Rik Jungmann |
Rik Jungmann |
Gooi- en Eemlander |
Buurtbus dreigt met Opheffing
Wijdemeren,
12 maart 2005. De vereniging Buurtbus Wijdemeren driegt zichzelf op te
heffen en stelt een ultimatum aan het gemeentebestuur.
Het probleem zit hem in het feit dat het openbaar vervoer dit voorjaar opnieuw wordt aanbesteed. Connexxion, de huidige concessiehouder, is indertijd onder strikte voorwaarden akkoord gegaan met de instelling van de buurtbus, zij het dat bijv. de rit niet afgemaakt mocht worden naar Nederhorst den Berg, wat een ernstige handicap vormt voor de buurtbus.
Als de aanbesteding heeft plaatsgevonden is het de vraag of de nieuwe concessiehouder er ook in zal toestemmen dat er een buurtbus in zijn gebied opereert. In de aanbestedingsdocumenten van de provincie wordt de buurtbus niet genoemd, iets waar voorzitter Francis de Kwant zich zeer ongerust over maakt. Alleen drie spitslijnen voor scholieren naar Loosdrecht, naar Kortenhoef en naar Overmeer in Nederhorst den Berg worden genoemd. Zij verwijt de gemeente en de provincie gebrek aan initiatief ten gunste van de buurtbus en eist voor 15 april overleg met het gemeentebestuur. Stemt dit daar niet mee in, dan heft de vereniging zichzelf op. De Kwant stelt dat de motivatie onder de 50 vrijwilligers die de buurtbus gaande houden te lijden heeft onder het geringe gebruik dat van de bus gemaakt wordt in combinatie met de onzekere toekomst. Op 4 januari 2003 ging de buurtbus feestelijk van start. Gemeente Loyaal Burgemeester Don Bijl op 4 januari 2003 Tot nu toe heeft de gemeente altijd zeer loyaal alle medewerking verleend aan de buurtbus, voorzover dat binnen haar macht lag. Wethouder Neef reageert op de bief van de Vereniging met de mededeling dat de gemeente een groot voorstander was en is van de buurtbus en er alles aan wil doen om deze in stand te houden. Het probleem is alleen dat het de provincie en de concessiehouder zijn die bepalen wat er gebeurt. De gemeente kan slechts invloed uitoefenen en enige subsidie fourneren. De Kwant en Neef zijn het erover eens dat een andere vorm van openbaar vervoer (bijv. een belbus) mogelijk een oplossing vormt als de huidige buurtbus in de toekomst niet langer meer haalbaar blijkt te zijn. |