Persbericht
Verbeterde klachtenregeling
gemeente Wijdemeren succesvol
Inwoners die niet tevreden zijn over gedragingen van ambtenaren weten de klachtencoördinator goed te vinden. Dit is één van de conclusies uit het jaarsverslag 2005. In 2005 heeft de klachtencoördinator 18 officiële klachten behandeld. Deze zijn allen naar tevredenheid opgelost.
Van de 18 klachten hadden er 13 betrekking op gedragingen van ambtenaren. Twee hadden te maken met onduidelijke communicatie, twee hielden verband met termijnoverschrijdingen en in één geval ging het over het niet nakomen van afspraken. De helft van de klachten kon de klachtencoördinator binnen drie weken oplossen. Bij de rest lukte dit binnen de wettelijke termijn van zes weken, met een uitzondering.
Klachtenregeling laagdrempeliger
De gemeente heeft begin 2005 de klachtenregeling laagdrempeliger gemaakt door het speciale telefoonnummer ( 035) 65 59 55 3 in te stellen. Uit het jaarverslag blijkt dat dit gelukt is. Mensen weten de weg naar de klachtencoördinator gemakkelijk te vinden. Veel telefoontjes kan de klachtencoördinator eenvoudig en meteen oplossen, zodat een officiële procedure voorkomen wordt.
Ook bellen inwoners de klachtencoördinator voor meldingen over losliggende stoeptegels of defecte straatverlichting of als zij het niet eens zijn met een besluit. Voor deze inwoners kan de klachtencoördinator niet veel betekenen. Als een inwoner het niet eens is met een besluit van het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, of de burgemeester, dan is het mogelijk een bezwaarschrift in te dienen. Voor meldingen over de openbare ruimte kunnen inwoners terecht bij het Servicemeldpunt, (035) 65 59 55 5 . |