persbericht  
               
            Reconstructieplan  Noordereinde: bijna 40 bezwaarschriften  
            Wijdemeren, 2  januari 2009  – Bewoners die het niet eens zijn met de reconstructieplannen voor het  Noordereinde in ’s-Graveland hebben opnieuw van zich laten horen.   
            Voor de  jaarwisseling hebben 39 van hen een formeel bezwaarschrift ingediend tegen de  door het gemeentebestuur voorgenomen bomenkap op het Noordereinde. Zij hebben  hiermee gehoor gegeven aan een actie voor bezwaarschriften die eerder in december  door Werkaandeweg.NU werd geïnitieerd. Mogelijke andere ingediende  bezwaarschriften buiten het kader van de actie van WerkaandeWeg.NU zijn bij het  ter perse gaan van dit bericht niet meegerekend. 
            De  actie vloeide voort uit het verlenen van de kapvergunning die de gemeenteraad  van de gemeente Wijdemeren op 19 november verleende. Deze werd verleend in  aanvulling op het besluit dat de gemeenteraad in de raadsvergadering van 25  september nam tot reconstructie van het Noordereinde. 
            Vreemd 
            De afgegeven  vergunning voor de kap van alle 24 bomen is op zich genomen vreemd: bij vonnis  van de Rechtbank in Amsterdam betreffende een door een bewoner gevoerd Kort  Geding op 30 oktober 2008 stelde de Rechtbank in haar overweging “of het er ook toe moet leiden dat elke  individuele boom wordt gekapt, zal na verlening van de kapvergunning aan de  bestuursrechter ter toets kunnen worden voorgelegd.” Gelet op de inhoud van deze formulering zou verlening van een  kapvergunning op dat moment niet hebben plaatsgevonden. Evenmin was het  verlenen daarvan een natuurlijk gevolg. De projectleider van het reconstructieplan  bevestigde bovendien ter zitting bij monde van de raadsman van de gemeente Wijdemeren  dat ‘een aanvraag tot kapvergunning in  voorbereiding was’. Dus een dergelijke aanvraag was op dat moment nog niet  ingediend. Het is dan ook op zijn zachtst gezegd verwonderlijk dat uit het document  ter verlening van een kapvergunning nu blijkt dat de aanvraag al op 26  september 2008, te weten 6 weken voorafgaand aan de datum Kort Geding, werd  ingediend. Per datum van de uitspraak in het Kort Geding diende de  projectleider een aanvulling op de aanvraag in. Tot 26 november echter laat de  gemeente publicatie van de aanvraag na en frustreert daarmee het recht van  belanghebbenden om voorafgaand aan verlening van de vergunning om ‘zienswijzen’  met betrekking tot de bomenkap in te dienen. Er was dus voor belanghebbenden  geen enkele weg meer open, anders dan die van bezwaarschriften nu. 
            De  verleende vergunning vermeldde bovendien dat in het kader van het  reconstructieplan is overwogen of de bomen konden blijven staan. Dit is  onjuist. In de klankbordgroep werd de bomenkap als vaststaande eis ingebracht.  
            Aansprakelijkheid  voor schade 
            Vraag  is of het, gegeven de hoeveelheid bezwaarschriften, verstanding van de gemeente  zou zijn om haar uitgifte van de vergunning voor de bomenkap door te zetten. De  gemeente zou volgens bezwaarschriften dan op voorhand aansprakelijk kunnen  worden gesteld voor schade aan de aanliggende bebouwing en aan overige  bebouwing die het gevolg is van de toename van de verkeersintensiteit die, in  welke vorm dan ook, het directe of indirecte gevolg zal zijn van het kappen van  de bomen. Bewoners die een bezwaarschrift hebben ingediend, verwachten dat de  kans hierop niet gering is, omdat de bomenkap letterlijk ruimte biedt voor meer  voorbij denderend zwaar verkeer.  
            Nu al heeft de zware en bovenmatige verkeersintensiteit schade aan  direct aangrenzende bebouwing tot gevolg. Zo is al eerder een onderzoek  gepleegd aan een woning aan het Zuidereinde in ’s‑Graveland. In het rapport  wordt een direct verband aangegeven tussen de verkeersdruk, de wegconstructie,  de bodemstructuur en de aanliggende bebouwing. Uiterst kostbare constructies  worden aanbevolen en zelfs noodzakelijk geacht om vergelijkbare problemen te  voorkomen of op te lossen. Het reconstructieplan voorziet in het geheel niet in  deze problematiek. Afgezien daarvan zouden de geraamde kosten waarvoor de  gemeente aansprakelijk is, het gemeentelijk budget ver te 
                         
            boven gaan. De functie van de bomen op het Noordereinde is tenslotte  niet slechts van esthetische waarde: kappen van de bomen bedreigt de samenhang  en ondersteuning in de bodemstructuur en dit vergroot het risico op afbreukgevaar  van de tegenoverliggende bebouwingen. Een scenario dat, gegeven het feit dat de  gemeente onder curatele van de provincie staat, niet erg welkom lijkt. 
            80 nieuwe  bedrijfsgronden De Slenk 
            De  ontwikkelingen rond industrieterrein de Slenk geven eveneens reden tot zorg. In  november 2008 werd een subsidie toegekend van meer dan 1 miljoen euro ten  behoeve van de constructie van een rondweg om het industrieterrein, waarin een  uitbreiding is voorzien met nog eens 80 bedrijfsgronden. Deze rondweg toont een  aan- en afvoer route op het Noordereinde ter hoogte van restaurant het  Zwaantje. WerkaandeWeg.NU! verwacht ook hierdoor weer een toename van met name  vrachtverkeer over het Zuider- en Noordereinde tussen de N201 en de 80 nieuwe  bedrijfsgronden op de Slenk. Het kappen van de bomen en herplant van boompjes,  verder verwijderd van de weg, biedt extra ruimte hiertoe. Naar het schijnt  heeft de coalitie vorige week overeenstemming bereikt over aansluiting van de  Slenk naar de Boomgaard. Dat zou een opening geven naar een rechtstreekse  aansluiting op de Loodijk i.p.v. via het Noordereinde.  
            Overleg aanpak verkeersproblematiek 
            Tijdens  de raadsvergadering, onder andere over het  reconstructieplan op 25 september 2008 werd door diverse  partijvertegenwoordigers, met name door de fractievoorzitter van het CDA  gesteld dat overleg over verkeersstromen anders dan via het  Noordereinde/Zuidereinde wenselijk is en ook door de raadsleden direct zou  worden aangegaan met belanghebbenden en WerkaandeWeg.NU. Vier maanden later is  echter nog steeds niet vernomen. Dit laatste doet vele betrokkenen twijfelen  aan de oprechte intenties van de gemeenteraad en het gemeentebestuur. 
            Vereniging  WerkaandeWeg.nu blijft zich inzetten voor een betere verkeersafwikkeling in de  gemeente, waaronder ook het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland. Voor meer  informatie: 
            Vereniging  WerkaandeWeg.NU 
            www.werkaandeweg.nu 
             |