Wijdemeren, 30 april
2004. Verslag van de raadsvergadering van 28-4-2004. Zonder
burgerinsprekers, maar wel met een aantal raadsleden dat het spel weer
eens belangrijker vond dan de knikkers.
Een vergadering van loven en bieden, van
opportunisme en krachtige taal en stellingnames zonder gevolgen.
Het besturen op hoofdlijnen is niet ieder
raadslid gegeven. Deze raadsvergadering kende een heel korte agenda met
punten die in commissievergaderingen al tot in den treure waren behandeld.
Zonder burgerinsprekers een vergadering die maximaal drie kwartier zou
mogen duren. Ook weinig toeschouwers voor wie je al raadslid nog eens
extra zou willen etaleren. Toch duurde het bij elkaar nog bijna twee uur.
La Traviata
Betske van Henten (CDA) had antwoord gekregen van wethouder Ties Hagen
(PvdA) op vragen die zij had gesteld over de toewijzingsvoorwaarden van
het woningbouwplan La Traviata in Kortenhoef. Goede afspraken, maar foute
boel dat die niet tijdig waren opgenomen in de betreffende documenten. En
de ongelijke kansen door het gebrek aan eenduidige informatie door de
makelaar verdiende ook bepaald geen schoonheidsprijs. Ze stelde dan ook
voor om een evaluatie te houden zodat bij volgende projecten de kansen
voor iedereen gelijk zouden zijn.
Volgens wethouder Hagen was er wel een aanvullende 2-jaars woonplicht
gesteld, alleen was die aanvankelijk niet door de makelaar in de
contracten opgenomen. Gelukkig was er slechts in enkele gevallen sprake
van een reeds getekend contract. Ook zijn er in concept al nieuwe
afspraken gemaakt voor een volgende keer. Die zullen voortaan vooraf aan
de raad en aan kandidaatkopers en -huurders kenbaar worden gemaakt. En de
ervaringen worden in een draaiboek vastgelegd.
Maquettes La Traviata
Krakeelakker
Els van Hall (VVD) had een brief ontvangen van de echtgenote van één
van de eigenaren van de Krakeelakker. Net als Felix Flameling (D66) had
zij daarover een aantal vragen aan het college: "Of het convenant wel door
alle partijen was getekend. Of alle partijen wel gerechtigd waren om te
tekenen. Sommige partijen dreigen met rechtszaken, omdat niet alles goed
geregeld zou zijn. En of deadlines wel gehaald worden". En, als klap op de
vuurpijl: "Moet de regie niet in handen komen van een onafhankelijke
partij?".
De aanpassingen (als
gevolg van het met de gemeente afgesloten convenant) zijn in volle gang.
De woonboot op de linker foto moet nog naar de voorgrond verhuizen. Daar
kwam de tweede woonboot van rechts (rechter foto) vandaan.
Met name de laatste vraag
viel, vanwege het suggestieve karakter ervan, niet echt goed bij de
voorzitter, burgemeester Don Bijl. Hij herinnerde de raadsleden er aan,
dat de raad het beleidskader had aangegeven en het college achteraf
verantwoording aflegt, conform de gemaakte afspraken. Kortom: "Raad,
bemoei je er niet mee. Er kunnen verwachtingen worden gewekt die niet
waargemaakt kunnen worden. U zou toch moeten weten hoe gevoelig dit
dossier ligt". De voorzitter wilde om die reden en ook omdat het
vragenhalfuuurtje zich niet leent voor het beantwoorden van zulke complexe
vragen, op een andere wijze en ander moment de vragen beantwoorden. Zijn
voorkeur ging uit naar schriftelijke beantwoording en mondelinge
toelichting van de vragen aan de fractievoorzitters. Ook omdat er nog
zoveel andere dingen te zeggen vallen over dit onderwerp. De meningen van
de raadsfracties waren en bleven verdeeld over openbare danwel geheime
behandeling in een commissievergadering of alleen met de
fractievoorzitters.
Ondanks zijn eerdere stellingname gaf Don Bijl toch antwoord op een paar,
meer algemene, vragen. Toen echter Felix Flameling dacht daarmee de deur
naar verdere beantwoording geopend te hebben, werd hij door de voorzitter
verzuchtend terechtgewezen: "U maakt dat ik nu alweer spijt van heb van
mijn antwoorden".
