WIJDEMEERSE WEBKRANT
Tolheffing Hilversum
Wijdemeren, za 9 juni 2007

De Gooi- en Eemlander hield een poll over de plannen van Leefbaar Hilversum om tol te heffen voor doorgaand verkeer. Zesenzestig procent is tegen.

De stelling was "Tolheffing in Hilversum? Meteen doen!". Vijfhonderd mensen reageerden op de stelling. Zesenzestig procent is tegen tolheffing door Hilversum. Twee fractievoorzitters schreven een uitgebreid pleidooi voor, resp. tegen de stelling.

Karen Heerschop: Sluipverkeer regio terugdringen

Karen Heerschop, bedenkster van het plan en fractievoorzitter van Leefbaar Hilversum pleit voor de invoering van tol op de buitenring van Hilversum (Diependaalselaan, Johannes Geradtsweg). 25.000 auto's rijden dagelijks over de Hilversumse buitenring. Het verkeer staat vaak vast en het geeft veel luchtverontreiniging. Zijdenkt dat er veel automobilisten zijn die een kortere weg door Hilversum nemen in plaats van op de snelwegen A1, A2 en A27 te blijven.

Binnenkort komt er een wet in de tweede kamer die lokale tolheffing mogelijk maakt. Karen Heerschop vindt dat een prima gelegenheid om het sluipverkeer over de ring terug te dringen. Een automobilist die aan de ene kant Hilversum in rijdt en er aan de andere kant weer na korte tijd uit rijdt zal een acceptgiro op de deurmat vinden waarmee de tol voldaan moet worden. Als de berijder in de regio moet zijn, dan blijft die daar langer denkt zij. Die vindt geen tolheffing in de bus.

Er zijn op dit moment camera's op de buitenring die het in- en uitgaande verkeer meten. Zij sluit af met: "Wij denken dat het goed is dat we op basis van die cijfers gaan nadenken over de mogelijkheden die er zijn om het sluipverkeer op de Hilversumse buitenring en in de regio terug te dringen.

René Voigt: Tolheffing geen oplossing

René Voigt. fractievoorzitter van DBW begint te twijfelen aan de intelligentie van Karen Heerschop, zo schrijft hij. Hij vindt het LH tolheffingsidee belachelijk. Een "typisch Hilversumse oplossong (= geen oplossing) voor een verkeersprobleem" stelt hij. Zij vergeet dat ook veel Hilversumse automobilisten doorgaand verkeer zijn. Hij geeft enkele voorbeelden van verplaatsingen die Hilversum niet kunnen mijden, al zouden zij het willen. Je woont in Kortenhoef en je werkt in Laren. Je woont in Loosdrecht en je werkt in Baarn. Je woont op de Diependaalselaan en je moet in de spits naar Loenen. Dan ga je door Loosdrecht. en zo noemt hij nog een paar voorbeelden.

Als Hilversum tol gaat heffen verplaatst het verkeer zich naar de buurgementen, die niet anders kunnen dan ook tol te gaan heffen. "Dat zal zich als een olievlek verspreiden." En als er dan overal tol wordt geheven, dan is de kortste weg weer aantrekkelijk, ofeel de buitenring.

Hij sluit af met: "Karen trek dit belachelijke plan in en vraag aan het college om in overleg met de regiogemeenten nu eindelijks eens iets te doen aan het weren van doorgaand nachtelijk vrachtverkeer."


Naschrift WWK:

Karen Heerschop zegt in haar slotwoord dat zij het sluipverkeer in de regio wil terugdringen. Als zij nu eens begon met een voorstel om de Krugerbocht te openen. Dat zou een hoop sluipverkeer door 's-Graveland schelen...

En wat, als je Hilversum in rijdt en er (nadat je bijv. iets daar gekocht hebt) op dezelfde plek weer uit rijdt. Dat doen Wijdemeerders wel eens, al kunnen ze voor de parkeertarieven en bereikbaarheid beter naar Bussum gaan.

bron
G&E
foto
D.van Essen
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
regen
22 gr.
windkr. 2