Rijkswaterstaat gaat de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen 2008 en 2011 vervangen. Men denkt aan noodbruggen.
Amsterdam-Rijnkanaal is obstakel Zoals het Noordzeekanaal de kop van Noord-Holland afsluit van de rest van Nederland, zo sluit het Amsterdam-Rijnkanaal de Gooi- en Vechtstreek af van de westzijde van de randstad. Wie naar Amsterdam, Schiphol, Haarlem of Leiden wil moet over het kanaal, of hij wil of niet. Het verkeer perst zich in de spits over de paar bruggen die er liggen. In de A1, bij Weesp, bij Loenersloot, bij Breukelen en bij Maarssen. Even een brug buiten gebruik stellen is er niet bij.
Wisselbruggen Aan de A2 (Amsterdam-Utrecht) wordt nog driftig gewerkt. Zodra dat achter de rug is wil Rijkswaterstaat de bruggen bij Weesp, Loenersloot en Breukelen gaan vervangen. Zoals de plannen nu liggen wordt eerst de brug bij Weesp vernieuwd. De oude brug van Weesp wordt dan verhuisd naar Loenersloot om daar als noodbrug te fungeren. Daarna gaat de brug van Loenersloot naar Breukelen. De brug daar wordt verschrot. Met deze bruggenwissel wordt de doorlooptijd van de verkeershinder teruggebracht van zes maanden naar één maand.
Een oplossing van de dagelijkse verkeersproblemen op de N201 (Vreelandseweg), N236 (Gooilandseweg/Loodijk) en de weg door Nieuwersluis en Breukelen bieden de nieuwe bruggen niet.
(Toch maar de Vreelandseweg vier banen maken, om Hilversum heen trekken en die tweede brug bij Loenersloot laten liggen? Of de metro van de Gaasperplas doortrekken en een rondje in het Gooi laten maken? red.) |