Douwe van Essen

Douwe van Essen

Wijdemeerse Webkrant
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 ...

Servicemeldpunt van Start

Wijdemeren, 10 februari 2005. Vol trots luidde wethouder Ties Hagen vanmiddag de tweede fase in van het Servicemeldpunt van de gemeente Wijdemeren. Een vernieuwd meldpunt, bestaande uit een 24-uurs geautomatiseerde klachtenafhandeling via internet en de onthulling van de eerste beletterde gemeentewagen.


Zo zult u de auto's van de gemeente in de toekomst zien rijden.

“Een echte kwaliteitsslag op het gebied van communicatie en weer een stap dichter naar de burger toe” zo claimde de wethouder van communicatie. De resultaten van fase 1 van het centrale servicemeldpunt sinds de start, zo’n 2 ½ jaar geleden, logen er al niet om: circa 1000 telefonische meldingen per jaar, allemaal binnen kantooruren.

En dat, zo vertelde Rolf Besemer in de aansluitende presentatie, vroeg om fase twee. Want buiten kantooruren kon er alleen schriftelijk gereageerd worden of via het voor veel inwoners moeilijk te vinden Digitale Loket op de gemeentelijke website. En dan al die papieren, die een goed overzicht en inzicht bemoeilijken.


De wind speelt parten. U moet van ons aannemen dat achter het in de wind fladderende papier de nieuwe belettering op de auto te zien is.
De wethouders Ties Hagen (links) en Wim Neef (rechts) trachten de onthulling in een gezamenlijke inspanning van PvdA en CDA tot een goed einde te brengen.

Het vernieuwde servicemeldpunt maakt het melden van problemen 24 uur per dag en 7 dagen per week mogelijk. Op de gemeentelijke website is er een aparte knop gekomen voor deze meldingen, de burger blijft op de hoogte van de ondernomen acties en er is nu een betere controle op de tijdige afhandeling van de melding.

(Update 11-2-2005, 13.48: De link naar het servicepunt is toegevoegd.)

Één van de niet-onbelangrijke voordelen van het nieuwe systeem, overgenomen van het RES, een regionale organisatie voor het beheer van bedrijfsterreinen, is de managementrapportage. Met deze informatie kan er beleidsmatig veel beter gestuurd worden. Met één druk op de knop kun je bijvoorbeeld zien hoeveel meldingen over het groen gaan, of over bestrating (topscorer), of verlichting, etc. En per dag, maand of jaar en het aantal per dorpskern. Pikant is dat men ook kan zien hoe vaak een bepaalde burger een melding heeft gedaan.

Zeker zo pikant waren de onderbrekingen tijdens de presentatie door onschuldige, maar vooral onwetende burgers die dachten bij één van de loketten van de afdeling burgerzaken terecht te kunnen. Teleurgesteld moesten ze constateren dat de 24-uurs service zich vooralsnog beperkt tot de afdeling Openbare Werken.Wellicht wordt dat de volgende stap in de verbetering van de communicatie naar de burger, wie zal het zeggen…

Na de presentatie toog het gezelschap, onder wie veel medewerkers van de afdeling Openbare Werken en de raadsleden Betske van Henten (CDA) en Lia Mooten (PvdA), zich in de regen naar buiten voor de onthulling van de eerste beletterde gemeentewagen door de wethouders Neef en Hagen.

Douwe van Essen


Wij hadden graag een directe link voor u gemaakt naar het servicepunt op internet, maar de gemeentelijke website ligt er al enige uren uit. Dat zou wel eens een ADSL probleem kunnen zijn. Wij werden daar vandaag ook vele malen door door geplaagd. 20 minuten op, 20 minuten af, onwerkbaar. Een onvriendelijke en onwetende dame van de ADSL helpdesk van KPN gooide zelfs de hoorn op de haak, toen wij haar bij onze eerste melding slechts één keer tegenwierpen dat het niet onze computer, maar de ADSL verbinding was die problemen gaf. Zij zag dat kennelijk zeer anders. Boem, tuut, tuut, tuut. Wij bleken later gelijk te hebben toen de verbinding zich herstelde en onze pc weer als een zonnetje kon mailen en surfen. (Dat wisten wij al toen wij haar autoriteit tartten, maar je bent overgeleverd.) Maar dit geheel terzijde.

Hulde voor de gemeente! Het wordt echt leuk op internet zo. Nu maar hopen dat die lantaarnpaal bij mij voor de deur stuk gaat. Rik Jungmann.


De wekelijkse nieuwsbrief Zwaar bewolktHarde wind Naar volgende bericht