Ingezonden Brief
Ik heb niet de illusie dat ik er
vanavond in slaag, om de partijen die het vertrouwen in
wethouder De Kloet willen opzeggen, op andere gedachten kan
brengen. Ik heb ook niet de illusie dat het me lukt om die
partijen er toe te bewegen om verder te gaan met de fractie
Dorpsbelangen Wijdemeren in de coalitie. Wat er vanavond door
alle partijen in deze raadsvergadering naar voren wordt gebracht
is slechts van belang voor de geschiedschrijving, voor de
notulen van de raad. De kaarten zijn immers al geschud. De
standpunten liggen vast.
Ik wil het vanavond hebben over de gang van zaken rond de
begrotingsbehandeling, over de achtergronden van ons standpunt,
over de redenen om het vertrouwen op te zeggen in de fractie
Dorpsbelangen Wijdemeren en over het opzeggen van het vertrouwen
in wethouder De Kloet.
1. Allereerst
de gang van zaken rond de begrotingsbehandeling en wat daaraan
voorafging.
In de aanloop naar de
begrotingsbehandeling is er veel overleg geweest binnen de
coalitie. Er was tot aan het moment van het verschijnen van de
septembercirculaire sprake van een zorgvuldig gezamenlijk
traject, onder deskundige leiding van mevrouw Van Henten. Dat
leidde in een coalitieoverleg eind september tot een akkoord
over 5% OZB-verhoging. Dat was voor onze fractie al behoorlijk
slikken.
Door de septembercirculaire, waarin een extra korting door het
rijk werd aangekondigd, ontstond er een nieuwe situatie.
De suggestie dat we vanaf dat moment binnen de coalitie
voldoende gelegenheid hebben gehad om onze
bezuinigingsvoorstellen in te brengen, is echter niet juist.
Op 26 oktober, één week voor de begrotingsbehandeling, was het
laatste coalitieoverleg. Aan het eind van die bespreking was de
conclusie: "we komen er niet uit, we zien het wel tijdens de
begrotingsbehandeling".
Tussen dát moment en de maandag vóór de begrotingsbehandeling is
er veel gebeurd, waarbij de fractie Dorpsbelangen Wijdemeren
niet betrokken is geweest. Alleen een telefoontje op
vrijdagavond van wethouder Neef waarin hij zei: "er is sprake
van een misverstand, ik ben er niet op uit om de coalitie te
laten klappen, een crisis kunnen we niet gebruiken, er is rust
in de tent nodig, we moeten er tijdens de begrotingsbehandeling
ons hoofd goed bijhouden". Dat werd door mij allemaal beaamt.
Uit latere verklaringen is mij inmiddels gebleken dat er op dát
moment al een principeakkoord was tussen CDA, PvdA en DBL, dat
de dag erna is uitgewerkt. Ik ging toen nog steeds uit van de
afspraak die we hadden gemaakt: we zien het wel tijdens de
begrotingsbehandeling.
Op maandagmiddag 1 november, één dag voor de
begrotingsbehandeling, ontving ik een mailtje van de
fractievoorzitter van het CDA met de vraag "of wij nog steeds
dezelfde mening zijn toegedaan en of OZB-verhoging bespreekbaar
is". Even voor de goede orde: er lag toen al een principeakkoord
tussen CDA, PvdA en DBL, maar daarover werd niets gezegd. Mijn
antwoord op de vraag luidde: "tot op heden nog steeds dezelfde
mening toegedaan; ik wacht op de reactie van het college op onze
bezuinigingssuggesties".
Op diezelfde maandag 1 november om 22:22 uur zond mevrouw Van
Henten opnieuw een mailtje. Niet even een telefoontje dat er
iets belangrijks naar me was gemaild. Of dat behoorlijk is en of
het normaal is dat je zo binnen een coalitie met elkaar omgaat?
Ik werp de vraag slechts op. Laat ieder voor zich die vraag maar
beantwoorden.
Pas dinsdagmiddag 2 november, een paar uur voor de
begrotingsbehandeling, belde wethouder De Kloet me over het
akkoord tussen CDA, PvdA en DBL. Pas op dat moment nam ik kennis
van het mailtje. Bij dat mailtje zat het voorstel van CDA, PvdA
en DBL om de OZB met 11% te laten stijgen. Interessant is de
begeleidende tekst: "het woord is aan jou, als je niet beweegt
hebben we een probleem, dat heeft ook gevolgen voor Co".
Dat is een behoorlijk dreigement. Dat is slikken of stikken. Wij
laten ons op deze manier niet dwingen en onder druk zetten. Je
discussieert op basis van inhoudelijke argumenten en niet op
basis van macht.
