Het nieuwe ’s-Gravelandse DB bestuurslid Joep Nuissl presenteerde  afgelopen maandagavond de aanbevelingen voor het  Wijdemeerse verkeersbeleid.   
            Auteur: Herman Stuijver (Iets ingekort door WWK red.) 
            Nuissl gaf namens de werkgroep verkeer een samenhangende visie op de toekomst van het verkeer in onze vijf  dorpen. Er komt eind augustus een  vervolgbijeenkomst tussen het verkeersplatform en de politieke partijen. 
              
            Joep Nuissl presenteert het rapport van de Werkgroep Verkeer. 
            Onbalans 
             De  hoofdzaak is dat er al heel lang een ‘onbalans’ is tussen het eigen en het  doorgaand verkeer. Grof gezegd zit Wijdemeren ingeklemd tussen de provinciale  wegen N201 (Vreelandseweg) en de N236 (Loodijk) en daaromheen de drukke autowegen  A-1, A-2 en de A-27. Daartussen liggen oude dorpswegen die niet  berekend zijn op de enorme verkeersstroom. Het evenwicht is ernstig verstoord,  waardoor wegen als het Noorder- en Zuidereind, de Oud-Loosdrechtsedijk en de  Kortenhoefsedijk te zwaar belast worden, met alle gevolgen voor milieu, veiligheid,  volksgezondheid en economie. 
            Oplossingsrichtingen 
             De  werkgroep kwam met ‘oplossingsrichtingen’ waarover uiteindelijk de politiek  moet beslissen. Daarbij moet er op drie niveaus geopereerd worden, zei Joep  Nuissl telkenmale, op gemeentelijk, regionaal en op wijkniveau. De werkgroep gaat ervan uit dat er nu en in de komende raadsperiode (t/m 2014) ingrijpende  besluiten worden genomen die later kunnen worden uitgevoerd. 
  Voortaan zal bij alle besluiten op het  gebied van wonen en werken direct een link moeten worden gelegd met de  infrastructuur.  In dat verband had Nuissl zich diep geschaamd  voor Wijdemeren dat niet had meegedaan naar een gewestelijk verkeersonderzoek  om nachtelijk vrachtverkeer te weren. Op die verkeerskaartjes vormen onze  dorpen nu helaas een ‘zwart gat’.  
            Smidsbrug ‘couperen’ 
             In  het rapport staan tal van ideeën voor de korte termijn, ‘rijp en groen’ door  elkaar. Er zijn ook oplossingen die al direct gerealiseerd kunnen worden. Neem  nou de Smidsbrug, je kunt de rijrichtingen ‘couperen’, in stukken hakken. Ofwel, niet rechtdoor van Zuider- naar Noordereinde en terug. Alleen maar afslaan. Het lijkt ingewikkeld, maar het scheelt 43% verkeersdruk  op het Noordereind en 29% op het Zuidereind. Of  eenrichtingsverkeer op Noordereind, Zuidereind, Emmaweg, Koninginneweg en  Cannenburgerweg  tot aan de Slenk) zou leiden tot verkeerspijnspreiding. 
              Dat  de Krugerbocht in Hilversum best open kan, hebben veel automobilisten de afgelopen tijd kunnen ervaren. 
            Randwegen onontkoombaar 
             Dat  er meer gedaan moet worden, blijkt zonneklaar uit de 36 overzichtelijke  pagina’s van het rapport. Volgens de samenstellers zouden drie nieuwe randwegen  onontkoombaar zijn: bij Ter Sype, De Slenk- Loodijk en een om de route  Noord-Zuid te ontlasten. Dit  is slechts een greep uit de reeks aanbevelingen. Op de  gemeentelijke website kunt u het hele rapport downloaden. 
             De  fractievoorzitters waren alle vol lof over de presentatie. PvdA’er Bosdijk  vergeleek het betoog van Nuissl zelfs met Al Gore’s ‘Inconvenient Truth’. Theo  Reijn was sceptisch over de financiële implicaties van lange termijnplannen  over randwegen. Terwijl René Voigt zijn partijgenoot Nuissl wees op moeizaam regionaal  overleg over het verkeer. 
          Dossier Verkeer 's-Graveland  |