Persbericht
gemeente Wijdemeren:
College stelt voor Middenweg in te richten als 60-km gebied
Het college van Wijdemeren stelt de raad voor om de maximum snelheid op de Middenweg in Nederhorst den Berg in te stellen op 60 km/uur. De huidige snelheid is 50 km per uur en wordt regelmatig overschreden. Om er voor te zorgen dat het verkeer zich aan de nieuwe maximum snelheid gaat houden worden er ook aantal snelheidsremmende maatregelen voorgesteld.
De Middenweg in Nederhorst den Berg is door het aantal opritten van woningen en bedrijven een zogenaamde “erftoegangsweg”. De Middenweg ligt binnen de bebouwde kom. De gebruikelijke maximum snelheid voor “een erftoegangsweg” binnen de bebouwde kom is 30 km/uur. Door de overzichtelijkheid en de lengte van de weg zou 30 km/uur een te lage snelheid zijn. Daarom kiest het college ervoor de bebouwde kom-grens aan te passen, zodat de weg buiten de bebouwde kom komt te liggen waar de gebruikelijke snelheid voor dit type rijbaan 60 km/uur is.
Inrichten als 60-km gebied
Naast het verplaatsen van de kom-grens stelt het college een aantal snelheidsremmende maatregelen voor. Op de rijbaan zullen suggestiestroken aangebracht worden waardoor de weg visueel smaller zal lijken. Ter hoogte van het gemaal wordt de weg versmald zodat het begin van de 60-km zone duidelijk wordt, bovendien kunnen bromfietsers daar op een veiligere manier de rijbaan op en af rijden. In de toekomst zal er op de Middenweg ook een flitspaal geplaatst worden.
Bewonersvereniging, politie en 3VO
Het voorstel van het college is het resultaat van overleg tussen de voormalige gemeente Nederhorst den Berg, de bewonersvereniging, politie en 3VO.
De gemeenteraad van Wijdemeren zal in de vergadering van 28 november een besluit nemen over dit voorstel van het college.
|
Reactie
van de bewonersvereniging:
Geachte lezer,
naar aanleiding van aangehecht persbericht en de aanstaande behandeling in
de raad van het voorstel om
a) de Middenweg buiten de bebouwde kom te plaatsen en
b) de maximumsnelheid aldaar te verhogen naar 60 km/uur, het volgende:
1. Zowel in het raadsvoorstel (agendapunt 9 op de commissievergadering van
13 nov. aanstaande) als in het uitgegane persbericht van 25 oktober
j.l. wordt door de gemeente gesuggereerd dat verhoging van de maximum snelheid
naar 60 km/uur ondersteund wordt door de Bewonersvereniging Horstermeerpolder. Dit is niet juist, de werkelijkheid wordt hier geweld
aangedaan. In de discussies met de toenmalige gemeenteraad van Nederhorst
den Berg is, als ultieme knieval voor het verkrijgen van een 7-tal
flitspalen, gesproken over het buiten de bebouwde kom plaatsen van de
Middenweg. Dwingende voorwaarde hierin was het allereerst zekerstellen van
handhaving dmv plaatsing van genoemde flitspalen alvorens over te gaan tot
het verplaatsen van de komgrens. Het aantal flitspalen is van een 7-tal
(advies 3VO), via een 4-tal (compromis op een compromis), uiteindelijk
geheel geschrapt. Hiermee was dus het buiten de bebouwde kom plaatsen van
de Middenweg eveneens van de baan.
2. Vastgesteld is ook tijdens deze vergaderingen dat het buiten de bebouwde
kom plaatsen van de Middenweg tot onwenselijke neveneffecten leidde, wij
noemen u er 2 (deze en andere overwegingen zijn overigens terug te lezen in
de in uw bezit zijnde raadsstukken van de voormalige gemeente Nederhorst
den Berg).
a) bromfietsers zullen weer terug moeten naar het fietspad, zeer
onwenselijk en ronduit gevaarlijk.
b) het wordt veboden te parkeren langs de Middenweg, een onwerkbare
situatie
Dit waren moverende redenen om het buiten de komgrens plaatsen van de
Middenweg voorgoed te schrappen.
3. Als de Machineweg, de Dwarsweg, Nieuw Walden, de Radioweg en de Sniplaan
in het plan tot verhogen van de maximum snelheid worden aangemerkt, maakt
de gemeente hiermee pijnlijk duidelijk niet op de hoogte te zijn van de
plaatselijke situatie; deze wegen lenen zich onder geen enkele voorwaarde
tot een maximun snelheid van 60 km/uur.
4. Het kan niet zo zijn dat de gemeente het standpunt huldigt: "Als we de
vastgestelde waarden niet halen, veranderen we toch gewoon de normen".
Juist door het aanpassen van de inrichting van de Middenweg wordt de
prikkel om te hard te rijden voor een groot deel weggenomen. Flitspalen
zouden deze prikkel nog verder kunnen onderdrukken.
5. Een weg waarlangs zo'n 200 huizen staan, waar veel kinderen wonen,
waarlangs hordes schoolgaande jeugd fietsen, moet met aandacht en respect
behandeld worden. Hierin past noch het verhogen van de maximum snelheid,
noch het buiten de bebouwde kom plaatsen. Wanneer de argumenten voor het
buiten de bebouwde kom plaatsen zouden worden toegepast op geheel
Wijdemeren, zou de bebouwde kom van deze gemeente drastisch ineenschrompelen.
Uw conclusie kan en mag alleen zijn: Achterhaald plan, met onwenselijke
consequenties en geen enkele meerwaarde. Niet doen.
Met vriendelijke groet,
M. Vuyk
voorzitter a.i. Bewonersvereniging Horstermeerpolder.
Middenweg 110
1394 AN Nederhorst den Berg
tel.: 0294 252304
|