Nederhorst den Berg, 11 februari 2003. De
opkomst was massaal in De Herberg in Nederhorst den Berg, waar Dorpsbelangen
gisteravond haar verkeerscirculatieplan voor Overmeer-Zuid presenteerde.
Ontvangst
Met
veel enthousiasme begroette Ria Hennis (DBN) aanvankelijk iedere gast
persoonlijk. Maar door de massale opkomst van de inwoners van
Overmeer-Zuid bleek dat al gauw een onmogelijke opgave. Die opkomst was
in ieder geval een opsteker voor de initiatiefnemers en verschafte
tevens het voor realisatie van de verkeersplannen van DB zo
noodzakelijke draagvlak. Overigens wilde Wiet van de Brink, voorzitter
van DB, in zijn openingswoord toch graag benadrukken, dat het niet
alleen een plan voor, maar juist ook van de inwoners moest
zijn.
Historie
Verkeersplan
Overmeer-Zuid.
Hij gaf een
kort historisch overzicht: een wijk gebouwd in de jaren vijftig, met
huurwoningen, beheerd door de woningbouw- verenigingen St. Jozeph en Goed
Wonen. Smalle straten, brede stoepen, veel kinderen en nauwelijks auto's.
Eind jaren tachtig volgt een herinrichting, met name als gevolg van de
enorme toename van auto's in de wijk. In de jaren negentig werd
onveiligheid een steeds groter probleem, maar oplossingen bleven uit, met
name door de ophanden zijnde herindeling van Nederhorst. Dan wordt op
initiatief van DBN de Werkgroep Overmeer opgericht, die eind 2001 op een
informatie-avond de wensen van de bewoners inventariseert, met als
uitkomst het plan dat nu gepresenteerd wordt.
Doelstellingen
Ria Hennis presenteert het
DB-verkeersplan
voor een stampvolle zaal. Achter de tafel
v.l.n.r.: J.v. Huisstede, René Voigt, Sirkka Geusteen,
Wiet van
de Brink en Frits Snel.
|
Een veiliger omgeving,
betere doorstroming en meer parkeerplaatsen zijn, volgens Ria
Hennis, hoofddoelstellingen. Te realiseren d.m.v. verplaatsing van
bushaltes uit het dorp naar de Randweg, de aanleg van een rotonde
(kruising Meerhoekseweg/Randweg) en ontsluiting van de
Uiterdijksehof via de weth. Bloklaan naar de rotonde én naar de
Randweg. |
Financiering
Tevens wordt de rijrichting van sommige straten aangepast en krijgt de
Meidoornlaan fietssluizen. Op de vrijkomende plaats van de bussluis en
bushalte zijn circa dertig
parkeerplaatsen geprojecteerd
en twee woningen. De woningen moeten tevens bijdragen in de
financiering van het plan.
De huidige doorgang naar de Uiterdijksehof wordt vervangen door
een weg die aansluit op de geplande rotonde (linksonder).
|
Het busstation wordt mogelijk verplaatst naar de Randweg. Op het
vrijkomende stuk grond zijn parkeerplaatsen en woningen gepland.
|
Discussie
Tijdens de pauze werd het plan in de zaal rondgedeeld en kon men zonodig
toelichting vragen bij de makers van het plan. Daarvan werd volop gebruik
gemaakt, evenals van de inspreekmogelijkheid ná de pauze. De
organisatoren hadden, heel verstandig, gekozen voor het voorkomen van een
welles/nietes discussie door alle vragen en opmerkingen te notuleren voor
nadere bestudering en feedback.
Kruising Meerhoekseweg/Randweg,
straks rotonde?
R.a. weth. Bloklaan, de vierde tak v.d. rotonde. Links, zie
auto, de tweede uitgang van de Uiterdijksehof
plus alternatieve plaats voor geplande rotonde. De alternatieve
parkeerplaatsen zouden links, op de
plaats van het weiland moeten komen.
|
Veel
discussie was er over het aantal parkeerplaatsen. Menigeen was van
mening dat er alleen overlast is bij evenementen in De Herberg en
dan nog alleen die waarbij mensen van buiten het dorp komen. Er
werd geopperd om, in plaats van extra parkeerplaatsen binnen de
kom te creëren, eens te onderzoeken of het weiland naast de
randweg, Zuid-Oost van de rotonde, daarvoor geschikt gemaakt zou
kunnen worden. Anderen wilden de doorgaande wegen in Overmeer-Zuid,
o.a. de Vreelandseweg, eenrichtingsverkeer maken.
|
Weer anderen
vonden dat je de bushalte niet uit het hart van het dorp moest halen. Met
name voor ouderen zou dat erg bezwaarlijk kunnen worden. Maar het meest
ingrijpende voorstel, wat ook veel bijval kreeg uit de zaal, was toch wel
de suggestie om de rotonde te verplaatsen in zuidelijke richting, waardoor
de geplande oostelijke uitgang van de Uiterdijksehof op de rotonde zou
uitkomen in plaats van op de Randweg. En de veiligheid van de busreizigers
zou met deze variant veel beter gewaarborgd zijn.
Als de
werkgroep al gedacht had haar plan na deze avond met eventueel wat kleine
aanpassingen voor te kunnen leggen aan het college, dan heeft ze die
gedachte inmiddels wel laten varen na de inbreng van gisteravond. De
suggestie uit de zaal om ambtelijke ondersteuning te vragen werd dan ook
van harte omarmd. En dat er een vervolg op deze informatie-avond komt
staat ook al vast.
|