WIJDEMEERSE WEBKRANT
Acute Zorg kan beter
Wijdemeren, vr 1 december 2006

De acute zorg in de regio is onderzocht. In deze regio wordt die meer dan in Utrecht gebruikt. Wij gaan te vaak direct naar de Eerste Hulp als de huisarts het ook kan doen.

In onderstaand persbericht geeft de GGD de uitkomsten van een onderzoek dat in een week in april werd uitgevoerd. Onderzocht werd of vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd ten aanzien van acute zorg. Er staat wel in dat men in de regio te vaak naar de Eerste Hulp gaat. Niet wordt vermeld waarom men naar de Eerste Hulp gaat. Of dat is omdat men denkt beter geholpen te worden, omdat het sneller zou zijn, omdat het dichterbij is, of omdat de huisarts niet telefonisch bereikbaar is. Dat zou meer licht werpen op de conclusies in het persbericht.

Nieuw emailadres WWK: webkrant@wijdemeren.com!

persbericht

GGD Gooi- en Vechtstreek

Cijfers vraag en aanbod Acute Zorg Gooi en Vechtstreek gepresenteerd

In de week van 20 tot en met 27 april heeft onderzoek plaatsgevonden naar vraag en aanbod van Acute Zorg in Gooi en Vechtstreek. Het onderzoek is uitgevoerd door het Julius Centrum van de Universiteit van Utrecht. De uitkomsten zijn gepresenteerd tijdens een symposium Acute Zorg op 30 november 2006.

In totaal vonden in die week ruim tweeduizend contacten plaats; daarnaast werd ruim 1000 keer medicatie afgegeven. Per 1000 inwoners zijn dat respectievelijk 9,4 en 4,5 contacten. De zorgvraag in Gooi en Vecht-streek bleek wat hoger dan in de provincie Utrecht, waar het onderzoek ook is uitgevoerd. Daarnaast waren er in Gooi en Vechtstreek relatief veel zorgvragen van patiënten ouder dan 75 jaar. De meeste contacten werden afgehandeld op de huisartsenpost; de ambulancezorg in de regio verzorgde 169 spoedritten, terwijl ruim 750 contacten in het ziekenhuis plaatsvonden. De overige aanbieders namen de rest van de contacten voor hun rekening.

Te vaak naar Eerste Hulp

Een opmerkelijke conclusie is dat tenminste de helft van de patiënten die op eigen initiatief naar de eerste hulp kwam, ook door de huisarts geholpen had kunnen worden. De onderzoekers doen daarom de aanbeveling om de mogelijkheid te onderzoek van één loket voor alle vragen om acute zorg. Een alternatief zou kunnen zijn de voorlichting aan de bewoners te verbeteren. De werkdruk over de verschillende aanbieders zou bij gemeenschappelijke aansturing beter verdeeld kunnen worden. Geconstateerd wordt verder dat de verschillende registratiesystemen beter op elkaar afgestemd zouden kunnen worden. Het onderzoek moet de bouwstenen leveren voor het ontwikkelen van een visie op de toekomstige organisatie van de acute zorg in de regio. Het ketenoverleg Acute Zorg Gooi & Vechtstreek heeft hiertoe inmiddels een traject uitgezet.

Acute zorg is de medische zorg die, naar de mening van professionals , binnen enkele minuten tot enkele uren moet worden verleend. Deze zorg wordt aangeboden door de huisartsen, de ambulancezorg, het ziekenhuis, de verloskundigen, de thuiszorg, de geestelijke gezondheidszorg en de forensisch geneeskundigen.

In Gooi en Vechtstreek wordt de acute zorg aangeboden door Stichting Primair Huisartsenposten (huisartsenzorg buiten kantooruren), de Regionale Ambulancevoorziening Gooi & Vechtstreek, de Tergooiziekenhuizen, de Symfora groep (crisisdienst), de verloskundige praktijken, Thuiszorg Gooi & Vechtstreek, en de GGD. Al deze aanbieders zijn verenigd in het zogenaamde Ketenoverleg Acute Zorg, waaraan ook de traumacentra van Noord-Holland en Utrecht deelnemen. Het ketenoverleg was opdrachtgever voor het onderzoek, dat al twee keer eerder in de provincie Utrecht werd gehouden. Financiering van het onderzoek werd verzorgd door Agis Zorgverzekeringen.

bron
GGD
foto
---
auteur
GGD
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief