| Wijdemeren, 23 juni
        2004. Op 25 mei kwam naar buiten dat de overkoepelende Stichting 
      Primair, de het beheer voert over veel openbare scholen in onze regio,
      met geld gesmeten heeft en voor een 
      flinke strop zal zorgen. Het 
      College vroeg aan de raad om nog even te wachten met indringende vragen, 
      tot KPMG de zaak heeft uitgezocht. Dat zal pas in november dit jaar zijn. 
      De PvdA stelt toch maar vast schriftelijke vragen om te voorkomen dat het 
      onderwerp van de agenda verdwijnt. 
        
          
            
              | 
                 
                Ingezonden bericht 
                
                  
                
                Het College stelt ons voor de 
                besluitvorming over de Stichting Primair uit te stellen tot 1 
                november 2004. In die tijd zal er een volledige financiële en 
                operationele audit door KPMG- accountants plaatsvinden.  
                 
                Al eerder kondigde de PvdA aan over dit onderwerp schriftelijke 
                vragen te zullen stellen. Wij gaan ervan uit dat onze vragen 
                meegenomen zullen worden in de aangekondigde audit dan wel 
                onderdeel vormen van de antwoorden van het college. 
                
                  - Hoe is de verantwoording van 
                  en de controle op de directie geregeld en de verantwoording en 
                  controle van het bestuur, de WGR en de gemeenten vormgegeven?
 
                  - Hoe werd in de organisatie 
                  toegezien op de inkomende en uitgaande geldstroom?
 
                  - Wie was bevoegd tot 
                  fiattering van de uitgaven en was er een duidelijke 
                  functiescheiding tussen die bevoegdheid en diegene die 
                  uitvoering gaf aan de betalingen?
 
                  - Werden de uitgaven gedaan 
                  aan de hand van een jaarplanning?
 
                  - Op welke wijze is er 
                  periodiek management informatie verstrekt aan het bestuur t.a.v. 
                  de voortgang in de jaarplanning versus de beschikbare 
                  middelen? 
 
                   
                  Gegeven het feit dat de problemen zijn ontstaan over een 
                  periode van meerdere boekjaren is de volgende vraag aan de 
                  orde; 
                  - Heeft de controlerende 
                  accountant ook een managementletter uitgebracht en zo dat het 
                  geval is, is het bestuur daarvan in kennis gesteld en is daar 
                  wat mee gedaan?
 
                  - Op welk moment is de 
                  gemeente geïnformeerd?
 
                  - Op welke wijze denkt het 
                  college degelijke voorvallen in de toekomst, b.v. bij andere 
                  samenwerkingsverbanden, te voorkomen?
 
                 
                
                Graag zien wij de antwoorden op 
                deze vragen tegemoet. 
                 
                 
                Lia Moote 
                Fractievoorzitter PvdA Wijdemeren. 
                21 juni 2004 
                 | 
             
           
                |