Vorig bericht |
Ruimte en Economie
Wijdemeren, 14 november 2002. De
commissievergadering voor Ruimte en Economie, gisterenavond, ging o.a.
over bank en bak, de buurtbus, de ontwikkeling van industriegebied De
Rading in Loosdrecht en de nieuwe leges voor planschadeverzoeken.
De vergadering begon
met inspraak door de heer Seurt van het Zuidereinde in 's-Graveland in
het kader van klein leed. Bij de oprit naar de Zuidersluisbrug was
altijd een klein plantsoentje. Enige weken geleden verdween het
plantsoentje, maar kwamen er een bankje en een afvalbak voor terug.
Omwonenden belden daarop de gemeente om te melden dat er zwervers,
hangjongeren en busjes met picknickende inzittenden op de bank
verschenen. De omwonenden waren daarvan niet gediend. Althans sommige
omwonenden. De heer Seurt, ook omwonende, vond het bankje en de afvalbak
juist zo aardig. Er komen fietsers die er hun boterham oppeuzelen, die
wat levendigheid geven. Hij wil perk, bank en bak dan ook graag terug.
Temeer omdat het de entree van het dorp is en het nu wel erg kaal is. Het agendapunt: "60km rijden op de Middenweg" werd zonder nadere toelichting van de agenda gehaald. Nelleke Schenkkan (GL) gaf een zeer uitgebreide toelichting over de voortgang van de buurtbus. Het belangrijkste punt was dat de bus op 2 januari 2003 gaat rijden. Wim Neef deelde mee dat het contract voor de treintaxi tussen Nederhorst en Weesp verlengd zal worden. Over het opknappen van de Rading werd door Kees Bosdijk (PvdA) en Freek Visser (CDA) een standpunt ingenomen dat afweek van het college. Het college wil De Rading in ieder geval opknappen. Dat zal echter sober gebeuren als de ondernemers zelf niets aan het aanzien van hun panden en terreinen doen en aangekleed en opgeleukt als de ondernemers zelf ook investeren in het bedrijvenpark. Bosdijk en Visser wilden dat de ondernemers zich vooraf verplichten tot investeringen in opknapbeurten etc. voordat de gemeente de plannen ten uitvoer brengt. Uiteindelijk bleef het collegevoorstel overeind, zij het dat het college wel zijn best gaat doen om de ondernemers te laten deelnemen. De discussie over de leges die betaald moet worden voor het indienen van een planschadeverzoek 1) had het karakter van een tombola met sterk uiteenlopende bedragen. Het college wil 1000 vragen bij het indienen van een planschadeverzoek. Nadja Jungmann (D66) vond 1000 te hoog en stelde voor om dat bedrag te verlagen tot 250. Andrι Spils (DB) vroeg of het bedrag niet inkomensafhankelijk gestaffeld kon worden. Dat bleek niet te kunnen. Kees Bosdijk (PvdA) ging het verst. Hij had in de stukken gelezen dat de behandeling van een planschadeverzoek 3.404,35 (excl. BTW) kost. Hij wil de gemeente kostendekkend laten werken en stelde dan ook voor om de leges voor een planschadeverzoek op 3.404,35 te stellen. Dat ging de commissie in meerderheid te ver. Uiteindelijk kwam men toch uit op de oorspronkelijke 1000. Freek Visser (CDA) maakte zich, met het college en anderen, zeer kwaad om bureaus die bewoners aanschrijven en vervolgens op "no cure, no pay" basis trachten schadevergoeding van de gemeente te vorderen. Nadja Jungmann (D66) vroeg wat er gebeurt met het betaalde geld als een planschadeverzoek niet ontvankelijk wordt verklaard en dus niet verder behandeld wordt. Wim Neef (CDA wethouder) antwoordde dat dat nog nader bekeken zal worden. In de rondvraag stelde Kees Bosdijk (PvdA) een vraag over de "illegale"steiger van Maarten Haverkamp en de ingezonden brief van de heer de Liefde in De Brug/Wie Wat Waar over dit onderwerp. Voorzitter Henk de Kloet (DB) verwees die vraag naar de commissie Bestuur en Middelen omdat het hier om handhaving gaat. Om half elf sloot de vergadering. 1) Planschade: schade die geleden wordt door wijziging in bestemmingsplannen, waardoor de waarde van het eigen onroerend goed daalt. |
Auteur: Rik Jungmann | Foto's: - | Bron: Plassennet |
Vorig bericht |
...