Enige tijd geleden verdwenen de zenders RTVNH en The Box als sneeuw voor de zon. Zij blijken nu op kanaal 52 en 40 van Casema te zitten.
Uw redacteur is geen dagelijkse kijker naar de zenders van RTV Noord-Holland en zeker niet naar The Box. Hoewel zich RTV NH af en toe ook in het Gooi waagt om uit onze regio te berichten. En dan is het heel aardig om te bekijken.
Sneeuwbui Vorige week viel het, al zappend, op dat de beide zenders vervangen waren door een uitbundige sneeuwbui. Het was buiten kantoortijd, dus de Casema bellen was er niet bij. Geen nood. Er is immers het alom aanwezige internet. Via de website van Casema moest het toch mogelijk zijn om de storing te melden. Zou je denken....
Op de website van Casema staan bekende storingen en werkzaamheden, maar Kortenhoef kwam niet voor in het rijtje. Niet getreurd, een mailtje naar Casema moest toch ook kunnen. Dat bleek echter volstrekt onmogelijk. Op de hele website was geen emailadres of reactieformulier van een storingsidienst te bekennen. Er stond wel een telefoonnummer dat á raison van tien cent per minuut gebeld kon worden, binnen kantoortijd. Maar het was buiten kantoortijd.
Handig, een eigen account!
Er stond ook iets met de naam "Mijn Casema". Daar kan je, als klant van Casema, een account aanmaken, je rekeningen bekijken en storingen melden. Dat leek de oplossing. Gauw een account aanmaken dus.
Het eerste dat gevraagd werd was het achtcijferige klantnummer dat op de factuur van Casema te vinden moest zijn. Even de administratie induiken dus om dat nummer op te diepen. Wat bleek? Wij krijgen helemaal geen facturen van Casema. Wij krijgen facturen van de firma Eneco, die ze verstuurt namens Casema. Er stond wel een achtcijferig Eneconummer op die factuur, maar met een streepje erin. De twijfel sloeg direct toe.
Gewapend met dat nummer terug naar de nog steeds wachtende computer. Het nummer ingetikt als klantnummer. De vrees werd bewaarheid. Het Eneconummer, met en zonder streepje, was geen Casemaklantnummer. Wat er ook geprobeerd werd. De storing bleef de storing en melden via internet was volstrekt onmogelijk. "Mijn Casema" bleek niet Mijn Casema te zijn.
Een kwartier Phil Collins Na het weekend belde ik dus maar met dat betaalnummer en worstelde mij door de menu's. Op de website van Casema was te zien hoe lang de rij wachtenden voor mij was. Die was lang. Een schrale troost, terwijl ik een kwartier naar muziek van Phil Collins moest luisteren, afgewisseld met een dame die mij om de paar minuten vertelde dat ik toch echt alles via de website van Casema kon regelen. Gelukkig voor haar was het een ingeblikte dame, anders was zij zeker geschrokken van mijn reactie.
Geen storing
Er werd opgenomen!! Een vriendelijke jongeman wist mij te melden dat er in Kortenhoef geen storing was en dat het dus aan mijn toestel moest liggen. Hij zou wel een monteur langs sturen. Ik twijfelde ernstig. Alle andere zenders deden het immers nog wel, ik had niets aan mijn instellingen veranderd en alle tv's in huis hadden hetzelfde euvel. Hij drong toch aan op het maken van een afspraak. Nou ja, vooruit dan maar. Als dat de enige oplossing voor het probleem was. En o ja, dat klantnummer? Hij kon het mij zo geven en deed dat ook. Het was volstrekt anders dan het Eneconummer.
Met het enige echte onvervalste Casemanummer een account aangemaakt in "Mijn Casema". Ziedaar, mijn storingsmelding stond er zowaar in!
Ook bij de buren Toch ook maar even de buren gevraagd of die ook de zenders kwijt waren. Ja. Ook daar was RTVNH als sneeuw voor de zon verdwenen. Het kon dus niet aan mijn aansluiting liggen. Wat kwam die monteur dan eigenlijk doen? Via "Mijn Casema" gaf ik de nieuwe conclusie door aan Casema. Met mijn emailadres. Casema had mij dus terug kunnen mailen...
Kanalen gewisseld Vanmorgen werd ik om negen uur gebeld door een medewerker van Casema. Het klopte dat RTVNH en The Box weg waren. De beide zenders zijn verplaatst naar kanaal 52 en kanaal 40 vertelde hij mij. Op mijn vraag of ik dat ergens had kunnen lezen zei hij dat over de zenders af en toe een banner had gelopen met een aankondiging. Maar ja, die had ik niet gezien.
Zojuist heb ik de nieuwe kanalen opgezocht en ja hoor. Daar zijn ze weer.
De moraal van dit verhaal.
- Als Casema gewoon een storingsformulier voor iedereen op zijn website zou zetten, dan was het gehannes en de ergernis met de klantnummers niet nodig geweest.
- Als Eneco op haar factuur het Casemaklantnummer zou afdrukken, dan had ik de website kunnen gebruiken en niet een kwartier betaald naar Phil Collins hoeven luisteren.
- Als het call center van Casema had geweten dat hier de kanalen gewisseld zijn, dan had de medewerker van het call center mij direct kunnen vertellen wat er aan de hand was.
- En als Casema in de lokale bladen en de WWK een berichtje had geplaatst dat de kanalen zouden wisselen, dan had iedereen dat geweten. Dat had een hoop gedoe gescheeld.
De koffie staat klaar En nu morgen nog maar afwachten. Dan komt de monteur van Casema. Ik heb tenminste geen mailtje gekregen dat hij niet komt. De koffie staat klaar.
Als ik vooraf had geweten dat het zo'n moeite zou kosten om RTVNH te bekijken, dan was ik er niet aan begonnen. Dan maar niet. Rik Jungmann
|