Wijdemeren, 1 januari
2004. Webdam is een internetsite die continu onderzoek doet naar de
prestaties van de locale overheid op het gebied van internet. In WebWereld
stond vandaag een stuk van Bram Waagmeester over een onderzoek dat
Webdam deed.
Op de site van Webdam is de hele lijst te
vinden. Wijdemeren zit in de sub-topgroep. Er werd dezelfde dag
gereageerd. Prima. Een minpuntje, dat Wijdemeren trouwens deelde met heel
veel gemeenten, was dat er geen ontvangstbevestiging was verstuurd. Dat
het ook veel slechter kan bewijzen de hekkesluiters op de lijst.
Hilvarenbeek, Landsmeer, Groenlo, Gemert-Bakel en Vlagtwedde stuurden geen
ontvangstbevestiging, maar ook het antwoord kwam pas na acht dagen (als
het al kwam, want dat is uit de lijst niet op te maken).
Overgenomen uit WebWereld
Van de gemeenten in
Nederland reageert bijna de helft binnen een dag op een vraag
via e-mail. Een stijging van 10 procent ten opzicht van vorig
jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van
Webdam. In september hield de onderzoeksafdeling van GemeenteWeb
haar eerste onderzoek naar reacties op e-mail bij gemeenten.
Toen reageerde 40,4 procent binnen een dag. 77,2 Procent van de
gemeenten reageerde binnen de door Webdam gestelde termijn van
acht werkdagen. 22,8 Procent (122 gemeenten) reageerde pas na de
gestelde termijn of helemaal niet.
Webdam stelde de vraag 'Kunt u mij meer informatie geven over
wat ik moet doen om een invalidenparkeerkaart bij de gemeente te
kunnen krijgen?' Van de gemeenten die een antwoord gaven, waren
de meeste reacties inhoudelijk goed, aldus de onderzoekers.
De gemeente Amsterdam staat volgens het onderzoek weliswaar op
één, de deelgemeenten van de hoofdstad presteren beneden de
maat. Net als de gemeente Rotterdam reageerden deze
overheidsinstanties niet binnen de gestelde termijn. Ook de
gemeenten Groningen, Breda, Haarlem en Zwolle wisten niet binnen
acht dagen te antwoorden.
Slechts 10 procent van alle gemeenten stuurde direct een
ontvangstbevestiging. Weliswaar een verbetering ten opzichte van
vorig jaar (8 procent), maar nog steeds beneden de maat. Van de
ontvangstbevestigingen voldeed 25 procent niet aan de eisen. Er
werd niet aangegeven wat er met de vraag zou gebeuren en wanneer
het antwoord verwacht kon worden.
Opvallend was het feit dat zeven gemeenten niet het juiste
e-mailadres op hun website hadden vermeld. |
|