WIJDEMEERSE WEBKRANT
Wollige Waarheden
Kortenhoef, zo 22 april 2007

Putter las een rapport van de gemeentelijke ombudscommissie en zag daarin wollig taalgebruik waarmee waarheden als koeien verkondigd worden.

Zoals, kort samengevat: "Een klacht, bezien uit het perspectief van de klaagster, is gegrond."

Geen speld tussen te krijgen!

ingezonden bericht

Françoise

Ik las een rapport van de Gemeentelijke ombudscommissie, die zich heeft gebogen over een klacht van Françoise de Kloet , bekend en bemind van de zo langzamerhand wereldberoemd geworden woonschepenhaven De Krakeelakker.

Het eerste opvallende is, dat zelfs een ombudscommissie geen gewoon Nederlands meer kan schrijven, maar een soort ambtelijk jargon hanteert, waarover je lang en diep moet nadenken voordat je ongeveer snapt wat er staat.

Françoise diende een klacht in, die bestond uit drie onderdelen. Van twee onderdelen zegt de commissie dat de klacht ongegrond is, omdat " namens het college is toegegeven dat haar klacht over het trage verloop van de bestemmingsplanprocedure gegrond is, evenals haar klacht over de trage afhandeling van haar brief. Daarmee is het onbehoorlijke karakter van het optreden van de gemeente komen te vervallen ." Wie daar chocola van kan maken mag het zeggen. De klachten zijn ongegrond omdat ze gegrond zijn. De gemeente heeft "sorry"gezegd en dat is dan geregeld. Voor zo'n oordeel heb je geen ombudscommissie nodig, dat had je de burgemeester zelf even kunnen laten doen.

De derde klacht van Françoise is voor het grootse gedeelte gegrond verklaard. De gemeente als machtsblok met alle mogelijkheden die ze tot haar beschikking heeft stond tegenover een burger met minder tijd en geld en had zich die ongelijkheid moeten realiseren. En er naar moeten handelen natuurlijk. Maar dan besluit de ombudscommissie die conclusie aldus: " Dit betekent, dat dit klachtonderdeel louter bezien vanuit het perspectief van klaagster als gegrond moet worden beschouwd. "

En dat is, met permissie, een overduidelijk staaltje van slap gelul. Wat is dat nou voor onzin " vanuit het perspectief van klaagster "? Het perspectief van klaagster kennen we wel. Ze vindt dat de Krakeelakker van alles en iedereen het meest heeft moeten inleveren en dat haar geliefde buren er stuk voor stuk beter van zijn geworden.

Waarom bekijkt de ombudscommissie het niet vanuit haar eigen perspectief? Daar is ze toch voor in het leven geroepen?

En wat die twee andere klachten betreft, ook al heeft de gemeente excuses aangeboden, dan kan ze daar toch wel een oordeel over geven?

Ik wil maar zeggen, met zo'n mitsen en maren commissie schiet je ook niet veel op. De kool en de geit een beetje sparen, ambtelijke krulzinnen rondstrooien, daar geef je je goeie geld toch niet voor uit. Daar zit het volk van Wijdemeren niet op te wachten.

Ik vrees dat Françoise niet alleen het spits heeft afgebeten, maar dat ze ook in aanmerking komt voor de rode lantaarn. De eerste en de laatste zal ze zijn en blijven.

Het ombudsrapport staat op de agenda van de raadscommissie.

Ik ben benieuwd.

Putter

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
zonnig
20 gr.
windkr. 2