WIJDEMEERSE WEBKRANT
N236: Stand van Zaken
Wijdemeren, do 9 augustus 2007

Afgelopen maandag vroegen wij ons af hoe het zit met de weg op palen en de rotonde bij Ankeveen. Anya Boen van de provincie geeft prompt het antwoord.

Anya Boen, communicatieadviseur van de provincie Noord-Holland, zond ons een prachtige brochure in pdf formaat over de reconstructie van de N236 (Loodijk). Met foto's, een toelichting en een planning. Helaas is de pdf brochure te groot om op de WWK te plaatsen. (Het zou teveel bandbreedte vergen als u hem allemaal gaat downloaden.) Daarom hebben wij de tekst omgezet en de afbeelding van de faunapassages toegevoegd.

(Met dank aan Anya Boen om zo prompt te reageren op onze signalering van de radiostilte rond dit project. red. WWK)

ingezonden bericht

De provincie investeert in de veiligheid en bereikbaarheid op de provinciale wegen en in de verbetering van de kwaliteit van natuurgebieden in Noord-Holland. In dat kader is de provincie bezig met de voorbereidingen voor de herinrichting van de provinciale weg N236 en de aanleg van een natuurverbinding tussen het Naardermeer en de Ankeveense plassen.

WAAROM HERINRINCHTING VAN DE N236

Op de provinciale weg N236 zijn veel verkeersongelukken geregistreerd, daarom gaat de provincie de verkeersveiligheid verbeteren door de weg opnieuw in te richten. De belangrijkste oorzaken van de verkeersongelukken op deze weg zijn:

  • de te smalle rijbaan, het gemotoriseerde verkeer rijdt te dicht tegen de as van de weg en belandt snel in de berm bij uitwijkmanoeuvres;
  • (scherpe) bochten zijn niet goed aangegeven;
  • veel in- en uitritten zonder goede aanduiding.

De kruispunten Lage Klompweg, Dammerweg en Hollands End staan in de top 20 van onveilige kruispunten. Deze kruispunten krijgen een nieuwe indeling.

WELKE MAATREGELEN

De belangrijkste werkzaamheden aan de weg zijn:

  • verbreding van de weg;
  • verbreding van het fietspad met waar mogelijk een grotere afstand tot de weg;
  • aanleg van stukken parallelweg;
  • herinrichting van kruispunten en aanpassing van de maximum snelheid op sommige trajecten.

NATUURVERBINDING

In combinatie met de reconstructie van de N236 werkt de provincie samen met een aantal andere partijen aan de aanleg van een groots opgezette ecologische verbinding tussen het Naardermeer en de Ankeveense plassen. Deze natuurverbinding vergroot op de lange termijn de kans om te overleven voor veel diersoorten.


Impressie van de nieuwe situatie nabij De Molen in Ankeveen.

De verbinding tussen het Naardermeer en de Ankeveense Plassen is onderdeel van de ‘Natte As’, een verbinding die alle natte natuurgebieden tussen de Biesbosch (Zeeland) en het Lauwersmeer (Friesland) aan elkaar moet koppelen. Door grotere ecologische gebieden te maken wordt de kwaliteit en de duurzaamheid van de natuur versterkt.

ONTWERP NATUURVERBINDING

Hoe ziet de natuurverbinding er uit? Er komen twee grote onderdoorgangen van 3 meter hoog onder de weg.De provincie legt daarvoor op twee locaties twee viaducten aan. Tussen de rijbanen komt een brede open ruimte zodat het daglicht de faunapassages bereikt. De vegetatie kan onder de weg doorgroeien en zo staan de faunapassages open voor alle diersoorten die zich van het ene naar het andere natuurgebied willen verplaatsen.


De oostelijke faunapassage.

Een van de faunapassages komt bij de molen van Ankeveen. De ’s-Gravelandse Vaart wordt hier een stuk naar het noorden verlegd. De andere passage komt ten oosten van het kruispunt Hollandsend. Aan beide kanten van de weg en de vaart wordt ruimte gemaakt voor moerasterreinen en poelen, zodat de natuurgebieden als het ware aan elkaar kunnen groeien. De weg zal voor de natuurverbinding iets worden verlegd, uiteraard zal ook hier de verkeersveiligheid verbeterd worden.

STAND VAN ZAKEN N236

De eerste herinrichtingsplannen voor de N236 en het schetsontwerp van de natuurverbinding zijn in het voorjaar van 2005 gepresenteerd tijdens een drietal inloopbijeenkomsten in Ankeveen, Weesp en Driemond. Op de natuurverbinding reageerde men voornamelijk positief. Op het ontwerp van de nieuwe N236 ontving de provincie gemengde reacties. De aanpak van de verkeersveiligheid op de N236 kan rekenen op voldoende draagvlak. Maar bij de uitwerking
op diverse kruispunten en delen van de weg werden kritische kanttekeningen geplaatst. De provincie ontving veel reacties tijdens en na de inloopbijeenkomsten, van de gemeenten en het hoogheemraadschap en ook bij directe contacten met aanwonenden en belanghebbenden kwamen opmerkingen naar voren.

Reden om het ontwerp nog eens grondig onder de loep te nemen.

