Rik Jungmann |
--- |
Wijdemeerse Webkrant |
Klanten NUON: Pas op!
Kortenhoef, 24 oktober 2005 Het blijkt dat NUON sinds de jaarafrekening bij een aantal klanten geen gebruik heeft gemaakt van de automatische incasso. Tip: Kijk even of dat bij u ook gebeurd is! Uw redacteur sprak vandaag met de buren. Die vertelden hem dat zij al in geen tijden meer betaald hadden aan NUON, zonder dat zij dat gemerkt hadden. NUON was door hen gemachtigd om de termijnbedragen met een automatische incasso af te schrijven. Sinds enkele maanden deed NUON dat plotseling niet meer. Pas na enige maanden ontdekten zij dat. Inmiddels is door hen met NUON een regeling getroffen. Het achterstallige bedrag wordt uitgesmeerd en opgeteld bij de termijnbedragen, waardoor zij over negen maanden weer een schone lei hebben. NUON niet betaald De buren wisten van nog een aantal gezinnen in onze straat, waar zich precies dezelfde situatie had voorgedaan. Ook daar wordt uitgesmeerd bijbetaald. "Kijk thuis maar eens of NUON bij jullie wel gebruik heeft gemaakt van de incasso." :was de goede raad die de buurvrouw mij meegaf toen wij uit elkaar gingen. Ik knoopte dat in mijn oren, maar verwachtte dat er niets aan de hand zou zijn. De afgelopen periode had ik immers alle Durions, Oxxio's en andere lieden die mij probeerden te verleiden om stroom bij hen af te nemen afgepoeierd met de mededeling dat bij mij de facturering goed liep en dat ik dat zo wilde houden. Ook al was een tientje in de maand duurder. Dat had ik er graag voor over. Had!! Ook wij! Thuisgekomen maar eens even in de bankafschriften gedoken. Na juli dit jaar, na de ontvangst van de gespecificeerde rekening die mij verklapte wat ik aan transport, netwerkbeheer, stroom en wat al niet meer 1) betaalde, was er geen afschrift meer te bekennen. Geen incasso, Geen betaling. Gratis!!! Daar kan geen Oxxio tegenop. Lang leve NUON. Nu vrees ik dat het telefoontje, dat ik morgen met het Call-center van NUON ga plegen, mij uit de droom zal helpen. Ik ben bang dat het toch niet gratis zal blijken te zijn en dat we samen gaan uitsmeren over de komende maanden. Check of u betaald heeft! Wat is de moraal van dit verhaal? Check even in uw bankafschriften of NUON uw termijnbedragen de afgelopen maanden heeft afgeschreven. (Die vijf gezinnen die dit probleem hebben, zullen vast niet de enige in Wijdemeren zijn.) Daarmee voorkomt u mogelijk een hoop ellende over een jaar. En laat even weten als het bij u ook mis was. Want zelfs NUON is niet gratis.... Lang leve de privatisering van Brinkhorst. Rik Jungmann Update 25-10-2005, 12.55: Het blijkt waar. Contact met NUON leerde dat men de afgelopen drie maanden niet geincasseerd heeft. "Dat komt in sommige gebieden voor." : deelde de medewerkster van NUON mee. Er is voorgesteld om de achterstand in te lopen door uit te smeren. Daarbij was het eerste voorstel zodanig dat wij bij de volgende jaarafrekening veel te veel zouden hebben betaald. Gewoon honderd euro op het maandbedrag. Bij de eindafrekening zou dat dan weer terugbetaald worden. Update 25-10-2005, 18.00 uur: Wij gingen daar niet mee akkoord. Nu is er een regeling, waarbij wij op moeten letten. Zodra onze "schuld" afbetaald is moeten wij een telefoontje naar NUON plegen om de verhoging er weer af te halen. NUON legt dus weer de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van hun fout bij ons. Pas dus op uw tellen! Op onze opmerking tegn de dame van het call-center dat door die fout van NUON mogelijk mensen flink in de problemen komen (na een jaar kan het oplopen tot 1500 - 2500 euro) was het antwoord: "Dat is hun verantwoordelijkheid." Waarvan akte. Wij zijn van mening dat de verantwoordelijkheid voor de betaling van rekeningen naar de leverancier verlegd wordt als wij hem automatisch machtigen. 1) Wat een onzin! Ik ga aan de bakker toch ook geen gespecificeerde nota van een brood vragen met de naam van de leveranciers. Bijvoorbeeld:
|