Tijdens de 1e termijn van de begrotingsbehandeling heb ik gezegd
dat wat ons betreft de begrotingsbehandeling volledig in het
teken staat van de gevolgen van de septembercirculaire, het
dekkingsplan en de bezuinigingen. Wij hebben verwezen naar het
grote aantal bezuinigingssuggesties die we hadden ingediend. We
mogen de problemen van de septembercirculaire niet doorberekenen
aan de belastingbetalende burgers, was ons betoog. Willen is
kunnen. Wat moet dat kan. Waar een wil is, is een weg. Dat waren
toen onze slotwoorden.
Daar is in de 2e termijn door CDA, PvdA en DBL in stevige
bewoordingen op gereageerd. In de 2e termijn van de
begrotingsbehandeling heb ik het volgende gezegd:
"In een democratie mag je met elkaar van mening verschillen. In
een coalitie moet dat ook kunnen. Een coalitie is het samengaan
van partijen met een gemeenschappelijk doel. Ons
gemeenschappelijk doel is er op toezien dat het collegeprogramma
wordt uitgevoerd door het college. Daar staan we nog steeds voor
de volle honderd procent achter. In een gezonde coalitie moet
het mogelijk zijn om verschillend tegen zaken aan te kijken.
Maar we laten ons niet dwingen en onder druk zetten om een
amendement van andere partijen te steunen, als we het daar niet
mee eens zijn. De tactiek van slikken of stikken spreekt ons
niet aan. Dat is in onze ogen een zwaktebod en het uit de weg
gaan van de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen om de
lastenverzwaringen voor onze burgers zoveel mogelijk te
beperken".
We hebben ook gezegd dat we een heel eind kunnen meegaan met het
amendement van CDA, PvdA en DBL, voor zover het de daarin
opgenomen bezuinigingen betreft. Maar dat wij niet kunnen
meegaan met de voorgestelde OZB-verhoging.
Bij de stemmingen heb ik als stemverklaring bij het vaststellen
van de begroting gezegd dat wij de programmabegroting voor het
grootste deel steunen, maar uiteindelijk toch niet vóór kunnen
stemmen, omdat de totaalbedragen de basis vormen voor de
OZB-verhoging. Als je deze politieke nuance niet wilt zien, dan
houdt het natuurlijk op.
Na de slotwoorden van mevrouw Van Henten dat de coalitie de zaak
hoog opnam, was het een week stil.
Over de rol van DBL en met name van de fractievoorzitter wil ik
nog even wat zeggen. Ik heb overleg gehad met de heer Zagt en we
hebben afgesproken dat we niet verder zouden gaan dan een
OZB-stijging van 5%. Dat was voor beide fracties de absolute
grens. Wat dat betreft zitten we op één lijn, waren zijn
letterlijke woorden. Natuurlijk is het mogelijk dat hij andere
inzichten krijgt. Maar is het politiek en persoonlijk
fatsoenlijk om degene met wie je die afspraak hebt gemaakt
daarover niet te informeren? Ik werp de vraag slechts op, laat
ieder voor zich die vraag maar beantwoorden.
2. Mijn tweede
punt gaat over de achtergronden van ons standpunt.
Ik begin even bij het
collegeprogramma. Dat is immers de basis van de samenwerking
binnen de coalitie. Daarin staat: "Wij streven er naar de OZB
met niet meer dan de inflatiecorrectie te laten stijgen. Verdere
OZB-stijging zal niet eerder overwogen worden dan na
heroverweging van bestaand en nieuw beleid". Door diverse
oorzaken is dat de afgelopen jaren steeds niet gelukt.
Integendeel. Er is steeds sprake geweest van forse
lastenstijgingen. Even voor het beeld. Aan OZB voor een woning
met een gemiddelde waarde, werd in 2002 € 333,00 betaald en moet
in 2005 € 467,00 worden betaald.
Wat is er gedaan om verdere OZB-stijging te voorkomen? Niet
veel.
In het raadsvoorstel bij de begroting wordt door het college
terecht vastgesteld dat ingrijpende besluiten om de begroting
sluitend te maken nog niet zijn genomen. Wij voegen daar aan toe
dat ook bezuinigingen en efficiency-maatregelen om de begroting
sluitend te maken nog niet zijn genomen.
De belangrijkste opdracht die wij ons hebben gesteld bij de
begrotings-behandeling, was om uitvoering te geven aan het
collegeprogramma en de woonlasten voor de burgers van Wijdemeren
zo beperkt mogelijk te houden. Het moet namelijk voor de mensen
in onze gemeente wel mogelijk blijven om de gemeentelijke
belastingen te kunnen betalen. Heel veel mensen kunnen dat nu al
niet meer opbrengen en door de begroting 2005 komt er voor een
getaxeerde woning van drie ton een stijging bij van € 71,00 aan
OZB. Tel daarbij op de stijging van de afvalstoffenheffing met €
54,00 en de stijging van het rioolrecht met € 60,00. Dat
betekent voor een gemiddeld gezin dus € 185,00 extra. Wij wilden
er alles aan doen om onze belofte aan de inwoners van Wijdemeren
na te komen: géén forse stijging van de OZB.
