Ingezonden Brief
(Advertentie)
Geachte redactie,
Om de lezers van de Wijdemeerse Webkrant een compleet beeld te geven van de bijdragen van de diverse fracties tijdens de raadsvergadering over de aankoop van Rading 1 ook graag de bijdrage van Dorpsbelangen Wijdemeren plaatsen.
René Voigt
In de aanloop naar de samenvoeging heeft de Stuurgroep Herindeling vastgesteld dat de vestigingsplaats voor het toekomstige gemeentehuis van Wijdemeren in 's-Graveland zal zijn. De belangrijkste reden daarvoor was dat voor alle inwoners van Wijdemeren 's-Graveland centraal ligt. Dit is door deze gemeenteraad bekrachtigd toen in mei 2003 werd besloten om Brugchelen aan te kopen. Als argumenten noemde het raadsvoorstel: qua mogelijkheden een zéér goede optie met voldoende ruimte om te parkeren, alsmede verschillende opties mogelijk qua uitwerking van het Programma van Eisen. Als nadelen werden toen in het voorstel van het college genoemd: planningsrisico; bestemmingsplanaanpassing is nodig, maar mogelijk.
In het voorstel staat letterlijk: De keuze voor de locatie Brugchelen geeft de mogelijkheid een nieuw gebouw neer te zetten op een fraaie locatie middel in de gemeente. Deze keuze biedt meer mogelijkheden om de eigen wensen te realiseren. Duidelijker kan het haast niet, zou je zeggen. Maar ook argumenten die nog in volle omvang gelden, zou je zeggen.
In het vertrouwelijke raadsvoorstel dat op 21 juni in de besloten vergadering van de commissie Bestuur en Middelen is besproken, heeft het college aanvankelijk voorgesteld om te kiezen voor de optie nieuwbouw Brugchelen, omdat de vraagprijs voor Rading 1 veel te hoog was. In dat voorstel staat dat de optie nieuwbouw Brugchelen volledig voldoet aan het Programma van Eisen. Het is dan erg vreemd als er nu opeens argumenten worden bedacht waaruit blijkt dat Brugchelen minder geschikt is.
Wat is er met het college gebeurt om nu volledig om te slaan? Dat zouden wij wel eens willen weten. Welke argumenten worden gebruikt? In het voorstel schrijft het college dat er goede argumenten zijn om voor aankoop van Rading 1 te kiezen. Met spanning begonnen wij te lezen. Het college noemt dat we minder risico lopen tot overschrijding van de stichtingskosten en noemt risico's in verband met het doorlopen van de planologische procedures. Het college noemt verder dat bij een keuze voor Rading 1 de investeringen van ruim € 4,2 miljoen mogelijk getemporiseerd kunnen worden. En het college vindt Rading 1 functioneel, er is voldoende parkeerruimte en het pand is ook met het openbaar vervoer (ja, ja) relatief goed bereikbaar.
In het persbericht wordt nog een argument genoemd: een verhuizing wordt voorkomen (dat er verhuisd moest worden wisten we toch al toen we Brugchelen aankochten?). En tijdens de besloten commissievergadering werd “de rust in de organisatie” ook nog als argument in de strijd geworpen. Alsof de organisatie totaal ontregeld raakt als er een verhuizing zou plaatsvinden naar een mooi nieuw gebouw. De verbouwingen in Rading 1 zullen meer onrust veroorzaken denken wij. U zult begrijpen dat wij bijzonder onder de indruk zijn van de ijzersterke argumenten van het college, maar niet heus.
Tijdens de besloten commissievergadering heeft wethouder Nagel gezegd dat de stichtingskosten voor de nieuwbouw reëel geraamd zijn en de burgemeester deed daar nog een schepje bovenop door te stellen dat bouwkosten nogal eens overschreden worden omdat gemeenteraden alle posten onvoorzien uit de begroting schrapen, waardoor een te laag bedrag ontstaat. Daarmee de suggestie wekkend dat het met de ramingen van het college wel goed zit.
Wij vragen ons overigens af hoe het college de risico's van overschrijding van de verbouwingskosten van € 4,2 miljoen in Rading 1 taxeert. Het risico van overschrijdingen is bij verbouwingen namelijk vaak groter dan bij nieuwbouw, omdat je in een bestaand gebouw niet weet wat je tegenkomt.
