ingezonden brief  
            Koppen Tellen  
            Koppen tellen. Dat deed de voorzitter van de raad om te weten of het   onderwerp de ijskast in moest of nu toch behandeld moest worden.  
             Ik heb   proberen in te schatten of de inhoud van de koppen nu al zover was dat zij net   zoals ik zouden vinden dat er bij twijfel niet ingehaald zou moeten   worden. 
            Als raadsleden hebben we twee rapporten gehad die tot de conclusie   kwamen dat het het veligste zou zijn om het Zuidereinde om te vormen tot 30km   weg. 
             Er was één reden door het college naar voren geschoven om dat nu nog niet   te doen namelijk: 
              Er is nu nog een groot verkeers aanbod op het   Zuidereinde. 
            Als dit minder zou worden dan zou het college wel over willen   gaan op 30 km weg. 
             Omdat ik twijfelde of mijn collega raadsleden het   Zuidereinde nu al 30km weg wilden 
            maken heb ik toch voor de veiligste keuze   gekozen door voor uitstel te stemmen, zodat een meerderheid van de raad later dit   jaar op de hoogte is van alle voordelen om het Zuidereinde tot 30 km weg te   maken. 
            Het wordt dan voor bijvoorbeeld automobilisten uit Weesp naar Loosdrecht   niet meer aantrekkelijk om via het Noorder- en Zuidereinde te rijden maar   bijvoorbeeld via de weg langs het Amsterdam Rijnkanaal Weesp  Loenen. 
                          Dus   een soort kip en ei verhaal.  Eerst verkeersvermindering of eerst 30km weg en   daardoor verkeersvermindering. 
             30km instelling rond de Klapbrug levert nog   steeds geen veilige situatie op voor fietsers en voetgangers die daar op en over   de rijbaan moeten tussen de minimaal 10.000 auto's die daar per dag komen. Daar is   nodig dat de fietsers en voetgangers een eigen rijbaan krijgen op de helft van   de rijweg zodat zij als zwakste verkeers deelnemers veilig over dit knelpunt   kunnen gaan. Er gaan dagelijks vele schoolkinderen, recreanten en anderen over   dit knelpunt. (De provincie had veel geld beschikbaar om fietsknelpunten op te   lossen, maar Wijdemeren heeft dit knelpunt niet eens aangemeld.) 
             De auto's   kunnen dan gereguleerd door stoplichten, om de beurt, gebruik maken van de andere   weghelft. Ook hier geldt bij twijfel niet inhalen dus kies voor de veiligste   oplossing! De weg alleen grijs verven (zoals nu door het college voorgesteld) redt   natuurlijk geen enkele fietser of voetganger. 
            Hilbrand Korver 
              Fractievoorzitter Het Kan Anders 
                            |