WIJDEMEERSE WEBKRANT
Alcoholgebruik Jongeren
Wijdemeren, do 1 februari 2007

De GGD start een regionale publiekscampagne om aandacht te vragen voor het riskante alcoholgebruik van opgroeiende kinderen.

persbericht

Regionale publiekscampagne Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik Jeugd

Vanaf 1 februari 2007 wordt er via een publiekscampagne in de regio Gooi en Vechtstreek met de inzet van twee regiobussen van Connexion en de verspreiding van posters en een folder aandacht gevraagd voor schadelijke gevolgen van alcohol bij opgroeiende kinderen.

De regiocampagne sluit aan bij de landelijke campagne, die van half december tot half januari gedraaid heeft.

Er wordt steeds jonger, steeds vaker en steeds meer per keer gedronken.

Alcohol slecht voor hersenontwikkeling

Uit onderzoek van de GGD onder tweede en vierde klassers van het voortgezet onderwijs blijkt dat 33% de laatste vier weken minstens één keer minstens vijf glazen per avond/middag gedronken heeft. Deze grote hoeveelheid alcohol op jonge leeftijd heeft naast sociale gevolgen als overlast, ernstige gevolgen voor de gezondheid en hersenontwikkeling.

Om deze trend van steeds meer alcohol op jonge leeftijd een halt toe te roepen, hebben de gemeenten samen met de GGD en de Jellinek een integraal alcoholmatigingsproject opgezet. Dit omvat activiteiten richting gebruikers en verstrekkers, en voorlichting, maatregelen en handhaving in diverse settings ( onder andere thuis, horeca, sportkantines en scholen). Het project sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen op dit terrein. Naast regionale activiteiten, zetten de gemeente lokale activiteiten op.

Publiekscampagne

De eerste regionale activiteit betreft de publiekscampagne gericht op ouders en andere opvoeders. De campagne sluit aan bij en maakt gebruik van het landelijke campagne materiaal 'voorkom alcoholschade aan opgroeiende kinderen'. Via onder andere huisartsen, bibliotheken, ziekenhuis, basisscholen en gemeenten worden ouders gewezen op het risico van alcoholgebruik op jonge leeftijd. Brochures geven ouders handvatten hoe om te gaan met alcohol bij opgroeiende kinderen.

Naast posters en brochures, worden er ook twee bussen vanuit Hilversum ingezet om aandacht te vragen voor het onderwerp. Via de posters en bussen, worden ouders gewezen op www.alcoholinfo.nl en www.ggdgooi.nl voor meer informatie.

Scholen en kantines

De publiekscampagne is primair gericht op ouders. Maar met de kreet op de bussen 'Samen aan de slag in de regio Gooi en Vechtstreek' (de slogan van het regioproject gericht op integrale aanpak alcohol jeugd) willen we iedereen die met of voor jongeren werkt aanspreken om ook zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen om het riskante gebruik van alcohol door jongeren tegen te gaan.

Iedereen betekent jongerenwerkers, docenten, maar ook sportkantinebeheerders en horecapersoneel. Om deze partijen expliciet aan te spreken, zullen er later in het jaar specifieke activiteiten ontplooid worden.
bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief