De vernieuwing van de gemeentelijke website zet zoden aan de dijk. In de ranglijst van alle gemeentelijke websites is Wijdemeren 104 plaatsen gestegen.
Een stukje geschiedenis In 1995, 1996 begonnen de eerste websites over gemeenten te ontstaan. Meestal gebouwd en onderhouden door hobbyisten. Draaiend op een oud pc'tje.Het bekendste voorbeeld was DDS, De Digitale Stad, over Amsterdam.
Later kwamen mondjesmaat de eerste gemeenten met een eigen website. In 2000, vier jaar na de introductie van internet, begon de site www.webdam.nl, toen ook nog een soort studie/hobbyproject. Er werd op bijgehouden welke gemeenten wel en welke geen eigen website hadden en hoe goed (of slecht) die websites waren.
Door elkaar werden toen nog gemeentelijke sites en particuliere sites over gemeenten door Webdam van een rapportcijfer voorzien. De WWK en haar voorgangers, toen nog op sgraveland.nl, kortenhoef.nl en ankeveen.nl kwamen ook in die lijst voor een haalden best aardige rapportcijfers. 's-Graveland had geen website (Nederhorst en Loosdrecht ook niet) en de herindeling moest nog komen, in 2002.
Wijdemeren.nl 2003 Nadat Wijdemeren op 7 februari 2003 was toegetreden tot de gemeenten met een website, schreven wij regelmatig over de plaats die Wijdemeren op de ranglijst van Webdam had. Die lijst bevatte inmiddels nog uitsluitend gemeentelijke websites. Webdam professionaliseerde ook steeds meer. Inmiddels heeft Webdam het stokje overgegeven aan overheid.nl.
Op 30 augustus schreven wij over de introductie van de nieuwe website van Wijdemeren. Toen stond Wijdemeren op plaats 440 van de 483 beoordeelde gemeentelijke websites (alle gemeenten) op de lijst van Webdam. In de nieuwe ranglijst is Wijdemeren gestegen naar plaats 200. Dat is een felicitatie waard!
De ranglijst van alle gemeenten is nu te vinden op advies.overheid.nl. Er staat ook een ranglijst van gemeenten tot 25.000 inwoners.
Criteria
Een site wordt beoordeeld op de volgende punten (tussen haakjes Wijdemeren):
- Gebruik van standaarden (laag)
- Openbaarheid van overheidsinformatie en burgerbetrokkenheid (gemiddeld)
- Dienstverlening (gemiddeld)
- Gepersonaliseerde dienstverlening (bij wijze van spreken "Mijn Wijdemeren") (lager dan gemiddeld)
- Participatie (gemiddeld)
- Toegankelijkheid (gemiddeld)
|