persbericht 
              
            Op maandag 2 maart  a.s.   
              Start herinrichting  rotonde Diependaalselaan/ 
Loosdrechtseweg en  opruimen hoge middengeleider  
            Op maandag 2 maart a.s. begint de aannemer in opdracht van de gemeente  aan de herinrichting van de rotonde Diependaalselaan / Loosdrechtseweg. Het werk  zal bijna zes weken duren, tot vlak voor Pasen.  
             De Diependaalselaan krijgt  naar de rotonde toe dubbele aanrijstroken en de rotonde zelf wordt omgebouwd  tot een voorkeuzerotonde. Daarbij worden de bestaande twee stroken van de  rotonde 
              zo ingericht dat een  betere geleiding ontstaat. Op de Diependaalselaan is de linkerrijstrook straks  voor autoverkeer dat op de rotonde linksaf wil. De rechterrijstrook is voor  rechtdoor en rechtsaf. Automobilisten die vanaf de Loosdrechtseweg de rotonde oprijden  kiezen de rechterrijstrook om meteen rechtsaf de Diependaalselaan op te rijden  en de binnenste baan voor rechtdoor en linksaf.  
            Tijdens de  werkzaamheden gaat de hele rotonde op de schop. Daarnaast wordt op het gedeelte  van de Diependaalselaan tussen de Loosdrechtseweg en de Kerkelandenlaan de  bestaande hoge middengeleider verwijderd. Ervoor in de plaats komt asfalt en de rijbanen  worden met belijning van elkaar gescheiden. 
            De  herinrichting van de rotonde loopt twee weken gelijk op met de herinrichting  van de Loosdrechtseweg-Noord, die half maart wordt afgerond. De omleidingen zijn  op elkaar aangepast. 
            Omleidingen via bypasses 
             De rotonde wordt voor de werkzaamheden volledig afgesloten  voor het autoverkeer, maar in de afgelopen week is aan beide zijden een bypass  aangelegd. Autoverkeer op de  Diependaalselaan wordt vanaf de kant van de Vreelandseweg omgeleid over de  Kerkelandenlaan en de Oscar Romerolaan en vervolgens over de Loosdrechtseweg  terug richting de rotonde. Daar komt het via een bypass over de stoepen en  fietspaden opzij van bejaardencentrum Zuiderheide terug op de Diependaalselaan.  Autoverkeer in de andere richting wordt over een bypass door het plantsoen voor  de Bethlehemkerk naar de Loosdrechtseweg geleid. Richting Kerkelanden en de  Vreelandseweg wordt het autoverkeer vervolgens vanaf de Loosdrechtseweg  omgeleid over de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Zeverijnstraat. 
            Autoverkeer uit  Nieuw-Loosdrecht krijgt het advies om via Oud-Loosdrecht naar de N201 te  rijden. En op de Diependaalselaan wordt autoverkeer vanaf de A27 richting  Loosdrecht omgeleid over de Utrechtseweg en de Noodweg. 
             Aanvullende maatregelen 
             Om te voorkomen dat  autoverkeer probeert via de Hermelijnlaan een stuk van de omleiding af te  snijden, wordt er vanaf de Loosdrechtseweg een inrijverbod voor de  Hermelijnlaan ingesteld. 
            Op de Melis  Stokelaan wordt voor de duur van de werkzaamheden eenrichtingsverkeer ingesteld 
              vanaf de  Diependaalselaan richting Oude Loosdrechtseweg/Neuweg. Dat gebeurt uit  veiligheidsoverwegingen. Op de Diependaalselaan begint juist bij de Melis  Stokelaan de bypass naar de Oude Loosdrechtseweg. 
            Een andere maatregel  wordt genomen op de kruising van de Van Ghentlaan met de Diependaalselaan. Daar  wordt de doorgang door het plantsoen in beide richtingen afgesloten. Daarmee  wordt voorkomen dat autoverkeer richting Loosdrecht dat vanaf de  Diependaalselaan linksaf de Van Ghentlaan in wil, het achteropkomend verkeer  ophoudt. Vlak voor de kruising met de Johan de Wittstraat wordt nu een kleine  omleiding ‘Zuiderheide/Zonnestraal’ aangegeven over de Admiraal de Ruyterlaan  en de Karel Doormanlaan. Wie vanaf de Van Ghentlaan linksaf de Diependaalselaan  op wil richting de bypass Loosdrechtseweg zal eerst rechtsaf moeten slaan en  via de andere doorsteek door het plantsoen moeten keren. 
            Integraal BereikbaarheidsPlan  
            De aanpassing van de rotonde  Diependaalselaan/Loosdrechtseweg is onderdeel van het Integraal  BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP). Dat plan beoogt met ruim 40  infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum met  openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren. Veel van die projecten beogen op  de buitenring op kruispuntniveau de capaciteit te vergroten en daardoor de  doorstroming te bevorderen. 
            De overige grote kruisingen op de Diependaalselaan worden in  2010 aangepakt. In de tweede helft van maart worden over die projecten drie  informatieavonden gehouden. 
          Alle informatie over het IBP is te vinden op www.hilversumbeterbereikbaar.nl.   |