DBW is altijd groot voorstander geweest van een nieuw gemeentehuis voor Wijdemeren in 's-Graveland. De financiële situatie van de gemeente leek wat dat betreft roet in het eten te gooien. Want ook wij zijn wel zo reëel, dat als de optie Brugchelen aanzienlijk duurder zou zijn dan de optie Rading 1, wij natuurlijk zouden kiezen voor: “blijf zitten waar je zit”.
Maar…. beide opties zijn even duur !!! In het voorstel van het college aan de raad staat letterlijk: “Uit de haalbaarheidsstudie blijkt dat er nauwelijks verschil in jaarlasten is tussen de opties Brugchelen en Rading 1”. En iets verder staat: “Dit betekent dat bij deze koopsom de jaarlasten van de varianten Rading 1 en Brugchelen gelijk zijn”.
Bij veel mensen bestaat de indruk dat kiezen voor Rading 1 ons als gemeente niet zoveel geld kost. Dat is een vergissing. Ik zal ze uit de droom helpen. De aankoopkosten zijn € 6.750.000,-- . Er moet worden verbouwd voor ruim € 4.200.000,--. En we hebben in 2003 al eens € 972.000,-- beschikbaar gesteld om het pand geschikt te maken voor huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Bij elkaar bijna € 12.000.000,--
Wij vinden het van belang om er ook nog op te wijzen dat uit de taxaties blijkt dat een koopprijs van € 6 miljoen voor Rading 1 als absoluut maximum wordt geadviseerd. We betalen nu dus € 750.000,-- méér dan de taxatiewaarde. Dat is f 1,6 miljoen en dat is nogal wat. Daar moeten zeer bijzondere redenen voor zijn, denk je dan, maar die hebben wij in de officiële stukken die op tafel liggen niet kunnen ontdekken.
Naast het college, zijn er twee partijen die nogal wat uit te leggen hebben en dat zijn PvdA en CDA.
In het verkiezingsprogramma van de PvdA staat: “Het gemeentehuis van de nieuwe gemeente moet zo centraal mogelijk gevestigd zijn voor iedereen, dus in 's-Graveland”. In een folder staat : “PvdA doet wat ze beloofd”.
Mevrouw Moote zei in raadsvergadering van 30 januari 2003: “Het lijdt geen twijfel dat het gemeentelijk apparaat t.z.t. zal terugkeren in 's-Graveland”.
Wethouder Hagen (ook PvdA) zei in diezelfde raadsvergadering: “Het streven is op termijn terug te keren naar 's-Graveland. Dat blijft zo en daar moet geen misverstand over bestaan”.
Mevrouw Van Henten van het CDA had tijdens die raadsvergadering bij enkele fracties de vrees gevoeld dat tijdelijke huisvesting wel eens permanente huisvesting zou kunnen worden. Haar letterlijke –geruststellende- woorden heb ik toen genoteerd, alsof ik een voorgevoel had dat ik die woorden ooit nog eens nodig had. Ze zei: “Overwin uw angst. Dat zal niet gebeuren. Wij zitten er zelf bij dat het gebeurt. Vertrouw op uzelf en uw collega-raadsleden.” Wat is er gebeurd met deze fracties?
Ik herhaal nogmaals: alle bezwaren die college en fracties opsommen tegen de nieuwbouw op de locatie Brugchelen, bestonden niet vóór 21 juni, de dag waarop een akkoord werd bereikt met de eigenaar van Rading 1.
Toen Brugchelen werd aangekocht lag daar een visie aan ten grondslag: een representatief gemeentehuis op een mooie plek, centraal in Wijdemeren.
Wij kiezen nog steeds voor nieuwbouw op de locatie Brugchelen in 's-Graveland. De belangrijkste reden is dat het voor alle inwoners van Wijdemeren centraal ligt.
Laatst zei iemand tegen mij: de raad kan toch niet kiezen voor een platte schoenendoos naast een soepfabriek in een uithoek van de gemeente. Het zijn niet mijn woorden, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik heb geantwoord: “ga er maar van uit dat de raad daar in meerderheid wèl voor kiest”.
Wij kwalificeren dat als een historische blunder van de gemeenteraad.
Het zal u niet verbazen dat wij tegen het voorstel om te kiezen voor Rading 1 zullen stemmen en hebben er behoefte aan dat bij mondelinge stemming te doen.
René Voigt
Fractievoorzitter Dorpsbelangen Wijdemeren
|