WIJDEMEERSE WEBKRANT
Stemverklaring Hilbrand
Wijdemeren, za 28 februari 2009

Hilbrand Korver (HKA) legt uit wat er door zijn hoofd ging toen hij uiteindelijk voor uitstel van de wegcategorisering stemde.

ingezonden brief

Koppen Tellen

Koppen tellen. Dat deed de voorzitter van de raad om te weten of het onderwerp de ijskast in moest of nu toch behandeld moest worden.

Ik heb proberen in te schatten of de inhoud van de koppen nu al zover was dat zij net zoals ik zouden vinden dat er bij twijfel niet ingehaald zou moeten worden. Als raadsleden hebben we twee rapporten gehad die tot de conclusie kwamen dat het het veligste zou zijn om het Zuidereinde om te vormen tot 30km weg.

Er was één reden door het college naar voren geschoven om dat nu nog niet te doen namelijk: Er is nu nog een groot verkeers aanbod op het Zuidereinde.
Als dit minder zou worden dan zou het college wel over willen gaan op 30 km weg.

Omdat ik twijfelde of mijn collega raadsleden het Zuidereinde nu al 30km weg wilden maken heb ik toch voor de veiligste keuze gekozen door voor uitstel te stemmen, zodat een meerderheid van de raad later dit jaar op de hoogte is van alle voordelen om het Zuidereinde tot 30 km weg te maken.

Het wordt dan voor bijvoorbeeld automobilisten uit Weesp naar Loosdrecht niet meer aantrekkelijk om via het Noorder- en Zuidereinde te rijden maar bijvoorbeeld via de weg langs het Amsterdam Rijnkanaal Weesp  Loenen.

Dus een soort kip en ei verhaal.  Eerst verkeersvermindering of eerst 30km weg en daardoor verkeersvermindering.

30km instelling rond de Klapbrug levert nog steeds geen veilige situatie op voor fietsers en voetgangers die daar op en over de rijbaan moeten tussen de minimaal 10.000 auto's die daar per dag komen. Daar is nodig dat de fietsers en voetgangers een eigen rijbaan krijgen op de helft van de rijweg zodat zij als zwakste verkeers deelnemers veilig over dit knelpunt kunnen gaan. Er gaan dagelijks vele schoolkinderen, recreanten en anderen over dit knelpunt. (De provincie had veel geld beschikbaar om fietsknelpunten op te lossen, maar Wijdemeren heeft dit knelpunt niet eens aangemeld.)

De auto's kunnen dan gereguleerd door stoplichten, om de beurt, gebruik maken van de andere weghelft. Ook hier geldt bij twijfel niet inhalen dus kies voor de veiligste oplossing! De weg alleen grijs verven (zoals nu door het college voorgesteld) redt natuurlijk geen enkele fietser of voetganger.

Hilbrand Korver
Fractievoorzitter Het Kan Anders

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
bewolkt
8 gr.
windkr. 2