Rik Jungmann

Douwe van Essen

Wijdemeerse Webkrant
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Hoge opkomst Zuidsingel

Kortenhoef, 20 december 2005

Vanavond werd in De Dobber in Kortenhoef een inspraakavond gehouden over de herinrichting van de Zuidsingel. Er kwamen ruim honderd mensen op af.


Op de voorgrond links Louis Albeda, Zuidsingelbewoner en oud-VVD raadslid
in 's-Graveland. Achter de tafel staand Rob Besemer, rechts wethouder
Wim Neef, links van Besemer Adriaan Verduijn.

Voorgeschiedenis

De Zuidsingel is een ruime brede asfaltweg met een bomenrij, een fietspad en een trottoir. In de jaren zeventig werd de weg aangelegd met de gedachte dat deze de Kerklaan zou ontlasten. Zelfs waren er ooit vage plannen voor een brug over de 's-Gravelandsevaart die aansluiting op het Zuidereinde zou moeten geven.

Inmiddels is het karakter van de weg flink veranderd. Aan de zuidzijde is de bebouwing voltooid. Bij de Antoniusschool is de weg met dwarsparekeren versmald omdat er in de nieuwe wijk La Traviata te weinig parkeeruimte is.

De herinrichting van de weg staat al vijftien jaar op de rol. Het laatst begin jaren negntig toen de bewoners het verwijderen van de bomenrij en het fietspad na een massaal protest tegen wisten te houden.

De voorgeschiedenis was voor het college van B&W om de nu op handen zijnde herinrichting voorzichtig aan te pakken. Er werd dus geen kant en klaar plan gepresenteerd, maar een aantal kaders, waarbinnen de bewoners hun wensen aan kunnen geven. Later volgt een schetsplan en een tweede informatieavond.

In de zaal waren vier grote tafels met een kaart van de Zuidsingel op dit moment. Na de inleiding kon men aan die tafels zijn wensen en opmerkingen kwijt aan de bij die tafel geposteerde vertegenwoordiger van de gemeente.

Kaders

Rob Besemer, medewerker van de gemeente gaf samen met Adriaan Verduijn (ingehuurde architect) de kaders aan:

  • Het wordt een 30 km weg.
  • De bomenrij gaat weg, want het zijn "de foute bomen op de foute plek". Ze groeien niet meer.
  • Het fietspad gaat weg. De fietsers moeten naar de rijbaan tussen de auto's.
  • De rijbaan blijft asfalt.
  • Er zullen drempels of punaises (bollingen op de kruisingen) komen.

Er was niet heel veel activiteit bij de microfoons, omdat later aan de tafels alle opmerkingen gemaakt konden worden. Toch konden enkele opmerkingen genoteerd worden.

Inspraak

Bij de Antoniusschool is een groot parkeerprobleem onstaan. De bewoners van de appartementen boven de school en die van de nieuwbouwwijk verdringen elkaar van de parkeerplaatsen. De bewoners aan de noordkant van de Zuidsingel willen de afstand tot de weg handhaven door het bestaande trottoir sterk te verbreden. "Bijvoorbeeld zoals aan de Julianaweg." Er was een inspreker die pleitte voor meer in- en uitgangen in La Traviata, opdat niet al het verkeer zich door dezelfde uitgang moet persen. Eén inspreker hekelde de situatie nabij de Antoniusschool. "U kunt het probleem daar niet meer oplossen nu u het zover heeft laten komen." Hij pleitte ook voor éénrichtingverkeer op die plek. Wethouder Neef gaf aan dat dat in 's-Graveland geen optie is. Er is voor tonnen aan onderzocht, maar nooit werd er een oplossing bedacht.

Website

Toen er aandacht voor de tekeningen werd gevraagd dromde de massa rond de tafels, hetgeen niet optimaal was. Vier tafels voor honderd man is wat weinig. Maar internet biedt de oplossing. De gemeente zal de tekening op de website zetten. Ook kan iedereen reageren. Het emailadres voor suggesties en reacties is r.besemer@wijdemeren.nl. (De Wijdemeerse Webkrant hoort uw reacties ook graag.)

Planning

  • 20 december informatieavond
  • eind januari voorlopig ontwerp gereed
  • eind januari tweede informatieavond
  • midden februari definitief onderwerp
  • maart selectie van de aannemer
  • april start van het werk
  • duur van het werk naar schatting twee tot drie maanden, afhankelijk van wat er uit de inspraak komt.

De wekelijkse nieuwsbrief Bewolkt Windstil Naar volgende bericht