Een gemiddeld gezin in een woning met een gemiddelde waarde is
in 2005 totaal kwijt aan gemeentelijke belastingen een bedrag
van € 972,00. Dat is in guldens f 2.142,00. Hoe dat voor de
mensen uitvalt in woningen die hoger getaxeerd zijn dan €
300.000 kunt u wel raden. Die zijn helemaal aan de beurt.
In ons dekkingsvoorstel zit 1½ + 3 = 4½ % OZB-verhoging. Dat is
op een half procent na het percentage waarover we binnen de
coalitie overeenstemming hadden bereikt. Het zomaar doorbelasten
van de rijkskorting uit de septembercirculaire aan de inwoners,
door de OZB nog verder te verhogen wilden wij niet. Dat vonden
wij een te gemakkelijke weg. In ons dekkingsvoorstel zitten
diverse bezuinigingsmogelijkheden die zeer goed mogelijk zijn,
als je dat wilt tenminste.
Wij hebben de indruk dat ons voorstel niet serieus is bekeken
door CDA, PvdA en DBL. In het overleg afgelopen donderdag zei
mevrouw Van Henten dat ons voorstel niet structureel dekkend is,
omdat er een stelpost voor nader in te vullen bezuinigingen in
zit. Dat is helemaal niet zo. Ze heeft er dan niet serieus en
goed naar gekeken, denken wij dan.
De door ons voorgestelde bezuinigingsmaatregelen zijn helemaal
niet ingrijpend en revolutionair. De suggestie die wordt gewekt
dat ons voorstel ten koste gaat van de sociale structuur, de
kwaliteit van de dienstverlening en het beheer van de openbare
ruimte, is niet juist. Wij hebben gewoon de begroting van voor
naar achter doorgenomen en bij alle posten de vraag gesteld: is
dit echt nodig? en zo ja, kan het ook ietsje minder?
Als bezuinigen op een verantwoorde wijze kan, dan moet je dat
doen. Dat is je plicht als raadslid. En niet zonder meer afgaan
op wat het college zegt. Zelf je verantwoordelijkheid nemen.
Ik sluit dit punt af met de opmerking dat het vasthouden aan het
collegeprogramma je in Wijdemeren de kop kost.
3. Mijn derde
punt gaat over het opzeggen van het vertrouwen in de fractie
Dorpsbelangen Wijdemeren.
Op papier zijn er een hoop
dualistische zaken geregeld in Wijdemeren. Maar de werking van
het systeem zit nog niet goed tussen de oren. Dualisme gaat
vooral over een bestuurlijke cultuur, veel meer dan over de
structuur. Ik stel vast dat de meerderheid van de gemeenteraad
nog sterk vasthoudt aan de oude tradities uit het monistische
stelsel.
We zijn en blijven van mening dat in het huidige politieke,
dualistische systeem de zgn. collegepartijen afwijkende
standpunten mogen hebben en dat ook kenbaar mogen maken in de
gemeenteraad, zonder dat dit consequenties hoeft te hebben.
Een half uurtje surfen op
www.vernieuwingsimpuls.nl eert veel over de werking
van het dualisme. Ik kan u aanbevelen om dat eens te doen.
Een belangrijke vraag is waarom het vertrouwen in mijn fractie
wordt opgezegd.
Er is gezegd: Tegen de begroting stemmen is een politieke
doodzonde. Waarom is dat zo? Het is de programmabegroting van de
raad, niet van de coalitie en ook niet van het college.
Er is gezegd: Wijdemeren is alleen gebaat bij consistent beleid
en daar past de houding van Dorpsbelangen Wijdemeren niet in.
Mijn vraag is dan: wat is er niet consistent aan het
dekkingsvoorstel dat wij hebben ingediend. Het bevat
bezuinigingsmaatregelen en het is structureel dekkend.
Er is gezegd: Voor ons staat het belang van Wijdemeren voorop.
Ik denk dat wordt bedoeld: voor ons staat het belang van de
coalitie voorop. Want wat is het belang voor Wijdemeren om te
breken met een coalitiefractie en om een wethouder te ontslaan?
Fractiediscipline en coalitiediscipline lijken het hoogste goed.
Dat is moordend voor de vrije discussie in de gemeenteraad en
voor het voor je eigen mening mogen opkomen. Dat is geen
dualisme, dat is coalisme.
