De rekenkamer gaf gisteren toelichting op een onderzoek dat zij gedaan had naar externe inhuur. Er ontstond wat discussie over wat een dossier is.
Twee van de drie leden van de rekenkamer.
Links de heer Van den Hoek, rechts de heer Rabbae. Na de herindeling en het vertrek van veel "oude" medewerkers werd veel mankracht door de gemeente ingehuurd om de gaten op te vullen. Inmiddels is dat teruggebracht tot normale proporties. De rekenkamer, die vorig jaar werd benoemd, onderzocht het verloop en het beheer van inhuurcontracten. Dat verloopt in het algemeen goed. Toch had de heer Van den Hoek, die namens de rekenkamer een toelichting gaf op de bevindingen, twee kritische kanttekeningen.
De rekenkamer had vijf dossiers steeksproefgewijs opgevraagd om die te onderzoeken. Volgens Van den Hoek kreeg de rekenkamer er slechts twee. De andere drie kreeg men niet. Ook gaf Van den Hoek het advies om jaarlijks een overzicht te produceren van de inhuur die plaats heeft gevonden en hoe die zich verhoudt met de eerder gemaakte prognose. Die aanbeveling werd in eerste instantie niet overgenomen door het college.
Mapje met papiertjes
Wethouder Wim Lorjé antwoordde op de krtiek van de rekenkamer. "Wat is een dossier? Een dossier is een omslagmapje met daarin een paar papiertjes." :sprak hij met een brede grijns. "Wij hebben wel de drie ontbrekende dossiers aan de rekeknkamer overhandigd, al waren die niet naar wens van de rekenkamer." De kwestie bleef een beetje in de lucht hangen, ondanks doorvragen van de commissieleden. Wel zegde de wethouder toe om het gevraagde jaarlijkse overzicht te zullen maken. |