Veel terugkerende vragen en opmerkingen bij de eerste versie van de plannen waren:

  • Waarom wordt de verbreding van de weg niet meer richting Gaasp en ’s Gravelandse vaart gezocht in plaats van richting de woningen?
  • Welke mogelijkheden zijn er voor de diverse kruispunten, komen er rotondes?
  • Wordt er direct iets gedaan aan de geluidsoverlast?
  • De provincie zou de Vechtbrug en kruispunt Driemond ook direct moeten aanpakken;
  • Moeten er veel bomen weg, zo ja, komt daar nieuw groen voor terug?


Kruispunt Dammerweg - Gooilandseweg

De provincie ging aan de slag om alternatieven voor de herinrichting van de weg te onderzoeken. Dit heeft veel tijd in beslag genomen omdat aan de herinrichting door de beperkte ruimte tussen water en bebouwing, en de hoeveelheid kabels en leidingen langs het tracé veel haken en ogen zitten.

De herziene plannen zijn in de afrondende fase: de deeltracés door de drie gemeenten krijgen meer hun eigen benadering aangepast aan de verschillen in (omgevings)randvoorwaarden per gemeente. De samenhang binnen het totale project is daarbij niet uit het oog verloren. Naast de aanpak van de vier kruispunten die al in de eerste versie van de plannen voorkwamen, wordt ook
de huidige inrichting van de andere kruispunten en de Vechtbrug tegen het licht gehouden.

STAND VAN ZAKEN NATUURVERBINDING

In januari 2006, werd in het bijzijn van toenmalig minister Dekker (VROM) en de overige betrokken partijen*, het startsein gegeven voor de verdere voorbereiding en realisatie van de natuurverbinding. In de 1e helft van 2006 zijn alle nadere eisen waaraan de natuurverbinding moet voldoen op een rijtje gezet. Aan de hand daarvan is het schetsontwerp technisch uitgewerkt tot een ‘Voorlopig Ontwerp’ In december 2006 is dit ontwerp in concept afgerond. De provincie was van plan om deze uitgewerkte plannen weer voor te leggen aan belanghebbenden en daarna de bestemmingsplanprocedure in gang te zetten, dan kon de uitvoering in 2007 van start gaan.

Helaas heeft de provincie deze planning niet gehaald doordat tijdens de nadere technische uitwerking van het schetsontwerp bleek dat het aanleggen van de natuurverbinding met de beoogde kwaliteit niet binnen het huidige budget
past. Daarom onderzoekt de provincie momenteel welke mogelijkheden er zijn voor aanvullende financiering om het kwaliteitsniveau te kunnen handhaven. Daarnaast wordt gekeken naar mogelijke aanpassingen aan het ontwerp
mocht de aanvullende financiering niet of slechts gedeeltelijk rondkomen.

ACTIVITEITEN KOMENDE PERIODE

De komende maanden zal de provincie gebruiken om het onderzoek naar aanvullende financiering en eventuele planaanpassingen af te ronden. Daarna zal het ‘Voorlopig Ontwerp’ worden afgerond en aan belanghebbenden, gemeenten en het hoogheemraadschap worden voorgelegd. De bestemmingsplanprocedure volgt daarop.

Voor de herinrichting van de weg geldt een soortgelijk proces. Tot begin 2008 heeft de provincie nog nodig om de herziene plannen verder uit te werken voor alle deeltracés. Ook hier geldt dat zodra er een deeltracé voldoende is uitgewerkt, het herziene plan wordt voorgelegd aan belanghebbenden, gemeenten en het hoogheemraadschap. Stapsgewijs starten daarna per deeltraject ook voor de herinrichting van de weg de bestemmingsplan-procedures.

De komende maanden worden op een aantal deeltracés nog onderzoeken en landkundige werkzaamheden uitgevoerd ter voorbereiding van de herinrichting van de weg en de bestemmingsplanprocedures.

COMMUNICATIE

De provincie vindt het belangrijk om aanwonenden en direct belanghebbenden bij de planvoorbereiding te betrekken. De provincie zal wat de communicatie betreft een verbeteringsslag doorvoeren met ingang van deze folder.

Aanwonenden en direct betrokkenen krijgen een persoonlijke uitnodiging om in de periode september 2007-april 2008 kennis te nemen van de planuitwerking.
Via advertenties in de lokale kranten zullen daarop volgend de inloopbijeenkomsten worden aangekondigd.
Antwoorden op de ingediende vragen en opmerkingen bij de eerste versie van de plannen over de herinrichting van de N236 zullen dan aan bod komen.

PLANNING

In September 2007 t/m april 2008 per tracédeel:

  • terugkoppeling herziene plannen direct betrokkenen;
  • inloopbijeenkomsten;
  • start ruimtelijke procedure en grondverwerving.

4e kwartaal 2007 t/m 1e kwartaal 2009: verdere detailuitwerking van alle deeltracés

4e kwartaal 2008: vroegste startmoment uitvoering op een de van de tracédelen


* Ministerie van LNV, Natuurmonumenten, Hoogheemraadschap Amstel
Gooi en Vecht, de gemeenten Weesp, Hilversum en Wijdemeren.

bron
Prov. NH
foto
Prov. NH
auteur
Prov. NH
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
bewolkt
17 gr.
windkr. 5