In de Zijlijn
(Redactioneel)
Polderen
Woensdagavond woonde ik de avond bij die de VVD had georganiseerd over het verkeer. Ik ging er zonder al te hoog gespannen verwachtingen heen. Het was niet mijn eerste verkeersavond in 's-Graveland. Ik kwam er gedesillusioneerd vandaan.
Dat was niet de schuld van de VVD. Integendeel. Het is te prijzen dat zij als enige partij tot nu toe, buiten campagnetijd, echt aandacht besteedden aan het verkeer en het rondweginitiatief van Mario Wouters en de hype die hij daarmee veroorzaakte. (Ok, ok, andere partijen. U zegde toe om er in het late najaar in de commissie eens over te praten. Too little, too late.)
Het was ook niet de schuld van Mario Wouters, die zijn standpunt met verve en overtuigingskracht verdedigde. Waardoor werd ik dan zo gedesillusioneerd?
Door het optreden van CDA coryfee Hans Hillen? Nee, integendeel. Hij was glashelder en legde een duidelijke visie voor de hele regio neer. Kwam het door het optreden van de beide Wijdemeerse wethouders? Niet echt. Zij legden glashelder uit dat hun macht heel beperkt is. Eigenlijk mogen zij niets zonder de provincie, het gewest, de buurgemeenten, de verkeersofficier, de busmaatschappij, de brandweer, de politie en zo nog wat instanties. Wel doen ze veel onderzoek. Ze houden nauwlettend de vinger aan de pols en overleggen in het gewest. Het verleden bewijst dat er geen simpele oplossingen zijn en dat legden zij nog een keer uit. Geen speld tussen te krijgen.
Kwam het door het optreden van fractievoorzitter Joep Frijdal van de VVD? Nee. Frijdal stond open voor iedere suggestie. Sterker nog hij vroeg de zaal wat de raad zou moeten doen. Op die vraag kreeg hij geen antwoord. Nou ja, bijna niet.
Aan het begin van de avond stelde avondvoorzitter Robby Israel een vraag aan de zaal. "Er gebeuren geen ongelukken. De vervuiling is onder de norm. Hebben we wel een probleem?"
Uit alle reacties bleek dat we wel een probleem hebben. Niet alleen in 's-Graveland, maar ook op de Oud Loosdrechtsedijk, liet Jacob van der Meulen weten. Hans Hillen voegde daar de problemen op de Diependaalselaan (een van de smerigste straten van Nederland), de Johan Geradtsweg en de Ceintuurbaan in Bussum aan toe. Iedereen die dagelijks in de file op de N236 of de N201 staat heeft daarnaast zijn eigen verhaal. Over de A6 A9 heb ik het maar even niet....
Nu is Hilversum bezig om met camera's het doorgaande verkeer te tellen. Om tol te gaan heffen. Dan komt het verkeer hierheen en gaat het door Bussum. Als wij 's-Graveland ondoordringbaar maken, dan gaat het misschien terug naar Hilversum. De oude dorpsweggetjes en zandpaden in het Gooi zijn vol. Ongeschikt voor het huidige verkeer. Dat is de enig juiste conclusie. de rest is gerommel in de marge en verschuiven van het probleem naar de buren. Hoe lang geleden werd er in de regio een nieuwe weg aangelegd? Veertig jaar? Dertig jaar?
Hans Hillen had volkomen gelijk toen hij het probleem een regionaal probleem noemde. Voor een regionaal probleem moet een regionale oplossing gezocht worden. Met de elkaar tegenwerkende gemeentebesturen in het Gooi zal dat nooit lukken. Een prachtige taak voor de provincie dus, om de regie over te nemen en knopen door te hakken. Maar ach, de provincie Noord-Holland. Die legt in de N201 een rotonde aan waar niemand om heeft gevraagd. Bovendien heet de provincie niet voor niets Noord-Holland. Dat ligt in het Noorden, niet hier.
Een Parijzenaar haalt het niet in zijn hoofd om met zijn auto naar zijn werk te gaan. Hier kunnen we niet anders. Maar daar wordt niet gepolderd. Daar leggen ze die rondweg, metro of TGV gewoon aan. Niks polderen. Doortrekken van de metro van de Gaasperplas langs de N236 met een rondje in het Gooi zou waarschijnlijk de helft van de forenzen alleen in hun auto schelen, a la Parijs. Om de tien minuten een metro naar Amsterdam en Hilversum, Bussum, Laren en Huizen. Van een station met een ruime parkeerplaats. In een kwartiertje op Amsterdam CS met tussenstops in Zuid-Oost, zes minuten naar Hilversum CS vanuit Ankeveen. Lijkt dat wat? Er zal niets gebeuren voorspel ik u. Daardoor kwam ik gedesillusioneerd terug van die avond. Iedereen heeft goede bedoelingen en vergadert zich drie keer in de rondte. Wij komen om in de tellingen, onderzoeken, overleggen en informatieavonden. Maar ik durf nu al te voorspellen dat wij nog jaren en jaren voortpolderen, ieder voor zich en niemand voor ons allen. Tot het verkeer compleet stilstaat. Ook dan is het probleem opgelost.
Burgers van Gooistad. Wij hebben samen een groot probleem.
Laat eens wat van u horen!
Politiek van Wijdemeren, pak de handschoen op en neem een regionaal iniatief lijkt mij de boodschap van gisteren.
Rik Jungmann
PS. Of de Mario Doedom Wouters Rondweg er op de door hem gedachte plaats uitkomt zal dan nog moeten blijken. Er zijn veel meer opties. |