persbericht  
               
            Noorder-  en Zuidereinde ’s-Graveland niet mee in regionale meting doorgaand  vrachtverkeer  
            Sinds bijna twee weken zijn 22 camera’s gestationeerd op strategische  posities langs de aan- en afvoerwegen in en rond de gemeente Hilversum. De  camera’s hebben ten doel om meer inzicht te krijgen in de mate waarin doorgaand  vrachtverkeer ’s nachts gebruik maakt van enkele hoofdroutes door de bebouwde kommen  binnen onze regio.   
            Aanleiding  is het voornemen in het Integraal Bereikbaarheidsplan van Hilversum om binnen  die gemeente op de Diependaalselaan en de Johannes Geradtsweg een verbod in te  stellen voor nachtelijk doorgaand vrachtverkeer. Ook Wijdemeren overwoog eerder  een dergelijk verbod voor het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland.  
            De  camera’s werden in opdracht van het gewest Gooi en Vechtstreek geplaatst. In  overleg met betrokken gemeenten binnen het gewest werden de locaties van de  camera’s bepaald.  
            Vereniging  WerkaandeWeg.NU! vond het opmerkelijk dat er langs het Noorder- en Zuidereinde  in ’s-Graveland geen camera’s geplaatst zijn en ging op onderzoek uit.  
            “Wij  hebben daartoe contact opgenomen met de Gemeente Hilversum omdat zij aan de  voet stonden van dit goede initiatief”, legt bestuurslid Eric Hania uit. “Ons  werd echter meegedeeld dat in overleg besloten was om geen camera’s op het  Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland te plaatsen, dit met goedkeuring van de  Gemeente Wijdemeren…”  
            Gemiste kans 
            “Verbazingwekkend…”  vult bestuurslid Emile Bakker aan “…omdat ons gemeentebestuur tot nog niet zo  lang geleden de betrokken burgers heeft verzekerd dat zij zich hard zou maken  voor een verbod op nachtelijk doorgaand verkeer”. In dat kader is dit volgens  hem een gemiste kans. In het licht van de snelle bedrijvengroei op industrieterrein  De Boomgaard en de reconstructieplannen van het Noordereinde maakt  Werkaandeweg.NU zich ernstig zorgen over nog méér verkeersoverlast. “Het niet  plaatsen van camera’s op Noorder- en Zuidereinde lijkt dan bijna eerder op een kans  om tegengaan van vrachtverkeer bewust te voorkomen…”, vraagt bestuursvoorzitter  Mario Wouters zich vertwijfeld af. Direct daarop corrigeert hij zichzelf: “Nee,  dat zal toch niet het geval zijn...”.  
            Vorig  jaar nog is een verbod op nachtelijk doorgaand vrachtverkeer jammerlijk mislukt  omdat het teveel aan vrachtverkeer niet uit statistieken zou zijn gebleken. Met  camera’s is dat in juridische zin echter wel hard te maken. Zodoende zou  wellicht alsnog een verbod op nachtelijk doorgaand vrachtverkeer kunnen worden  verkregen. Men kan zich in die zin met recht afvragen waarom deze kans niet  door het gemeentebestuur is aangegrepen voor bewoners van het Noorder- en  Zuidereinde.  
            Vereniging  WerkaandeWeg.nu blijft zich inzetten voor een betere verkeersafwikkeling in de  gemeente Wijdemeren. Voor meer informatie: 
            Vereniging  WerkaandeWeg.NU 
            www.werkaandeweg.nu 
             |