Rik Jungmann

---

Wijdemeerse Webkrant
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Glasvezel in Wijdemeren

Wijdemeren, 28 juli 2005

Eindelijk gaat Casema ook in Wijdemeren het kabelnet moderniseren. De kabel wordt in heel Wijdemeren vervangen door glasvezel.

Wijdemeren is al enkele jaren een soort eiland op het gebied van de kabel. In de buurtgemeenten biedt bijv. UPC in Hilversum al enkele jaren internet en telefonie aan via de kabel. In Wijdemeren, het concessiegebied van Casema, kon dat niet vanwege het sterk verouderde kabelnet. Daar komt nu verandering in.

De rond vijfenveertig kilometer kabel wordt vanaf volgende maand vervangen door glasvezel. Ook de kasten worden gemoderniseerd. Op sommige plaatsen moet de huisaansluiting vervangen worden. De operatie, die graafwerkzaamheden in de hele gemeente gaat veroorzaken, zal tot april 2006 duren.

Voor sommige delen van Wijdemeren ontstaat daarmee de mogelijkheid om ook eindelijk breedband internet te krijgen. Veel huishoudens hebben al een ADSL verbinding, omdat dat de enige mogelijkheid voor breedband op dit moment is. Maar op die plaatsen waar de afstand tot de dichtstbijzijnde telefooncentrale te groot is wordt al jaren met smart gewacht op een mogelijkheid om snel te internetten. In 2003 werd in Nederhorst den Berg nog gedacht over andere oplossingen zoals WiFi.

Het nieuwe netwerk zal moeten leiden tot verbetering van het televisiesignaal en biedt ook de doorgifte van digitale televisie.

Verbetering van het televisiesignaal kan ook bereikt worden met digitale televisie van Digitenne en KPN, of met een schotel. Oplossingen die aanzienlijk goedkoper zijn dan de kabel van Casema, maar in principe maar voor één toestel gebruikt kunnen worden.. Vorig jaar was er de zeer aanzienlijke prijsverhoging van 31% voor de kabeltarieven van Casema.

Onlangs maakte de OPTA daar nog een opmerking over. Als de kabelaars geen monopolisten waren, dan zouden zij eerst investeren in een nieuw kabelnet en dan pas de tarieven aanpassen, zoals iedere onderneming. Hier is het andersom. De klant wordt gedwongen om vooraf mee te betalen aan de modernisering van het net zonder dat hij daar op dat moment enig voordeel van heeft. Is het nieuwe net er, dan zal waarschijnlijk weer betaald moeten worden voor de verbetering van de tv ontvangst bovenop de al sterk verhoogde tarieven.


De wekelijkse nieuwsbrief Zwaar bewolkt Bewolkt Half bewolkt Windstil 23º Naar volgende bericht