Wegsleepverordening
"Waarom geen (wegsleep)bedrijf
uit Wijdemeren?", vroeg een meerderheid van de raad zich af. Daarvoor was,
volgens wethouder Wim Neef (CDA) getoetst aan criteria, die nu wel bij de
stukken zaten, maar die tijdens de commissievergadering onvindbaar waren
en dus tot schimmige discussies leidden. Blijkbaar hadden sommige
raadsleden moeite om de stukken te lezen, want de wethouder was zo goed
niet of hij moest de belangrijkste nog een keer noemen: (ruime)
openingstijden, flexibiliteit van betaalmiddelen, voldoende mogelijkheden
voor opslag van automobielen en bereikbaarheid. Volgens Neef voldoet geen
enkel bedrijf in Wijdemeren aan die combinatie.
De regeling wordt nu, na 2
jaar, pas van kracht. |
Felix
Flameling (D66) dacht de commissievergadering nog eens dunnetjes
over te kunnen doen: "Voorzitter, een voorbeeld. Als een oude auto 3
maanden op een plek staat, kan die dan weggesleept worden?".
Wethouder Neef: "Wanneer wegenbelasting, verzekering, etc is
betaald: nee". Flameling: "Maar stel nu eens...". Gelukkig greep
voorzitter Bijl stevig in: "Zo is het wel genoeg meneer Flameling!".
Vervolgens blies Freek Visser (CDA) hoog van de toren door zich
sterk te maken voor de keuze van een wegsleepbedrijf uit Wijdemeren.
Waarop René Voigt (DBW) de handschoen opraapte en hem uitdaagde dan
ook maar met een amendement te komen. Visser dacht een uitweg te
hebben gevonden door te zeggen dat de wethouder eerst maar eens
moest vertellen aan welke criteria Wijdemeerse bedrijven niet
voldeden. Waarop Voigt hem er fijntjes aan herinnerde dat de
wethouder dat net al gedaan had. Freek's eigen wethouder was zo goed
niet of hij noemde die criteria voor de tweede maal die vergadering.
En Freek? Freek hoorde je er niet meer over... |
Bedrijfshulpverlening
De aanvraag voor een krediet voor
de bedrijfshulpverlening had een lange weg bewandeld. Een
(kostenbesparend) voorstel van René Voigt om apparatuur van de brandweer
over te nemen bij de invoering van C2000 communicatie-apparatuur was
onderzocht door wethouder Hagen en door het college overgenomen.
De vele discussies over met name het aantal BHV-ers (BedrijfsHulpVerleners)
in de commissievergaderingen werden hier nog eens dunnetjes overgedaan.
Wethouder Hagen liet er uiteindelijk geen misverstand over bestaan dat
alle suggesties van raadsleden zorgvuldig waren onderzocht op
haalbaarheid, maar dat nu de grens bereikt was van wat het college
verantwoord achtte. Een vraag van Nelleke Schenkkan (GL) over
kantinebeheerders die ook een BHV-opleiding zouden moeten volgen zou hij
nog meenemen, maar daarmee hield het op.
Wethouder Ties Hagen
(PvdA) en Nelleke Schenkkan (GL) taxeren elkaar en worden het eens.
Els van Hall vergeleek de landelijke norm
van 2 met Wijdemeren 2,5. Kan dus efficiënter. Regel het maar voor Euro
40.000 maximaal. Signaal naar burger: gemeente doet ook haar best. Deze
opmerking viel helemaal verkeerd bij wethouder Hagen. Hij wees haar erop,
dat het oorspronkelijk begrootte bedrag al teruggebracht was van 85.000
naar 44.000 Euro en dat de grens bereikt was. "Niet marchanderen. Dit is
zeer goed afgewogen".
Irritatie alom: Lia Mooten (PvdA): "Met 1 hamerslag beslissen we over
tonnen. Hier marchanderen we over enkele honderden Euro's! We drijven
zelfs koehandel: voor 40.000 doen we het (VVD). Mensen, we moeten een
besluit nemen!". Felix Flameling: "BHV moet. Niet beknibbelen.
Portefeuillehouder en ambtenaren hebben voldoende hun best gedaan". Ook
René Voigt was het zat: "Ik heb bewondering voor wethouder Hagen dat hij
nog steeds serieus blijft ingaan op alle detailvragen van de raadsleden,
met name over het aantal BHV-ers. Maar we moeten nu eindelijk het BHV-ei
maar eens leggen. College aantal BHV-ers laten vaststellen, raad niet mee
bemoeien. Totaal bedrag nu aanzienlijk verlaagd. Nu Euro 44.000. Prima".
Toen voorzitter Bijl vervolgens vroeg of
er nog gestemd moest worden bleef het stil. |