Burgemeester en wethouders gaan akkoord met de verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Wijdemeren en stellen de gemeenteraad voor deze vast te stellen.
Verplicht
De overheid is bezig met de invoering van een stelsel van Basisregistraties, waarin gegevens centraal worden opgeslagen van o.a. personen, adressen, gebouwen, kadastrale gegevens, etc.
Op 1 januari 2010 wordt de Basisregistratie Persoonsgegevens ingevoerd. Het is per 1 januari 2010 voor de overheid verplicht om gegevens uit deze basisregistratie persoonsgegevens te gebruiken voor het uitoefenen van hun wettelijke taken.
De huidige Wijdemeerse verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) moet worden aangepast om op 1 januari 2010 aan die verplichting te kunnen voldoen. In de nieuwe verordening is dit verplicht gebruik van de GBA, verplichte terugmelding van overheidsinstanties bij twijfel omtrent de juistheid van de persoonsgegevens en eenmalige gegevensverstrekking van de burger geregeld. Tevens is het huidige privacyreglement voor het gebruik van de GBA in de verordening verwerkt.
Gevolgen voor burgers
De GBA is de geautomatiseerde registratie van de persoongegevens van burgers. Gegevens zoals geboorte, verhuizing, huwelijk, vertrek naar het buitenland en overlijden worden hierin opgeslagen. De invoering van de Basisregistratie Personen heeft voor de burger gevolgen. Burgers hebben de plicht om te zorgen dat persoonsgegevens in de GBA op orde zijn en het recht op eenmalige gegevensverstrekking.
Privacy
De GBA wordt niet alleen door gemeenten gebruikt, maar ook door (semi - ) overheidsinstanties zoals bijvoorbeeld de belastingdienst, de sociale verzekeringsbank, pensioenfondsen en waterschappen. De registratie van persoonsgegevens wordt steeds toegankelijker voor meerdere gebruikers. Daarom is het van belang om het juiste gebruik, de goede kwaliteit en de privacy te waarborgen. |