Er is gezegd: Dorpsbelangen Wijdemeren heeft zich buiten de
coalitie gesteld door het amendement niet te steunen. Ik wijs er
op dat er tijdens de begrotingsbehandeling vorig jaar sprake was
van een soortgelijke situatie. Toen nam het CDA het initiatief
om de OZB-stijging te beperken. In de pers werd daarover
geschreven: "daarmee had de grootste coalitiepartij de toon
gezet en de ramkoers op het OZB-voorstel van het college
ingezet". Het initiatief werd gesteund door DBL en Dorpsbelangen
Wijdemeren, maar niet door coalitiepartij PvdA. Daar zijn toen,
voor geen enkele fractie, politieke consequenties aan verbonden.
Er is gezegd: wij moeten de kastanjes uit het vuur halen en
Dorpsbelangen Wijdemeren gaat naar de burgers toe mooi weer zou
willen spelen met het ingenomen standpunt. Dat is nooit onze
intentie geweest. Bespreking tijdens de begrotingsbehandeling
was wat ons betreft voldoende. Dat er nu een andere situatie is
ontstaan, dat zult u begrijpen.
De suggestie wordt gewekt dat Dorpsbelangen Wijdemeren zich de
laatste jaren als een oppositiepartij heeft opgesteld. Dat beeld
klopt niet. In een aantal gevallen waren wij inderdaad zeer
kritisch en hebben wij een afwijkend standpunt ingenomen. Maar
dat deden andere partijen ook. De wethouders zeiden vaak: de
meeste oppositie voor het college komt van de coalitiepartijen.
Het is een beetje flauw om nu de indruk te wekken dat alleen
mijn fractie zich zo heeft opgesteld. Ik heb een hele lijst
opgesteld van zaken waarbij raadsleden van de coalitie zich zeer
kritisch hebben opgesteld in de richting van het college. En
daar komen we allemaal op voor. En voor de liefhebbers: PvdA en
DBL scoren het hoogst.
Begrijp ons niet verkeerd, van ons mogen raadsleden kritisch
zijn, nee, dat moet zelfs. Dat is de beste eigenschap die je
kunt hebben als raadslid. Maar blijkbaar wordt het in deze raad
niet van iedereen in gelijke mate geaccepteerd.
4. Het opzeggen
van het vertrouwen in wethouder De Kloet.
Een belangrijke vraag is waarom
ook het vertrouwen in wethouder De Kloet wordt opgezegd?
Wethouder De Kloet heeft namelijk nog wel het vertrouwen van de
raad, maar moet het veld ruimen omdat er bij CDA, PvdA en DBL
geen vertrouwen meer is in mijn fractie. Dat is een redenering
die niet goed past in het dualistische stelsel. Het is namelijk
heel goed mogelijk om in deze situatie een wethouder die goed
functioneert zijn werk te laten afmaken. Er wordt gefluisterd en
wordt gezegd dat ze de fractie Dorpsbelangen Wijdemeren en
wethouder De Kloet toch al kwijt wilden en dat dit een mooie
aanleiding is, dat we zelf een mooie stok hebben aangereikt om
de hond te slaan.
In de brief van 12 november van CDA, PvdA en DBL aan de
gemeenteraad staat dat wethouder De Kloet niet meer kan rekenen
op de steun van zijn eigen partij en dat daarmee ook geen basis
meer aanwezig is voor een positie van deze partij in het
college.
Deze redenering kunnen wij niet volgen. In de eerste plaats
niet, omdat fracties geen eigen wethouders meer hebben in het
college. De band die er was, is door het dualisme niet meer
aanwezig. In de tweede plaats -en laat daar geen enkel
misverstand over bestaan- omdat wij nog wel degelijk vertrouwen
hebben in wethouder De Kloet en in het gehele college, maar niet
per definitie en op voorhand op alle punten. In de derde plaats
hebben wij niet tegen het college of tegen de begroting van het
college gestemd, maar tegen de programmabegroting van de
gemeenteraad.
Wij kunnen overigens die vertrouwensvraag ook stellen aan CDA,
PvdA en DBL. Zij namen immers geen genoegen met het dekkingsplan
van het college en kwamen met een eigen alternatief. Dan is de
vraag gerechtvaardigd of die partijen ook nog wel vertrouwen
hebben in het college?
5.
Slotopmerking
Wij vinden het heel vervelend voor
wethouder De Kloet. Hij doet het uitstekend als wethouder en
heeft een eervoller afscheid verdiend. Hij is het slachtoffer
van een verschil van mening tussen de coalitiepartijen. In dat
meningsverschil hebben wij ook een rol gespeeld, natuurlijk,
maar –ik zeg het nogmaals- de gevolgen die CDA, PvdA en DBL
eraan verbinden zijn niet noodzakelijk.
Wij wensen de nieuwe coalitie veel wijsheid en politieke eenheid
toe.
Wij voelen ons gesteund door de vele spontane en positieve
reacties die we van inwoners van Wijdemeren krijgen. Wij gaan
dan ook door met onze strijd tegen de OZB-verhogingen.
|